Bukefalos 28 år!

Marsvinsmat

Nej! Vet att både kaniner och marsvin INTE skall äta hösilage eller ensilage.
 
Min teori är att de är känsliga
för Listeria som ofta finns i
ensilage.
 
vet iallfall att de inte skall ätat, men inte varför..
 
men hösilage och ensilage är ju inte samma sak... Hösilage borde dom väll kunna käka? :confused:
 
Jag mailade en som bodde i närheten för att fråga var hon köpte sitt hö till sina hästar och marsvin och fick tillsvar att hon gav dom hösilage.
Tydligen gick det bra.
Vad jag skulle tro är att man får se till att i så fall torka det så det är helt torrt eftersom marsvin gärna ligger på och i.
Normalt sätt ger man annars inte hösilage till marsvin men som sagt var har jag "pratat" med en som gjorde det och dom marsvinen levde.
Det är den enda jag vet med marsvin och hösilage.
 
Men bara för att det fungerar bra för denna tjejs marsvin betyder det inte att det är ofarligt. Hon kan helt enkelt haft tur.

Personligen skulle jag aldrig riskera något sådant.
 
Många marsvin som har haft tur då för hon hade flera stycken eller så hade dom en specialgen ;)
Eller så var det bra skördat hösilage.
Jag antar att det är så att marsvin kan råka ut för samma som med häst så visst är det farligt...för marsvin och för häst om olyckan är framme.
Marsvin har inte samma ömtåliga mage som kaniner heller så där går det inte heller att jämföra.
Marsvin tål tex vitkål i stora mängder till skillnad från kanin.

Frågan var om marsvin kunde äta hösilage och jag svarade efter dom referencer jag hade.
Har du andra som säger att det är farligt för marsvin så läser jag dom gärna :)
Själv har jag inte hittat något som tyder på motsats men eftersom jag är intresserad av marsvin och utfodring, vad som är bra och vad som inte är bra osv så är all info välkommet.

Jag personligen tar risker iom att jag avlar på mina marsvin och tror faktiskt att risken för att mina går bort i avelsarbetet är större än för marsvin som får hösilage.
 
Nej, jag vet att marsvin är mer "tåliga" än kaniner.

En av orsakerna till att jag inte skulle ge ett marsvin hösilage skulle vara rädslan för botulism. På samma sätt skulle jag inte ge hösilage till en ej vaccinerad häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
919
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
248
Senast: Cattis_E
·
  • Omröstning
Tjatter Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 596
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp