Marsvinsproblem...

Angelina

Trådstartare
Jag har fyra marsvin, två honor i en bur och två andra honor i en annan bur. För en vecka sedan hittade jag en av honorna döda och fick då springa iväg till djuraffären och köpa en liten marsvinsbebis (hona såklart). Provade att sätta in bebisen med den äldre honan men det gick inte bra. Hon var arg och försökte bita/slåss med den lilla som blev skiträdd.

Då satte jag bebisen i en egen bur och lät den elaka gamla tanten komma och hälsa på i bebisens bur. Det var lugnt en stund och sen började hon jaga den lilla och försökte bitas. Har provat att sätta ihop dem några dagar men det blir ett jäkla jagande efter en stund.

Så vad gör man? Hur mycket törs man låta den gamla jaga den lilla (min tanke är att hon kanske ger sig för nu har jag särat på dem efter några varv..).

Har satt in ungar till äldre marsvin förr och visst har det varit lite "gruff" men aldrig såhär mycket.

Tips emottages tacksamt!!! Annars får jag väl köpa en ny unge till ungen och sätta den elaka tanten hos kaninen:eek:
 
Sv: Marsvinsproblem...

Låt dom springa tillsammans utanför buren till att börja med!
Oftast ser det också mycket värre ut än det är när de springer och jagar varandra.
Glöm inte att städa ur buren innan du sätter in den nya så inte den gamla honans lukter är kvar! Då blir det inte samma revirtänkande utan det blir som en helt ny bur.
Lycka till!
 
Sv: Marsvinsproblem...

Manzana skrev:
Låt dom springa tillsammans utanför buren till att börja med!
Oftast ser det också mycket värre ut än det är när de springer och jagar varandra.
Glöm inte att städa ur buren innan du sätter in den nya så inte den gamla honans lukter är kvar! Då blir det inte samma revirtänkande utan det blir som en helt ny bur.
Lycka till!

Vi har prövat att ha dem utanför buren men den äldre drar bara iväg så de umgås inte...Men jag får väl avgränsa en del av rummet!

Tack!!
 
Sv: Marsvinsproblem...

Är du säker på att den gamla verkligen håller på att bitas?
Har du hittat bitsår ännu?
Vanligtvis är att dom tuktar nykomlingar rätt hårt ibland och unga djur tjuter som om dom tror att dom skall dö. När man sedan plockar upp den unga så ser man till sin förvåning att där inte är några skador alls på kroppen.
Om där inte bli skador så låt dom hållas i några timmar och se vad som händer. Stoppa gärna in lite godsaker då och då samt ha tillräckligt med hö i buren så brukar det gå bra.
Det är väldigt sällan äldre marsvin skadar ett ungt marsvin (öronen är det som kan bli skador på då den äldre hugger tag och den yngre sliter ifrån) utan det låter och ser värre ut än vad det är.
Äldre marsvin har däremot mer tendenser att se till att dom yngre verkligen vet vad skåpet står för att slippa behöva upprepa sig ofta i framtiden. Detta sättet gör faktiskt att det är mindre risk för att tjafs uppstår i framtiden.
Så inga sår, släpp in den lilla till den stora och stäng öronen. Det är vi människor som oftast är för blödiga för marsvinens bästa.
 
Sv: Marsvinsproblem...

Nej, inte har det blivit några sår eller bitmärken. Jag är "hönsmamma" som vanligt!!!!

Vi har haft dem ihop en stund varje dag och det blir bättre och bättre. Tror jag går och sätter ihop dem för evigt....

Tack!!!!
 
Sv: Marsvinsproblem...

Liten uppdatering...

Nu bor marsvinen tillsammans och det gick faktiskt jättebra, det blev inte så mycket "bråk". Jag passade på att sätta ihop dem när dottern inte var hemma för hon tyckte att det var ännu jobbigare än vad jag tyckte. Det nya lilla marsvinet är sååå fint, långhårig och vit med ljusbruna slingor. Jag måste lära mig hur man sätter in bilder så ni får se....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vill bara visa mina älskade marsvin :love: 4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble* Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar...
2
Svar
33
· Visningar
5 069
Senast: Lyan
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 501
Senast: oz_joj
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 271
Senast: JLoveJ
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
66 212
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp