Bukefalos 28 år!

Marsvinsfrågor!

finapina

Trådstartare
Fråga 1. Någon som har ngt alternativt strömedel till marsvinsbur? Har använt spån men det har man ju i hela huset sedan. Har testat kattsand ( känns hårt). Vad tror ni om halmpellets eller ngt annat strö man har till hästar? Är ju oxå mkt billigare när det kan köpas i stor förpackning.Ska halmpellets blötas????:confused:
2. Hur funkar det att ha 2 marsvinshonor o 1 kaninhane ( modell mindre)att bo i samma rum? Alltså ej i samma bur. Kan man släppa ut dom o springa i rummet samtidigt? Kommer kaninen att, hm , försöka "få till det" m marsvinstjejerna? Fast det kanske inte funkar så??? Glad om ngn har svar!
 
Sv: Marsvinsfrågor!

Jag har visserligen en gigantisk bur, men det borde funka i en mindre också. Tidningar i botten, sågspån sen, halm över och så fleece överst. Har köpt 10 kr fleecefiltar på IKEA och klippt i lagom stora bitar så jag kan byta ofta. Det borde ju gå att ha något annat som t.ex. pellets under fleecen. Spån direkt under är ingen höjdare, det fastnar som bara den. Halm kan ju också kännas bökigt i liten bur.
 
Sv: Marsvinsfrågor!

vi hade majspellets till vara moss. Finkade valdigt bra, speciellt eftersom det dammar mycket mindre, vi fick i alla fall inte nagra luftrors problem :) men vet inte om det saljs i Sverige
 
Sv: Marsvinsfrågor!

Jag hade "toalätt" som strö, papperspellets. Blandade med spån oftast för att det blev bäst tyckte jag. Ibland köpte jag lite halm de fick boa med, men oftast fick de boa med hö eftersom de gillade det mest.
 
Sv: Marsvinsfrågor!

jag har använt alspån de senaste åren -finns på stora säckar som räcker ett bra tag (för mig iallafall). Vanlig kutter gillar jag inte alls, dammar och luktar mer och sprätts överallt.

Kaninen kommer nog inte försöka para sig med svinen men däremot får man passa så att inte den ger grisarna tjyvnyp (gjorde iofs bara en kanin av fyra hemma hos mig).
Det är svårt att säja om det funkar bra ihop, det är sånt man får se i efterhand.
Min flock har svängt men som i begynnelsen hade jag två kaniner, sen dog den ena och fick ett av marsvinen som kompis (hanen som inte skulle bo med honor) men det funkade inte alls så jag fick skaffa en till gris som sällskap till det marsvinet och kaninen fick förbli singel och fri eftersom jag inte ville ha någon till kanin ..och inte ville köpa någon till om det visade sig att de inte trivdes ihop endå.
 
Sv: Marsvinsfrågor!

2. Hur funkar det att ha 2 marsvinshonor o 1 kaninhane ( modell mindre)att bo i samma rum? Alltså ej i samma bur. Kan man släppa ut dom o springa i rummet samtidigt? Kommer kaninen att, hm , försöka "få till det" m marsvinstjejerna? Fast det kanske inte funkar så??? Glad om ngn har svar!

De funkar att bo i samma rum, men inte samma bur.

Även om man säkert kan ha de lösa tillsammans är det nog inte att föredra, speciellt inte om kaninen är väldigt mycket större än marsvinen. (Kaniner kan råka sparka marsvinen av misstag och kaniner har ju mer kraft i kroppen än vad marsvin har).

Eftersom att kaniner och marsvin är helt olika djurarter är det lika troligt att de skulle få ungar som att du kan få barn med en fisk efter att ha simmat i havet :idea: Däremot kan han försöka para sig med dem vilket kan skada marsvinensryggar. Men parningsbeteendet är ett sätt att visa sig dominant på inte att föröka sig för.
 

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 526
Senast: oz_joj
·
Däggdjur För någon vecka sedan kom grannen hem från polisen med en kanin, den var upphittad, inlämnad och alternativet var ett djurhem typ 30mil...
Svar
3
· Visningar
1 000
Senast: Yrja
·
Däggdjur Jag har 2 marsvin o 1 kanin. Dom bor i separata burar. Men burarna tar ju ganska mkt golvyta. Jag har ngn sorts fundering om att burarna...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: finapina
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp