Lavinia

Trådstartare
Hej!

Hur skulle ni göra i denna situation?

2 relativt stora hagar, dock inte alls tillräckligt stora för antalet hästar som går i dem. Båda hagarna mycket leriga och upptrampade och egentligen i stort behöv av vila, som tyvärr aldrig hinner infinna sej pga sjuka hästar som då inte kan gå tillsammans.

I den ena går vintertid 3 hästar. I den andra går 7 hästar.

Min fundering är om det är vettigare att låta alla 10 hästarna gå i samma hage och varva mellan de två, säj varannan vecka.

Hur skulle ni göra?

/ lavinia, nyfiken
 
Sv: Markbrist

Som alternativ 1 skulle jag försöka få tag på mer mark (köpa, arrendera). Finns inte det alternativet är det nog så att man får minska på hästantalet.
 
Sv: Markbrist

minskar på hästantalet eller använder en hage och låter den andra vila.
gissningsvis får man då låta hästarna gå ute halvdagar tyvärr.
en hästskara går ute förmiddagar och en eftermiddagar typ...
men det bästa är ju att minska hästantalet o låta dom gå ute heldagar.
 
Sv: Markbrist

Håller med. Man kan inte kompensera för att det finns för lite yta. Däremot kan man preparera hagarna genom att dränera och ha bra underlag, är inte så insatt men det finns ju många fungerande icke-gräshagar som aldrig blir leriga. Dock är det ju rätt kostsamt att dräna och grusa upp stora ytor... (och i mina ögon rätt tråkigt för hästarna).
 
Sv: Markbrist

Hej!

Eftersom det inte är mina hagar kan jag inte göra så mycket åt antalet hästar. Vi hoppas dock kunna få tillgång till mer mark (eller så säljs gården och vi blir alla hemlösa).

Tyvärr är nog mina alternativ de enda vi kan göra, jag misstänker att stallägarna inte är såå sugna på minskade intäkter pga minskat antal hästar.

Så funderingen är ju samma. Vilket alternativ av de två är vettigast. Låta hästarna stå inne mer komer heller inte hända.

Den ena är iaf dränerad vid ingången och blev då myclet bättre och som hagar betraktat i stockoholmsområdet är dom stora, bara inte riktigt tillräckligt stora..

/ lavinia
 
Sv: Markbrist

är hagarna lika stora? Isåfall ser jag det som väldigt onödigt att 3 hästar går i den ena och 7 i den andra. Slå ihop flocken eller dela av den ena hagen till 2. På så sätt har ni 3 hagar att dela på och hela den ena hagen blir inte upptrampad direkt.
 
Sv: Markbrist

Hej!

Jag tror hagarna är ungefär lika stora, den ena har lite mer plan yta och den andra sluttar mer.

Jag tycker också det är lite onödigt att ha 3 i en och 7 i den andra, speciellt som alla går ihop sommartid. Men om alla kunde gå i samma och man växlade mellan dom borde det ju kunna bli lite bättre, tycker jag iaf.

Om man delar av dom blir det en relativt liten hage helt utan skydd, en lite större hage med bara skog och så en större, sluttande, med skog och lite annat.

/ Lavinia, som försöker se om man kan åtgärda några av problemen i stallet..
 
Sv: Markbrist

Som du beskriver det låter som om ditt bästa alternativ är att flytta hästen till ett ställa som är bättre anpassat till det antal hästar som finns där. Så pengarna styr så mycket för stallägaren kommer det aldrig att bli bättre för de inackorderade hästägarna.
 
Sv: Markbrist

Hej!

Jo, visst kan jag flytta, men då kommer jag utan tvekan hamna i ett stall där man inte kan påverka alls, där hästarna står inne majoriteten av dygnets timmar, hagarna förminskas till sockerbitshagar med max 2 hästar i varje och grovfodergivan är begränsad till ett minimum. Det är för mej inte acceptabelt och jag har letat runt efter vettiga stall, men det är, som sagt, tokbrist på dom- om man inte ska spendera 2 timmar eller mer på buss/tåg enkel resa och sen gå en bra bit och då kan det liksom lika gärna vara, eftersom jag då inte kommer hinna med hästen alls.

Så jag är mer intresserad att påverka stallet där vi står och trivs till det bättre och undrar därför vilket som är bäst, eller om det inte gör nån skillnad alls.

Dvs. Alternativen är som ovan och inte flytta, minska hästantalet eller nåt annat. Jag vill bara veta om något av alternativen skulle vara vettigare än något annat.

/ lavinia
 
Sv: Markbrist

Om det inte är något alternativ att minska antalet hästar skulle jag grusa upp (med markduk) en bit av varje hage så det finns ett område som inte blir upptrampat och lerigt.
 
Sv: Markbrist

Visst vore det bästa om alla hade så mycket mark att hästarna kunde gå i så stora hagar att de inte trampades upp. Men vi lever ju inte i en perfekt värld och för det mesta måste man kompromissa med något.

Det bästa är absolut att låta en hage vila åt gången. Vad man också skulle kunna göra är att dränera och grusa vid ingången och där hästarna gärna står och hänger. Detta behöver inte kosta så mycket men det kan göra en väldigt stor skillnad i kvaliten på hagen.

Mvh

Tora
 
Sv: Markbrist

Tack!

Hur länge bör man låta hagen vila? 2 veckor i taget eller nåt sånt? Ett stall jag stog i tidigare hade tre hagar varav en alltid vilade och så varvade man mellan de andra två.

Ena hagen är dränerad vid ingången, jag trodde inte det skulle göra nån skillnad alls, men hela hagen blev faktiskt mycket torrare av bara den lilla biten. Sen har dom ju bitar i skogen som är torrare, så lite torrt finns det ju, även om man gärna hade haft mer torrt.

/ Lavinia
 
Sv: Markbrist

Det beror lite på varför du vill att den skall vila. Är det för att gräset skall växa upp så är det bra om hästarna inte går där så pass länge att de betar ner det helt. Tre veckor brukar vara minimum för att det skall växa upp någotsånär i alla fall.

Är det för att det inte skall bli så söligt så är det bästa om de går i den torraste hagen när det är som blötast och i den mer söliga när det är som torrast.

Ni får helt enkelt prova er fram till en bra balans.

Mvh

Tora
 
Sv: Markbrist

Det finns ju oxå ngn sorts "markhjälpare" (kommer inte ihåg vad det heter :rofl:) som man "bara lägger ut". det ser ut som ett stort rutnät och gör faktiskt rätt stor skillnad. Iof ganska dyrt, men det är mindre jobb att anlägga iaf. :)
 
Sv: Markbrist

För att hagarna inte ska bli leriga och geggiga på hösten/vintern så räcker det inte med att låta dem vila några veckor. När det regnar och det är dåligt dränerat kommer det att fortsätta vara geggigt tills det fryser i backen. Ha alla hästarna i en hage tills det bli tjäle och/eller ett ordentligt snötäcke och släpp dem inte förrän då i den "vilade" hagen.

Det här citatet förstår jag inte innebörden av:
"Båda hagarna mycket leriga och upptrampade och egentligen i stort behöv av vila, som tyvärr aldrig hinner infinna sej pga sjuka hästar som då inte kan gå tillsammans."

Vad är de för sjuka som gör att de inte kan gå tillsammans? Varför kan de gå med några men inte alla om de är sjuka? Vad är det för skillnad att låta tre hästar gå tillsammans än tio stycken?
 
Sv: Markbrist

Hej!

Vilan som inte infinner sej är sommartid. Då hästar med diverse skador inte kan gå på bete har de tvingats gå vid stallet. Sen har betäckande valacker stökat till det ännu mer (en av de skadade har naturligtvis varit ett sto, så där kunde herrn inte heller gå). Om jag inte minns fel hade vi 3 skadade hästar förra sommaren, en i sjukhage, en i ena stohagen, en i andra (den går ju att skärma av) och sen småhästarna i valackhagen med den betäckande valacken.

(skador var bla en sparkskada, en under vet.behandling för ledbesvär av okänd orsak-fortfarande och sen minns jag inte).

Dom tre som gått ihop vintertid är stona, som då gått skilda från valackerna. Sommartid går alla ihop, så länge ingen betäcker- och det har dom inte gjort i år. Däremot är ena vinterhagen belamrad med shettis med sällskap, eftersom shettis (som var överfet redan när han kom till gården) inte kan gå på bete- av förklarliga skäl.

/ Lavinia
 
Sv: Markbrist

Har jag förstått dig rätt att ni har två vinterhagar - en som stona går i (3 st) och en som valackarna går i (7 st). Dessa två rasthagar används bara till hästar som inte kan gå på bete i en sommarhage (som finns någon annanstans) och det är av dessa sjuka hästar som trampar sönder hagarna sommartid och då blir de geggiga?

Är det inga problem med hagarna under vintern?

Att släppa ihop alla tio i en hage (under vintertid) är uteslutet p g a valacker som betäcker? Då går det ju inte att låta den ena hagen vila och bara använda den andra, eller? Ni kanske skulle göra fler mindre hagar av den mark ni har? Eller skulle de bli för små?
 
Sv: Markbrist

Hej!

Nej, dom går skilda i vinterhagarna och tillsammans i sommarhagarna, så länge ingen betäcker och det har dom inte gjort i år, lyckligtvis. Hade någon klättrat hade hästarna delats och gått i varsin sommarhage som då inte fick vila alls. Som det är nu växlar vi mellan sommarhagarna, har shettis och sällskap i en del av stohagen och vilar den andra delen. Valackhagen vilar just nu.

Samtliga hagar är lervälling på sina ställen, just nu även beteshagarna pga denna sommars mindre trevliga skyfall. Ena beteshagen har varit mer sjö än hage, men den brukar vara bättre. Sommarhagarna (2 st) betas i omgångar, allteftersom betet tar slut.

Det är vinterhagarna som är problemet och jag insåg tyvärr idag att det kommer bli 3 hagar i vinter.. En med hästen som inte kan gå med andra (som då får en relativt stor hage), en liten hage med 3 ston och en större hage med 7 valacker. Ingen möjlighet att dela någon annan hage, då blir dom alldeles för små, tyvärr..

Så tyvärr är frågaa inte längre aktuell..

/ lavinia, som får leva med en hage som inte vilat över sommaren och gissningsvis kommer vara skitliten och lerig i vinter..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 322
Senast: Sirap
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp