Marsvinsavel

B

Blaze_Of_Glory

Nej, tro nu inte att jag ska börja avla det första jag gör, jag vill ju självklart vänja mig vid att ha marsvin över huvudtaget först.

Men, jag har ändå lite frågor... ifall jag skulle vilja...hihi... :angel:

*Låt säga att jag köper två hanar, som sällskapsdjur. Men så vill jag köpa ett par honor och börja avla lite. Hur gör jag då? Avelsparen kan väl inte gå tillsammans hela tiden? Om killarna går med sin "sambo" en tid, och sen får bo tillsammans igen, kommer de att vara som innan då eller börjar de slåss?

*Kan honorna gå tillsammans även då den ena eller båda har ungar?

*Kan man sätta ihop en hanne med två eller flera honor, eller gillar inte marsvin harem?

*Var hittar jag fakta om marsvinens färggenetik?

*Jag har sett uppfödare som korsar olika långhårsraser med varann? Men ut kommer det renrasiga shelties, coronet, texel etc. Är det alltså inte olika "raser" utan heter de bara olika beroende på vilken typ av päls de har och hur den växer?


*Låt säga att jag köper två honor, som sällskapsdjur. Hur gör jag då när jag vill para dem? Om jag köper en hanne, får han sitta ensam sen (det går ju inte?) eller kan de gå tillsammans alla tre hela tiden, kull på kull tills man inte ska avla mer och att man då sätter honom med en bebishane?


som vanligt tusen frågor... :banana:
 
*Låt säga att jag köper två hanar, som sällskapsdjur. Men så vill jag köpa ett par honor och börja avla lite. Hur gör jag då? Avelsparen kan väl inte gå tillsammans hela tiden? Om killarna går med sin "sambo" en tid, och sen får bo tillsammans igen, kommer de att vara som innan då eller börjar de slåss?
Inget jag kan rekomendera, de luktar hona och vet hur man gör :crazy:

*Kan honorna gå tillsammans även då den ena eller båda har ungar?
Jadå de tar hand om ungarna båda två spelar ingen roll om den ena inte är mamman till dem :smirk:

*Kan man sätta ihop en hanne med två eller flera honor, eller gillar inte marsvin harem?
Jodå fast om man har en dominant hona brukar denna tycka upp de andra i hörnen eller bråka en massa

*Var hittar jag fakta om marsvinens färggenetik?
På utsällningar, SMF säljer Monica Willnerth häften... Internet finns en del också

*Jag har sett uppfödare som korsar olika långhårsraser med varann? Men ut kommer det renrasiga shelties, coronet, texel etc. Är det alltså inte olika "raser" utan heter de bara olika beroende på vilken typ av päls de har och hur den växer?
Mmm men man bör akta sig för att para två krullhår med varandra för då riskerar man att få sk tappad nacke..


*Låt säga att jag köper två honor, som sällskapsdjur. Hur gör jag då när jag vill para dem? Om jag köper en hanne, får han sitta ensam sen (det går ju inte?) eller kan de gå tillsammans alla tre hela tiden, kull på kull tills man inte ska avla mer och att man då sätter honom med en bebishane?
Skulle nog isof spara en babyhane i kullen som den kan gå med eller så kan man sätta in en mellan vägg i buren och låta hanen gå där, om man gör det kan jag rekomendera att man bygger en egen bur så man kan få den i en storlek så inte hanen förvisas att bo i en bur av hamsterstorlek..
 
*Låt säga att jag köper två hanar, som sällskapsdjur. Men så vill jag köpa ett par honor och börja avla lite. Hur gör jag då? Avelsparen kan väl inte gå tillsammans hela tiden? Om killarna går med sin "sambo" en tid, och sen får bo tillsammans igen, kommer de att vara som innan då eller börjar de slåss?

Beror helt och hållet på individerna och svårt att säga så här på rak arm.
Även två bröder ur en kull uppväxta utan en endaste hona i närheten kan bli värsta ovänner när dom kommer upp i könsmognad, allt beror på dominans som till en stor del också beror på avel.

*Kan honorna gå tillsammans även då den ena eller båda har ungar?

Japp, går alldeles utmärk och dessutom är bra om någon av honorna skulle råka dö :(

*Kan man sätta ihop en hanne med två eller flera honor, eller gillar inte marsvin harem?

Marsvin lever i det vilda i harem så det är faktiskt natruligt för dom men dom har också en strikt heiraki så det kan bli tjafs flickor emellan.
Tillräckligt stor bur underlättar mycket :D

*Var hittar jag fakta om marsvinens färggenetik?

Lite överallt.
Döm bästa sidorna hittar man på tyska och engelska sidor, sedna finns det en massa forum och listor där man kan ställa frågor (har jag utnyttjat en hel del)
Evas häfte skall vara bra, har dock själv inte läst det utan hittat info på nätet och som sagt var frågat.
Du kan alltid fråga mig *s*

*Jag har sett uppfödare som korsar olika långhårsraser med varann? Men ut kommer det renrasiga shelties, coronet, texel etc. Är det alltså inte olika "raser" utan heter de bara olika beroende på vilken typ av päls de har och hur den växer?

Ja, ras på marsvin handlar om färg och hårlag och teckning.
Utan päls så ser dom likadana ut.
Det finns vissa raser man inte skall blanda tillsammans och vissa inte.
Själv har jag shelti, merino och coronet.
Även texel hade gått bra här.
Peruan blandas med apalacka och även lunkarya.
Korthår med korthår och då är det färger och tecken som bestämmer vad som är lämpligt och inte lämpligt.
Även om du skall ha avkomman för kel eller utställning.


*Låt säga att jag köper två honor, som sällskapsdjur. Hur gör jag då när jag vill para dem? Om jag köper en hanne, får han sitta ensam sen (det går ju inte?) eller kan de gå tillsammans alla tre hela tiden, kull på kull tills man inte ska avla mer och att man då sätter honom med en bebishane?

En del gör så och det funkar bra andra sätter bara in hannen med honor i 5 veckor och sedan tar bort dom.
Vad som är bäst är frågan (och beror på honans kondition) men du kan också ha hannen burkant mot burkant tillsammans med honorna eller leta med lykta och ljus efter odominanta hannar.
Jag har sådana men dom är till sällskap för mina dominanta sådana.
Annars så brukar unga hannar gå bra med äldre hannar så en son är utmärkt :D
 
Men vet du vad, det finns tappad nacke hos coronet och sheltin också.
Det är med största troligtvishet ett recensivt anlag som kommit (muterat) hos långhårs lockhåren.
Annars skulle även rex vara drabbad av detta eftersom det är det anlag som man har hos långhår (om det inte är lunkaryan vi talar om) som gör den långhårige lockig ialla fall här i Sverige.
Vad man inte skall göra är att para dom som möjligtvis kan bära på dessa anlag eller ha haft tappad nacke.

Sedan är det väl Eva Johansson som har skrivit häfterna?
 
Dom tappar hår bak i nacken.
Det brukar växa ut igen men som rasdjur i utställnings sammanhang är det kört.
Det är med andra ord inget faligt utan bara icke önskvärt precis som med veck i öronen.
Skillnaden är att vecken ger avdrag i poäng medans man blir diskad om marsvinet fått tappad nacke om man ställer ut den i rasklass.
 
Är han flint :crazy: det kan inte vara lätt för en pojk :p
Han har inte blivit tuggad av en burkompis?
Själv har jag en något kortpälsad teddy här hemma eftersom hans burkompis praktiserar till frisör :p
Spontana mutationer sker ibland (det är ju därför nya färger har uppkommit :love:) så varför inte en gång till :(
Men det är inte bara lock som drabbas utav det utan även dom långa utan lock då man har avlat in locken med tappad nacke på dom :(
Det talar för recensiv egen gen som orsakar detta :crazy:
Jag antar att han inte kommer ur linjer med långhår och vad jag vet så är det inget vanligt förekommande hos rexen :confused:
 
Hans pappa tror jag var lika kal han, fast de har ju päls kvar bara att de är ganska mkt glesare..
Han går tillsammans med en grey buff argent hane och världens ljusaste black himalaya :crazy:
 
Men tappad nacke brukar ju oftast bli längre hår igen.
Oavsätt så är det ärftligt ialla fall ;)

Har själv lite ljusa himalayor :D fast dom är shelti.
Studerade stamtavlan och kom fram till att under himigenerna så är dom black/golden/white vilken inbördes ordning på färgerna däremot vet jag inte.
Lite svart på öronen och lite svart på ena tassen har mamma och dottern har lite svart på båda öronen.
Min himi hanne jag hade flyttade idag med min virvel/långhår blandis och tänka sig att det var den med röda ögon och vitt som var den mest eftertraktade :D
Nåja, med planerad avel kommer jag i framtiden få fram black himalaya på långhår med svarta punkter.
Har redan börjat jobba på det ;)
 
Mamma har två stycken rexhonor, den ena mamma till den andra himmisar båda två och samma teckning, halvbläs :bow:

Min "världens ljusaste himmis" har iofs en sobel pappa :angel: Stått innomhus i värmen hela sommaren :D :angel: Snacka om att vi är diskvalifiserade från allt vad rasutställning heter ;) :p

Läste "Färg avel på marsvin" igår om Silver Argent avel.. För att få fram det måste man tydligen inavla en massa :crazy: Har en Silver Argent hona ur en Rex/Rex bärare (släthår) kull, helt släthårig och jätte fin färg :idea: [utan lampa] Inte ett dugg inavlad :D
 
Man måste inte inavla men då tar det längre tid om man väljer att inte göra det och man behöver flera marsvin för att få fram det.
Silver argente är väl en silver agouti med pp har jag för mig så det är bara att ha det man behöver för att mixa ihop den :D

Marsvin har inte så många recensiva defekter och tål den inavel utan defekter så är det en mycket tålig och frisk linje.
Däremot skall man helst inte syssla med inavel om man inte är så kunnig i genetik eftersom det krävs planering och kunnande i ärftliga faktorer hos det djur man använder för inavel.
Annars kan man använda sig av linjeavel istället vilket inte är lika hård avel som inavel.
Inavel är avel mamma/son, far/dotter och syskonparningar.
Det tog över 30 generationer av inavel hos hamstrar för att få fram mörkgrått hos hamstrar :cool:

Sobel har troligtvis en himigen (diskuteras dock) så det är inte konstigt att hans pappa är sobel :D
Din ljusa himi är troligtvis golden/white/black under därför så är han ljus :cool:
Himigenen bleker all färg till vitt förutom på tassar, nos och öron där den låter svartbaserade och brunbaserade färger synas.
Rött bleker den överallt.

Röda och vita färger är det man inte vill ha i himalaya linjerna men på långhår är det svårt eftersom det nästan alltid finns rött i dom.
Själv avlar jag ju på hårlag som inte ställs ut färgmässigt sätt än så länge :D så det går utmärkt att ställa ut dom och jag vill ju ha en viss färg men även ett utseende lämpat för utställning.
Jag skall bara kunna ta mig ditt också :(
 
Sv: Marsvinsavel

Men varför skrvier vissa uppfödare att de säljer blandraser,om det igentligen alldrig kan bli någon blandras?:confused:
 
Sv: Marsvinsavel

jag är inge bra på marsvin, men jag antar att det kan bero på att alla "varianter" av hårlag inte är godkända
(rätta mig gärna om jag har fel =))
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp