Marktäckande växt eller häck?

kakan89

Trådstartare
Vi har ganska nyligen flyttat in i ett 70-tals hus och nu efter att spenderat hela våren med att städa trädgården är det äntligen dags att göra trädgården som vi vill ha den.

Vi har rabatter runt hela huset som just nu består av rhododendron. Tanken är att vi på framsidan ska behålla dom men på baksidan vill vi antingen ha marktäckande perenner eller några täta buskar på ca 0.5 m höjd. Vi har just sågat ner en stor "pryndnadstall" så marken är rätt urlakad. Det är söderläge och sol från morgon till kväll.

Tips?
 
Är det rabatter runt huset som att de är precis mot fasad? Generellt sett mår hus inte bra av att ha rabatter med mycket växtlighet precis mot fasaden så i så fall hade jag antingen tagit bort rabatterna helt eller kollat på någon låg marktäckare.

Vi hade stora rabatter på framsidan när vi flyttade in i vårt hus men tog bort allt förutom två stycken rosbuskar som har marktäckare alunrot rot sig.
 
Är det rabatter runt huset som att de är precis mot fasad? Generellt sett mår hus inte bra av att ha rabatter med mycket växtlighet precis mot fasaden så i så fall hade jag antingen tagit bort rabatterna helt eller kollat på någon låg marktäckare.

Vi hade stora rabatter på framsidan när vi flyttade in i vårt hus men tog bort allt förutom två stycken rosbuskar som har marktäckare alunrot rot sig.

Nej vi har stensättning mellan hus och rabatt. Just nu ser det ut såhär:
20190501_163432.jpg


Tallen växte i denna rabatt.
 
Om ni vill ha något grönt, lågt och praktiskt kan jag rekommendera stefanandra incisa crispa (ljust grön, får rostig fin höstfärg) eller symphoricarpos 'Hancock' (daggigt blågrön, får rosa bär). Vill man ha lite blomning så titta på spireaeorna, japonicorna är låga och finns i olika blad och blomfärger de går från vitt till mörkt rosa. Goda marktäckande buskar.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 987
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 322
Senast: BobberiBoo
·
Trädgård & Växter Som rubriken lyder, vilken är er favorit marktäckare att ha i en rosrabatt? Rabatten har innan varit vanskött och fullständigt övertagen...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 240
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Äntligen blev vädret lite mer tilltalande, och jag kastade mig ut i trädgården. Åh vad jag gillar dessa vårdagar då solen slösar sina...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp