marsvin och havregryn

gul_zebra

Trådstartare
Vad tror ni om att blanda ut pelletsen med havregryn? Har prova ge Lurvas lite gryn, och han äääälskar det! Skulle det kunna ersätta vanlig havre kanske? Brukade alltid lämna havren när han fick Vitakraft meny iaf, ger honom Carrierpellets nu... :)
 
Nackdelen med krossad havre är att näringsvärden sjunker snabbt och lagras inte så bra som helhavre.
Under en period kanske han skall ha lite mindre kraft så att han hinner att äta upp innan det är dax för nästa omgång.
Då kommer han att troligtvis att testa om helhavre var värt att rata.
Det kan vara svårt att övertyga ett marsvin att nya saker är ätbara :crazy:
Sedan kan du alltid göra lite gröt åt honom (den får givetvis svalna först) för att se om han tycker om det.
Mina marsvin har bara haft havre i maten som har varit ångkokad (har jag för mig det var) och därför inte van vid den hårda havren.
Tog lite tid men nu slinker även den ner :D
 
Ok, tackar :bow:
Han ratar all maten. Utom havregryn och grönsaker och hö såklart :d Men pelletsen äter han inte :confused: Tänkte prova någon ny sort sen, någe tips? Eller borde jag kanske satsa på vitakraft meny igen iom att han ska gå ner i vikt?
 
Är han överviktig så behöver han inget kraftfoder alls utan ge honom grönsaker bara :)
Själv har jag havren som väger upp betforen som jag ger främst till mina dräktiga och väger upp fosfor halten i kraftfodret (för häst faktiskt) som jag ger mina marsvin.
Dom älskar det :D
Skålen är stort sätt renrakad varje kväll.
Men just det fodret jag har säljer dom inte överallt (Red Mills) och jag blandar nytt varje dag för att få så jämn blandning som möjligt.
Fibergi brukar en del ge sina marsvin och blandar man ut det med lite havre så är det ett rätt bra alternativ.
 
Ja det är en helt annan femma :D
Tyvärr bor du inte i närheten (du hade kunnat få köpa till självkostnadspris av mig) och mitt foder älskar marsvinen :D
Tur att dom inte kan läsa för det är till häst :angel:
Det är ofta dom ratar pelletsen dom små sötnosarna, tråkigt med pellets.
Ett pellets till marsvin skall vara välsmakande (jag har örter i mitt kraftfoder :D) och välbalancerade till marsvin.
C-vitaminer bör det stå en uppmaning om vad man bäst ger (vitkål tex) av och skall inte tillsättas i pelletsen.
Både stora och små paket borde finnas tillgängligt för att kunna sälja förpackningar som töms inom en viss tidsrymd och råd om bästa förvaringställe skulle vara med :cool:
Får väl drömma lite :angel:
 
För starta eget företag och sälja foder ;) Som jag ska, fast med zooaffär. Skulle sitta fint med en bra zooaffär här omkring :) Fast om det stämmer att man inte får vägra nån att köpa ett djur gick ju mina planer i kras förstås för jag vill ju att man ska få göra ett test på det grundläggande först. Barn kan få göra lite lättare men då ska förälder också göra ett, och så diplom till barnen förstås så man får ännu bättre rykte ;) Ig på testet=inget djur men då kan man få infoblad och så så kan man göra om det när man har läst på. Så borde alla djuraffärer göra... :)
 
Djuraffärer ska lämna ut ett informationsblad
om det djur de säljer.
 
Jo, men jag tror gul_zebra menar att djuraffärerna borde se till att kunderna har kunskapen INNAN de köper djuret/djuren, vilket jag också tycker verkar vara en bra idé..
 
Som aiquen sa :) Jag vill inte sälja djur till nån som inte är verkligt intresserad och verkligt intresserad för mig betyder att man läser på ordentligt innan man skaffar :bow:
 
Jag har ett antal gånger köpt djur utan att vara påläst :o
Hamstrar, råttor, kanin, marsvin, fiskar, möss undra om jag glömt något nu :confused:
Däremot finns internet (har ialla fall haft det i 5 år nu) så när jag har kommit hem har jag satt mig framför datorn och surfat :D
Nu för tiden håller jag hårt i mina impulser för det finns ju så många söta djur men jag måste orka sköta min marsvinsuppfödning och då finns det inte mycket utrymme för andra djur.
Marsvinsuppfödningen måste dessutom vara liten för jagg jag skall orka med den också.
Mina senaste marsvin har varit mer planerade ialla fall ;)

Själv har jag inget emot att sälja till nybörjare utan ger dom information muntligt, information via ett informationspapper och dessutom får dom ringa om det är något dom undrar :cool:
 
Om du vill få upp ditt marsvin i vikt kan det vara en bra idé att ge honom oskalat (och kanske även skalat) solrosfrö.
 
Jag med.. Eller ja, ett marsvin då, men sen har man ju fått ett par stycken också. Stackars eremitkräftorna Sebastian och Herrbert och de andras dog av våran okunnighet :( Och min första hamster dog av uttorkning, glömde fylla på vatten :crazy: Men numera har jag som regel att alltid läsa på innan jag skaffar ett djur plus efter, läser allt jag kommer över :)

Inget emot att sälja till nybörjare jag heller, men ett litet test på grunderna är ju perfa så man ser att de kan och förhoppningsvis verkligen är intresserade+har läst på innan :) Alla är vi nybörjare nån gång i livet :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 292
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
629
Senast: valy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp