Bukefalos 28 år!

Marknaden just nu?

Breakdance

Trådstartare
Går och funderar på hur man ska göra med avelsmärren född -05.. eftersom vi bestämt att gammelstoet har fått sitt sista föl så har vi nu bara en brukbar märr och det är ingenting vi vill hålla på med. Går det ens att sälja en fullt frisk, ridbar märr? Hon är enkel att få dräktig och har inte haft nåt problem vid fölning. Eftersom det här INTE är en annons så vill jag inte tala om vilken häst det är men hon är efter Super Arnie med Atas Fighter L morfar. Vad kan man få för en märr just nu?
 
Sv: Marknaden just nu?

Har man "tur" så kanske man kan få 5000 för en fölmärr..men idagsläget är det ganska nattsvart.
Skulle du själv sätta in en annons på typ:
Fölsto köpes.

Så skulle du ganska omgående få byta telefon-nummer..:crazy:

Om du bara går och tittar på resultat för internetauktionerna så ser du där hur det ligger till.

Och nu kanske jag är elak, men jag skulle varken sälja på en sådan auktion eller släppa iväg för 5000.

Att sälja som ridhästar är alltid en chansning som man då måste vara medveten om riskerna..

Vi brukar råda att ta bort...tyvärr. :(

Alternativet är att man lämnar iväg till fodervärd, som man känner och som bor ganska nära, under en tidsperiod för att se om det fungerar.

AM
 
Sv: Marknaden just nu?

Jag tycker det är helt förkastligt att det är just slakt som är alternativet för en pigg, ung och fullt fräsch märr. Hon är ju tyvärr ingenting till travet längre men det har varken med hälsa eller hållbarhet att göra.

Att sälja som ridhäst känns riskabelt, hon har ju ialf för oss en trevlig stam och hade det inte varit för att hon blir ensamt fölsto hade vi behållit henne men i nuläget funkar inte det :(

Jag kommer ihåg för några år sen då fölston gick för 30-35.ooo utan problem..
 
Sv: Marknaden just nu?

Tycker också att alternativet slakt är tråkigt.

Du får behålla henne i stället :D

Eller annonsera ut och ta det du får.

AM
 
Sv: Marknaden just nu?

AM
När du nu ändå är i den här tråden. Hur ska man göra för att köpa ett bra sto idag?
Jag funderar på att ev utöka men tycker att det är väldigt svårt att hitta de för avel bra stona. De jag har redan har jag ju mer eller mindre snubblat över. Men både innan och nu så hittar jag inget när jag verkligen letar.......????
 
Sv: Marknaden just nu?

AM
När du nu ändå är i den här tråden. Hur ska man göra för att köpa ett bra sto idag?
Jag funderar på att ev utöka men tycker att det är väldigt svårt att hitta de för avel bra stona. De jag har redan har jag ju mer eller mindre snubblat över. Men både innan och nu så hittar jag inget när jag verkligen letar.......????

Men du som letar då, vad är det du letar efter? Bra tider på banan? Stammen? Ålder? Vad är det som får dejj att välja häst?
 
Sv: Marknaden just nu?

Jag vill ha bra stam och om inte stoet startat själv vill gärna att hon har syskon som gjort det alt avkommor. Jag vill ha bra eller i alla fall hyfsade resultat på de som startat. Sedan tittar jag en del avelsindex. Har märkt att den faktiskt verkar ge en bra fingervisning om vad som kan förväntas.
Ålder har jag inte ännu brytt mig om utan har hon varit avel innan och blir dräktig är det viktigare än ålder. Faktum är att ett av stona jag har inte ens köptes för avel utan som snäll häst för att en yngre släkting skulle ha något att pyssla med. Det var först när vi fått hem henne som jag upptäckte att det var ett fint sto som verkligen borde vara i avel. Ett annat fick jag låna p g a ägaren var dålig och fick sedan över ta henne. Den sista fick mot transportkostnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Marknaden just nu?

Marknaden är nästan död...jag GAV bort en fin 6 årig märr med 118 i avelsindex..med egna segrar o 15 tid som tvååring och enl mig kanonstam med både syskon och mammas o mormors syskon som gått bra....jättefin exteriört och mycket karisma...Nu hamnade hon ju på det bästa stället av alla så det var ju inte ens svårt och jag har möjlighet att ta ett föl själv framledes.

Det finns ju ston att få tag på nästan överallt idag, kanonfina nästan gratis :(
 
Sv: Marknaden just nu?

Fast jag tror att du hade kunnat få betalt för Heidi. Jag hade varit beredd att betala för henne, definitivt, om jag bara hade haft plats!
HP som sålde väldigt likvärdigt sto som ditt nu precis begärde 20' tror jag att det var. Hon blev såld, men hur mycket det prutades vet jag såklart inte.
 
Sv: Marknaden just nu?

Marknaden är nästan död...jag GAV bort en fin 6 årig märr med 118 i avelsindex..med egna segrar o 15 tid som tvååring och enl mig kanonstam med både syskon och mammas o mormors syskon som gått bra....jättefin exteriört och mycket karisma...Nu hamnade hon ju på det bästa stället av alla så det var ju inte ens svårt och jag har möjlighet att ta ett föl själv framledes.

Det finns ju ston att få tag på nästan överallt idag, kanonfina nästan gratis :(

Ja jag hör talas om de finns men jag hittar inte dem... Ditt sto hade jag ärna gett en slant för...;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 677
Senast: kma
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 347
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 687
Senast: AlmostEasy
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 534
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp