Marsvinsproffs sökes!

Jag är inte så förtjust i typiska marsvinshus. Dels för att de är så döljande att det är svårt att se marsvinen, men kanske mest för att de oftast bara har en enda ingång. Då finns alltid risken att om den ena känner sig trängd av den andra så finns det ingen väg ut, och då blir det slagsmål istället. Jag gillar plastpallar just därför att de har flera ingångar, plus att de är enkla att spola rent när det behövs. Och så är det lätt att se marsvinen, även när de vilar.

Mina pojkpar har hölådor. Det är som en låda utan botten, runt en decimeter hög som jag lägger höet i. Det minskar spridningen av hö i hela buren, och gör det lättare att städa.
Kan man få se bild på hölådan? :)

Det finns marsvinshus att köpa med två eller fler ingångar, även små broar som man kan göra till en tunnel eller ett tak som de kan ligga under.
Man kan också såga ut en till öppning.
Har en sådan där barnpall från Jula men den används inte för jag tycker att den är så himla ful :grin:
Eftersom en del av min bur har en övervåning blir det också ett naturligt krypin för dom där under samt under rampen upp på övervåningen.
Har en öppen bur (dvs mer som en hage egentligen) från C&C guinea pig cages.
Mycket lättare att städa och betydligt snyggare än en vanlig bur.
Jag blev väldigt nyfiken på buren och framförallt våningsplanet.. Eller kanske mer hur de tar sig emellan? :)
 
Kan man få se bild på hölådan? 

Hittade en gammal bild på en av hölådorna.
180621-5-7.jpg
 
Jag tog fram en påse vita vinbär idag från frysen. Vågar man ge småttingarna lite sånt och se om de gillar det?
 
Jag tog fram en påse vita vinbär idag från frysen. Vågar man ge småttingarna lite sånt och se om de gillar det?
Jodå, marsvin kan äta vinbär. Precis som med all frukt så är det små mängder som gäller, på grund av sockret, och inte varje dag.

De flesta marsvin brukar inte äta någonting som varit fryst dock.
 
Jodå, marsvin kan äta vinbär. Precis som med all frukt så är det små mängder som gäller, på grund av sockret, och inte varje dag.

De flesta marsvin brukar inte äta någonting som varit fryst dock.
Tänkte att de får smaka nåt bär eller två sådär, om de gillar det. Om de äter saker som varit frysta vet jag inte än, har bara erbjudit dem färska grejer hittills :p vi får se vad de säger helt enkelt. Är det ingen höjdare får de väl vänta till sommaren när vi kan plocka utifrån :)

Har du förresten koll på vid vilken temperatur de kan vara ute? Om de är kvar här till våren/sommaren vore det otroligt praktiskt att skicka ut dem för gräsklippning några timmar om dagen. Jag hatar att klippa gräs ;)
 
Tänkte att de får smaka nåt bär eller två sådär, om de gillar det. Om de äter saker som varit frysta vet jag inte än, har bara erbjudit dem färska grejer hittills :p vi får se vad de säger helt enkelt. Är det ingen höjdare får de väl vänta till sommaren när vi kan plocka utifrån :)

Har du förresten koll på vid vilken temperatur de kan vara ute? Om de är kvar här till våren/sommaren vore det otroligt praktiskt att skicka ut dem för gräsklippning några timmar om dagen. Jag hatar att klippa gräs ;)
Jag kör med femton grader, vindstilla och torrt i gräset som kriterie för att de ska få gå ut. Och att de har tillgång till hus där de kan komma upp från marken, så att de inte blir kalla.

De måste vänjas in på gräs inför varje utomhussäsong, så i början kan de bara vara ute korta stunder - runt 15 minuter. Annars riskerar man gaser och andra otrevliga magproblem. Olika marsvin är olika känsliga, så innan man vet exakt hur känsliga de är är det klokt att ta det väldigt försiktigt. När de väl är invanda kan de vara ute hela dagarna. Själva invänjningen tar ett antal veckor, där man antingen ökar utetiden från dag till dag, eller plockar mer och mer gräs varje dag och serverar dem inne.
 
Jag kör med femton grader, vindstilla och torrt i gräset som kriterie för att de ska få gå ut. Och att de har tillgång till hus där de kan komma upp från marken, så att de inte blir kalla.

De måste vänjas in på gräs inför varje utomhussäsong, så i början kan de bara vara ute korta stunder - runt 15 minuter. Annars riskerar man gaser och andra otrevliga magproblem. Olika marsvin är olika känsliga, så innan man vet exakt hur känsliga de är är det klokt att ta det väldigt försiktigt. När de väl är invanda kan de vara ute hela dagarna. Själva invänjningen tar ett antal veckor, där man antingen ökar utetiden från dag till dag, eller plockar mer och mer gräs varje dag och serverar dem inne.
Jag tänkte att jag så fort gräset blir grönt kan plocka in åt dem så de har att mumsa på. Jag är ju otroligt dålig på att klippa gräs så det är ju lätt gjort ;) Det kommer väl upp gräs i närtid här gissar jag. Ute dygnet runt får vi se hur jag gör med. Lite osäker på hur säkert det är för djuren ute här. Mest katt iofs som är i krokarna och det är väl hyfsat enkelt att säkra för.
 
Jag tänkte att jag så fort gräset blir grönt kan plocka in åt dem så de har att mumsa på. Jag är ju otroligt dålig på att klippa gräs så det är ju lätt gjort ;) Det kommer väl upp gräs i närtid här gissar jag. Ute dygnet runt får vi se hur jag gör med. Lite osäker på hur säkert det är för djuren ute här. Mest katt iofs som är i krokarna och det är väl hyfsat enkelt att säkra för.
Ute dygnet runt kör jag inte med. När mina är invanda så går de ut på morgonen och in på sen eftermiddag / tidig kväll innan myggen kommer. Det finns rovdjur här, så ute nattetid kommer aldrig hända.
 
Ja verkligen. De verkar må rätt hyggligt. Pratar mycket och ser piggare ut. Verkar ha mer energi men fegar fortfarande lite vad gäller mänsklig kontakt.
Det kommer. Jag har hittills inte haft ett enda marsvin som inte blivit tamt med tiden, helt oavsett vilka trauman de gått igenom.
 
De blev väldigt lugna efter att ha ätit grönt här. Gissar att de blev mätta och belåtna. Kanske så man ska göra. Lilja är lite skakig fortfarande, iris är kolugn när man väl fått upp henne ur buren :)
Iris är ju hanterad väldigt mycket mer, så det är inte konstigt alls att hon är mer bekväm med att vara uppe :)

Mina brukar också vara tröttare och lugnare med hela magen full med mat.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp