Bukefalos 28 år!

Zarro

Trådstartare
Jag har lite planer på att skaffa mig marsvin.Man måste ju minst ha två marsvin tillsammans nu för tiden.
Så nu undrar jag hur har ni det?Två killar,två tjejer eller en utav varje?Hur fungerar det?
Är det någon som är kastrerad/steriliserad av era marsvin?
Hur mycket kostade det för er?
 
Sv: Marsvin

Lättaste att ha ihop är 2 honor.

2 hanar kan funka men inte säkert dom gillar varandra sen när dom blivit äldre och könsmogna!

Har man en av varje då måste hanen vara kastrerad vilket kostar ca 700 kr att göra.

Så jag föreslår 2-3 honor. 2 honor är bra, 3 honor fungerar ännu bättre som en flock!
 
Sv: Marsvin

Jag har alltid haft två honor ihop och det funkar hur bra som helst :D Men jag tror att det kan funka med två hanar också. Mina förra marsvin kom inte alls överens i början men efter att jag tog med de till vårat sommarställe och lät de springa på altanen där båda kände sig väääldigt osäkra så började de ty sig till varandra och sen var det inga problem längre=)
 
Sv: Marsvin

Jag sa inte det är omöjligt eller svårt att få det att funka mellan två hanar, men det sker oftare där att dom inte går ihop!

Jag har för tillfället 3 hanar. Varav 2 av dom inte kan gå ihop för den ena attackerar den andra!

Man ska inte behöva utsätta dom för en miljö där dom är osäkra för de ska kunna gå ihop.
Bästa vore väl att dom kan gå ihop för dom trivs ihop och för det är naturligt? :)
 
Sv: Marsvin

Lyllo dig :love:
Dessa fantastiska små varelser! Saknar fortfarande min väldigt speciella lilla "hund".

Mina senaste marsvin var 2 hanar och de hade jag ihop. Den stora (Bender, min avatar) hade jag först och fick sedan en kompis (Yoshi) till honom som var mer eller mindre vild. I början hade jag dem i samma bur med en gallervägg mellan så de kunde se och nosa på varandra. Yoshi försökte gräva sig in utan lyckat resultat. Efter en vecka släppte jag ihop dem. Det gick hur bra som helst! Från den dagen kunde inte Bender gå många dm utan att ha Yoshi som en skugga bakom sig.

De bråkade aldrig.
En gång lämnade jag iväg Yoshi till en hona för parning och när han kom tillbaka försökte han sig på samma sak på Bender som inte alls förstod vad han hade för sig :o.

Att tänka på är väl att det inte är helt riskfritt att kastrera marsvin då de är små djur och att söva ner dem kan gå fel. Två hanar brukar gå bra så länge man inte har honor i närheten som "stör".
 
Sv: Marsvin

Enligt dom på zooaffären så skulle nämligen två hanar bli rivaler och om man hade två honor så var man tvungen att låta den ena honan para sig ibland annars så skulle hon bli skendräktig och börja bråka med den andra honan då hon såg den som en rival.Därför sa hon att det är bäst att skaffa en utav varje och låta dom gå ihop men verkar riskabelt att kastrera.
 
Sv: Marsvin

Bara ett tips: Tro inte ett ord av vad zooaffären säger utan kolla upp ALLT med kunniga människor. Det hör liksom till att zooaffärer blandar könsmogna honor och hanar, säljer dräktiga djur, har dåliga burar och säljer skitfoder :cry:

Nog om det, min kompis hade en hane och en hona som fick kullar då och då, eftersom hon ville avla på sina marsvin. Sedan när hon tyckte att det räckte kastrerade hon hanen och han fick gå själv ett par veckor enligt vets rekommendationer för att alla spermier säkert skulle vara borta. Trots det lyckades han para honan en sista gång, de är riktigt kluriga. Om jag var du skulle jag köpa honor, det där du har hört kanske kan stämma men i mina öron låter det som något i stil med att alla kattor och tikar mår bäst om de får en kull i livet - alltså helt galet!
 
Sv: Marsvin

Handla inte i den djuraffären för dom har redan bevisat sin okunskap runt marsvin!
Leta upp en annan bättre affär eller sök efter en uppfödare.

Då kan du få riktig info och hjälp!
 
Sv: Marsvin

Jag har två hanar, köpte dem hösten 2006 och de är mina första marsvin. Den ena var ca ett år gammal och den andra flyttade från mamma+syskon in till den den äldre så att dom blev kompisar hemma hos uppfödaren innan jag fick dem.

Visst är det lite smågruff ibland men aldrig något allvarligt.
 
Sv: Marsvin

Handla inte i den djuraffären för dom har redan bevisat sin okunskap runt marsvin!
Leta upp en annan bättre affär eller sök efter en uppfödare.

Då kan du få riktig info och hjälp!

För att öka dina chanser till trevliga och glada husdjur: handla inte i djuraffär utan leta reda på en bra uppfödare med trevliga avelsdjur som dessutom kan ge dig tips och råd på vägen!
 
Sv: Marsvin

Ganska mycket myt att hanar slåss med varandra. Vi har två stora hanflockar och nästan alla av de hanarna har tidigare gått med honor. Något som enligt djuraffärer, böcker och annat skit säger är omöjligt. Hanar som är vänner tjaffsar inte alls lika mkt som honor som är lika mycket vänner. En äldre hane med en yngre (bebis) hane är enklast om man ska ha hanar och inte orkar höra på gnabbet. Men det blir gnabb när man sätter ihop honor också så det spelar egentligen ingen roll. Så länge de inte slåss på liv och död, och det gör de inte om man sätter ihop en vuxen med en unge. De båda könen luktar ungefär det samma så på den punkten spelar det ingen större roll vad man väljer.
 
Sv: Marsvin

Måste bara fråga, varför skulle man inte kunna göra så? När det faktiskt funkar bra och djuren trivs ihop efteråt..? Innan jag tog med båda marsvinen till sommarstället kunde de inte bo i samma bur. De slogs hela tiden och vi hade försökt med galler som delade av buren och liknande, vilket inte funkade.
Men efter bara ett par timmar på altanen hade de tytt sig till varandra eftersom ingen av de kände sig säker på platsen till en början, och sedan hade de jättekul ihop när de sprang runt där.

Kan ju säga att efter det så hade vi aldrig några problem med de två, de levde tillsammans resten av sina liv utan några som helst konflikter.
 
Sv: Marsvin

Ok, då kommer jag här som uppfödare med tips och råd ;)

Precis som Modig_Korn säger är det mycket myt att hanar inte kan gå ihop, neror mest på att dom bor för trångt och tvingas vara tätt inpå varann hela tiden. Vet uppfödare som har alla sina hanar (även avelhanarna) i stor flock utan några problem alls, me så har dom oxå stora utrymmen där dom kan gå undan varann och iinte behäver vara så tät inpå varann hela tiden.
Vet även några avelshonor som tyvärr får gå ensamma alltid för dom slåss med alla andra, utom vid brunst då dom släpper till hanen, och sen kan de ta hand om sin kull tills det är dags för avvänjning...

Dom är individer och alla passar inte ihop helt enkelt, sen kan det ofta se och låta värre ut än det är om man släpper ihop nya djur när dom ska göra upp om rangen.

Till Petra86: Att dom blev sams där kan bero på att dom fick större utrymme, att dom hade möjlighet att gå undan.

Tyvärr har många det alldeles för trångt till sina djur och det är ofta därför dom inte klarar av att gå ihop! Så i slutändan handlar det nästan alltid om att ge djuren gott om plats för även om dom är flockdjur och trivs ihop så behöver de eget utrymme oxå.
 
Sv: Marsvin

Fast vi hade iofs en stor "specialbyggd" bur, plus att de kunde gå ute på golvet också. Men jag håller med dig om det sista, de flesta marsvinsburar som säljs i butikerna skulle jag inte ens vilja ha en hamster i. Jättesmå. =(
Det finns väl lag på hur stort utrymme varje enskilt marsvin ska ha? Men om jag inte missminner mig så är det också vääldigt snålt tilltaget.
 
Sv: Marsvin

Jo, det finns en bestämmelse på 0,15 kvadratmeter per djur vid grupphållning, vilket ju betyder att i en bur på 50x100 cm får man ha 3 djur, där kan dom omöjligt gå undan varann...
 
Sv: Marsvin

För att öka dina chanser till trevliga och glada husdjur: handla inte i djuraffär utan leta reda på en bra uppfödare med trevliga avelsdjur som dessutom kan ge dig tips och råd på vägen!

Jag förstår inte varför du citerar MIG :crazy:

Skrev i citatet precis samma att dom inte ska handla där utan hos en uppfödare eller vettig djuraffär där dom kan få riktig fakta och massa råd!:confused:
 
Sv: Marsvin

Måste bara fråga, varför skulle man inte kunna göra så? När det faktiskt funkar bra och djuren trivs ihop efteråt..? Innan jag tog med båda marsvinen till sommarstället kunde de inte bo i samma bur. De slogs hela tiden och vi hade försökt med galler som delade av buren och liknande, vilket inte funkade.
Men efter bara ett par timmar på altanen hade de tytt sig till varandra eftersom ingen av de kände sig säker på platsen till en början, och sedan hade de jättekul ihop när de sprang runt där.

Kan ju säga att efter det så hade vi aldrig några problem med de två, de levde tillsammans resten av sina liv utan några som helst konflikter.

Klart man kan göra så!

Jag har själv haft marsvinen lösa på altan och i hundgård. Men med tanke på att dom dels skaffar marsvin denna kalla årstiden och för att göra det enklare är det ju bättre TS skaffar djur som har förutsättningarna att trivas tillsammans från början!
 
Sv: Marsvin

Jag förstår inte varför du citerar MIG :crazy:

Skrev i citatet precis samma att dom inte ska handla där utan hos en uppfödare eller vettig djuraffär där dom kan få riktig fakta och massa råd!:confused:

Sorry, jag menade att jag höll med dig, fast jag snurrade till det när jag skrev :o jag som alltid brukar läsa igenom mina svar så noga...
 
Sv: Marsvin

Hehe okey. Då förstår jag!

Jag blev rejält förvirrad, för såg ut som du rättade mig men ändå skrev du mer eller mindre samma sak som jag fast i andra ord! :p
 
Sv: Marsvin

Jag rekommenderar också uppfödare mkt bättre och dessutom finns det ju mer att välja på. Jag har 2 hanar som inte är kastrerade och som går bra ihop men det blir ju inte alltid så lyckat.
 

Liknande trådar

Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 662
Senast: Piaff
·
Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 802
Senast: Motacilla
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 728
Senast: Dentaku
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp