Marsvinsbonding

Lillie

Trådstartare
Hej bukefalos!
Är i behov av råd angående kompis till mitt ena marsvin, som inte trivs med sitt nuvarande sällskap.

Hane på fyra månader - mitt i bökiga tonåren alltså. Har hittills varit väldigt undergiven men sådant kan ju ändras...
Han är inte bara ett socialt marsvin, han är översocial mot både människor, marsvin och hundar. Han vill inte ha grannar - han vill ha en roomie!

Nu handlar ju bonding mycket om personligt gillande. Tyvärr finns det ju inte så mycket vad gäller "prova på" och köpa om tycke uppstår mellan grabbarna.
Det vore såklart jättelätt att köpa en bebis och ha det fridfullt i 2-3 månader och hoppas på det bästa. Eller så kanske det vore bättre att satsa på en 1,5-2åring som är ute ur tonåren och står lite mer stadigt i sig själv? Någon som kan råda mig?

Jag är kanske lite "extra feg" då jag i buren bredvid har en fantastisk cirkus av testo med hans två bröder. Dom avgudar varandra, men jösses vad dom håller på! Ibland sitter vi med hjärtat i halsgropen innan vi fattar att dom bara leker...
 
Ja du, det där är inte så lätt. En fyramånaders kille är i en hopplös ålder att para ihop med en kompis, i alla fall om man vill att det ska gå någorlunda lätt till.

En bebis tror jag inte på. Han är för ung för att bli en bra "pappa" till bebisen, och de båda kommer vara för nära varandra i ålder för att det ska bli en klar och fin rangordning. Risken för rejält tjafs på sikt känns överhängande.

Att sätta ihop honom med en vuxen kan fungera, men så ska det vara en stabil herre på minst två år (ettochetthalvtåringar är inte tillräckligt vuxna i skallen för att kunna hantera en fyramånaders). Helst ska han vara åtminstone tre år gammal, och ha haft kompis tidigare, så han vet hur man beter sig. Och så får man vara förberedd på att hopsättningen måste ske på enorm, neutral yta enligt konstens alla regler. Absolut inte släppa ihop i bur tillsammans innan de känner varandra och är vänner. Då kommer det gå åt skogen direkt. Räkna med många veckor på neutrala ytan.

Ett välfungerande alternativ är att kastrera honom, och ge honom en flickvän. Om du kan hitta en veterinär som vill kastrera en sån liten. De finns. Då har du ett antal veckors eftervård framför dig, men tre-fyra veckor efter kastreringen är han säker ur fertilitetssynpunkt och kan bo med honor. Att sätta ihop en hane med honor brukar vara plättlätt.

Ytterligare ett alternativ är att skaffa en kastrerad hona som sällskap. De kan flytta ihop direkt.
 
Ju mer jag tänker på det här problemet, desto mer komplicerat blir det. Att sitta med tre stycken fyramånaders hanmarsvin är liksom inte det enklaste, om man vill ha ett harmoniskt marsvinsliv. Bara att sitta med två fyramånaders kan vara nog så jobbigt.

Vad som verkligen är viktigt, alldeles oavsett vilken kompis han kommer att få, är att inte ha de båda burarna bredvid varandra. En hane ska helst inte vara medveten om att det finns fler marsvin i hushållet än den kompis han bor med. Fler marsvin i närheten av de båda fyramånaders som bor ihop kan ställa till det rejält för deras relation med varandra. Med lite otur kan vetskapen om att det finns fler marsvin få dem att bråka isär sig, och då har ett litet problem blivit ett väldigt mycket större problem.

Målsättningen måste ju vara att alla marsvinen i hushållet får det bra, med (åtminstone) var sin kompis i samma bur.
 
Tack för era svar!

Precis, vi sitter i en rätt knivig sits här. Vi tycker oss ha väldigt lagom med marsvin för oss människors del - men valet att försöka omplacera en eller adoptera en fjärde är enkelt.

Vi har ännu inte hittat lilla herr rätt, men har bestämt oss för en herre med lite livserfarenhet och trygghet i sig själv nog blir bäst. Känns så otroligt tråkigt att splittra trion, men samtidigt var det en väntad farhåga. Vi tog över denna trio från en person som absolut inte ska ha djur. Hen hade köpt från en riktigt ruskig djuraffär dit jag inte hade hjärta att en lämnades tillbaka till - ensam dessutom! - trots att dom var bebisar då och den tillbakaskickade förmodligen fått nytt hem snabbt. Med facit i hand borde vi ha splittrat redan då och köpt en jämnliten för att öka chanserna till att ha två par med stabila band. Jag kan mycket om marsvin har erfarenhet men bonding kan jag mindre om. Har tidigare haft hanar, och deras band har bara magiskt fungerat. Men då har dom ju också bara varit två och tillsammans sen bebistiden. Lätt att vara efterklok!
 
Tack för era svar!

Precis, vi sitter i en rätt knivig sits här. Vi tycker oss ha väldigt lagom med marsvin för oss människors del - men valet att försöka omplacera en eller adoptera en fjärde är enkelt.

Vi har ännu inte hittat lilla herr rätt, men har bestämt oss för en herre med lite livserfarenhet och trygghet i sig själv nog blir bäst. Känns så otroligt tråkigt att splittra trion, men samtidigt var det en väntad farhåga. Vi tog över denna trio från en person som absolut inte ska ha djur. Hen hade köpt från en riktigt ruskig djuraffär dit jag inte hade hjärta att en lämnades tillbaka till - ensam dessutom! - trots att dom var bebisar då och den tillbakaskickade förmodligen fått nytt hem snabbt. Med facit i hand borde vi ha splittrat redan då och köpt en jämnliten för att öka chanserna till att ha två par med stabila band. Jag kan mycket om marsvin har erfarenhet men bonding kan jag mindre om. Har tidigare haft hanar, och deras band har bara magiskt fungerat. Men då har dom ju också bara varit två och tillsammans sen bebistiden. Lätt att vara efterklok!

Tre hanar tillsammans är rent generellt en väldigt dum idé, så jag är glad för att du har gett upp den. Och visst, situationen hade varit betydligt mycket enklare om du hade gett upp den när han var yngre, för då hade han varit lättare att sätta ihop med en annan hane. Men nu är det som det är, och att vara efterklok blir man inte glad av.

Han behöver en vän fort. Ju yngre han är vid hopsläpp, desto lättare kommer det gå - om andra hanen är vuxen och vettig. Såg på din profil att du bor i Stockholm, så jag rekommenderar en kontakt med Marsvinshjälpen med förhoppning om att de har en lämplig, vuxen hane till dig.

På Eragons hemsida finns instruktioner för hur man sätter ihop två vuxna hanar med varandra, enligt konstens alla regler. Det är den metoden du får använda, även om din fyramånaders är långt ifrån vuxen. Och var beredd på att det kan ta tid.

Själv har jag satt ihop ett större antal hanar (jag tar emot omplaceringsmarsvin), både små, vuxna och halvstora slynglar. Min erfarenhet säger att det fungerar bäst med en åldersskillnad på minst två år mellan pojkarna. Allt blir så mycket enklare om åtminstone en är rejält vuxen och förståndig.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 699
Senast: Mirre
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 863
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp