Marsvinsproffs sökes!

Både persilja och grönkål brukar uppskattas. Tyvärr innehåller båda, men speciellt persilja, väldigt höga halter av kalcium. För mycket kalcium i kosten kan vara en bidragande orsak till urinsten, så det finns skäl att vara försiktig med mängderna.
Okej det visste jag inte. Men bra att veta om man nån gång skaffar fler!
 
@doppler 796 och 823 gram ligger de på idag. Den tyngre känns tunnare så den blir kanske en stor rackare :o

Det är rätt låga vikter för vuxna honor, men inte så extremt låga som jag trodde att de skulle vara med tanke på hur du beskrev deras hull. Nu hoppas vi på en stabil och relativt långsam viktökning.

Mina vuxna honor väger mellan drygt 1000 g och knappt 1400 g (men hon är ovanligt stor). Mellan 1000 och 1100 g verkar vara vanligast. Vi får se vart dina landar.

Jag brukar mata in vikterna i ett Excelark. Då kan man lätt få en graf, och ser enklare om det går åt rätt håll på sikt.
 
Det är rätt låga vikter för vuxna honor, men inte så extremt låga som jag trodde att de skulle vara med tanke på hur du beskrev deras hull. Nu hoppas vi på en stabil och relativt långsam viktökning.

Mina vuxna honor väger mellan drygt 1000 g och knappt 1400 g (men hon är ovanligt stor). Mellan 1000 och 1100 g verkar vara vanligast. Vi får se vart dina landar.

Jag brukar mata in vikterna i ett Excelark. Då kan man lätt få en graf, och ser enklare om det går åt rätt håll på sikt.

Nä jag blev riktigt förvånad över den på 823g iom att det är den som dessutom känns smalast. Den blir spännande att se var hon landar iom att det är den man upplever att man känner varenda ben i kroppen. De har dock öst i sig rätt mycket mat idag. Maken sa att de ätit typ hela dagen och har inte slutat än 😍 det kanske tar sig snabbt med dem om de fortsätter såhär.
 
Nä jag blev riktigt förvånad över den på 823g iom att det är den som dessutom känns smalast. Den blir spännande att se var hon landar iom att det är den man upplever att man känner varenda ben i kroppen. De har dock öst i sig rätt mycket mat idag. Maken sa att de ätit typ hela dagen och har inte slutat än 😍 det kanske tar sig snabbt med dem om de fortsätter såhär.

Det är jättebra att de äter! Marsvin är gjorda för att äta runt 20 av dygnets 24 timmar så de ska ha ett brinnande intresse för mat. De är utpräglade grovfoderätare, och behöver ha mat i systemet hela tiden för att inte tarmrörelserna ska stanna av.
 
Det är jättebra att de äter! Marsvin är gjorda för att äta runt 20 av dygnets 24 timmar så de ska ha ett brinnande intresse för mat. De är utpräglade grovfoderätare, och behöver ha mat i systemet hela tiden för att inte tarmrörelserna ska stanna av.
Ja jag förstod att det var illa när de saknar mat och att det var lite kritiskt första kanske 1-2 dagarna. Det känns lite som hästar :p

Låg i sängen med den fluffiga i handduk på bröstet igår efter att jag tvättat rent sår på den. Så fort man rörde sig oväntat eller så blev den skraj men när man försiktigt masserade nacken och strök fingret över ansiktet började den faktiskt se nöjd och avslappnad ut. Det såg ut som att den hade svårt att hålla ögonen öppna en stund :p Den är nog inte hopplös, den där skrajsna lilla rackaren :)

Har du nåt bra tips på mest lätthanterliga ströet till buren? Ska iväg och fixa något på måndag och måste ha så enkelt som möjligt men så lite damm som möjligt så att säga. Vill inte att det flyger omkring i rummet men att man ändå lätt ser var man behöver städa så att säga. Jag jobbar hårt för att effektivisera allt sånt där pyssel 🙈
 

Bifogade filer

  • 20200214_213526.jpg
    20200214_213526.jpg
    192,8 KB · Visningar: 251
Ja jag förstod att det var illa när de saknar mat och att det var lite kritiskt första kanske 1-2 dagarna. Det känns lite som hästar :p

Låg i sängen med den fluffiga i handduk på bröstet igår efter att jag tvättat rent sår på den. Så fort man rörde sig oväntat eller så blev den skraj men när man försiktigt masserade nacken och strök fingret över ansiktet började den faktiskt se nöjd och avslappnad ut. Det såg ut som att den hade svårt att hålla ögonen öppna en stund :p Den är nog inte hopplös, den där skrajsna lilla rackaren :)

Har du nåt bra tips på mest lätthanterliga ströet till buren? Ska iväg och fixa något på måndag och måste ha så enkelt som möjligt men så lite damm som möjligt så att säga. Vill inte att det flyger omkring i rummet men att man ändå lätt ser var man behöver städa så att säga. Jag jobbar hårt för att effektivisera allt sånt där pyssel 🙈

Jo, ur ren matsmältningssynpunkt så är de väldigt lika hästar, med den skillnaden att de, precis som vi människor, inte kan göra sitt eget c-vitamin utan måste få det genom kosten.

Hon är underbart söt, och ser inte alldeles obekväm ut. Det finns hopp!

Strö är en halv vetenskap det med. Många kör med kutterspån, men jag tycker det har dålig uppsugningsförmåga och dammar för mycket - och deras små fötter kan torka ut av terpenerna i ströet. Granngårdens lättströ är gjort av hampa, har riktigt bra uppsugningsförmåga men är lite hårt att gå på. Naturnärabutiker brukar ha ett strö som kallas Easyströ, som är värmebehandlad, hackad halm. Det är mjukt, hyfsat dammfritt och suger bra.

När jag använde strö så hade jag lättströ i botten och easyströ uppepå. Nu har jag ett marsvin med kronisk rinit, som inte tål damm alls, så nu kör jag med stallpellets täckt av vetbed. Helt dammfritt, men blir en massa tvätt och kräver att man plockar bort alla pluttar varje dag för att det inte ska bli sunkigt.
 
Ja jag förstod att det var illa när de saknar mat och att det var lite kritiskt första kanske 1-2 dagarna. Det känns lite som hästar :p

Låg i sängen med den fluffiga i handduk på bröstet igår efter att jag tvättat rent sår på den. Så fort man rörde sig oväntat eller så blev den skraj men när man försiktigt masserade nacken och strök fingret över ansiktet började den faktiskt se nöjd och avslappnad ut. Det såg ut som att den hade svårt att hålla ögonen öppna en stund :p Den är nog inte hopplös, den där skrajsna lilla rackaren :)

Har du nåt bra tips på mest lätthanterliga ströet till buren? Ska iväg och fixa något på måndag och måste ha så enkelt som möjligt men så lite damm som möjligt så att säga. Vill inte att det flyger omkring i rummet men att man ändå lätt ser var man behöver städa så att säga. Jag jobbar hårt för att effektivisera allt sånt där pyssel 🙈
Alltså, hur sugen blir man inte på att köpa hem några sånadär?! My god de är så söta!! Det är tur att jag har en bromskloss i mitt liv! :rofl::rofl::love:
 
Ja jag förstod att det var illa när de saknar mat och att det var lite kritiskt första kanske 1-2 dagarna. Det känns lite som hästar :p

Låg i sängen med den fluffiga i handduk på bröstet igår efter att jag tvättat rent sår på den. Så fort man rörde sig oväntat eller så blev den skraj men när man försiktigt masserade nacken och strök fingret över ansiktet började den faktiskt se nöjd och avslappnad ut. Det såg ut som att den hade svårt att hålla ögonen öppna en stund :p Den är nog inte hopplös, den där skrajsna lilla rackaren :)

Har du nåt bra tips på mest lätthanterliga ströet till buren? Ska iväg och fixa något på måndag och måste ha så enkelt som möjligt men så lite damm som möjligt så att säga. Vill inte att det flyger omkring i rummet men att man ändå lätt ser var man behöver städa så att säga. Jag jobbar hårt för att effektivisera allt sånt där pyssel 🙈

Jag har ett långhårigt marsvin samt två med kortare päls.
Jag har tidningar i botten, sen vanligt burspån som jag köper i säck eller bal på djuraffären och sen har jag ett lager med toa-lätt kattströ. Det är papperspellets som suger upp vätska mycket bra, är billigt och finns även på de flesta större mataffärer. De tynger även ner spånet så det inte flyger runt i buren eller utanför.
Sen brukar jag oftast även lägga in lite halm och massa hö som de älskar att bygga grottor av eller lägga sig i och sova :love:

Mina marsvin är förresten väldigt blyga när de är med nya personer, då springer de också iväg och gömmer sig så fort någon kommer in i rummet men det släpper efter några dagar särkilt när de lär sig att människorna kommer ju med gotta hela tiden! Så det betyder verkligen inte att dina marsvin skulle haft det dåligt på något sätt bara för att de är blyga och rädda just nu.

Min ena hona väger ca 900 gram, hon har alltid varit åt det tunnare hållet och hon är definitivt underställd de andra två som är mer burdusa och tar för sig mer av maten. Den andra honan väger ca 1300 gram och hanen ca 1100 gram.
Pro-fibre finns hos de flesta välsorterade djurbutiker och veterinärer. Om du har nära till Bagarmossen kan du alltid ringa och fråga om de har det inne i butiken innan du åker dit.
 
Vad sugen man blir på smågrisar igen! Jag hade flera stycken när jag var tonåring. Vänligare och mildare djur finns inte.
 
Vilken rolig tråd! Man kanske skulle skaffa sig ett litet marsvin.. :)

Jag tycker att marsvin är världens bästa djur, och begagnatmarknaden är fullständigt översvämmad av marsvin som behöver ett gott hem, så du kan definitivt göra en insats! Sen är de flockdjur, så ett ensamt marsvin får man inte ha. De ska vara minst två som bor tillsammans. :)
 
Blir typ gråtfärdig av denna tråden. Har velat ha marsvin sedan urminnes tid men alltid något som kommit mellan 🙁 Räknar med att kunna skaffa marsvin om cirka 10 år. Då är djurantalet nära 0 här hemma.

Jag väntade också i 10 år på mina! Skulle egentligen bara ha två (de gråa honorna) men sen dök en annons på hanen upp som har en av mina favoritfärger och då var jag bara tvungen att slå till :love:
 
Jo, ur ren matsmältningssynpunkt så är de väldigt lika hästar, med den skillnaden att de, precis som vi människor, inte kan göra sitt eget c-vitamin utan måste få det genom kosten.

Hon är underbart söt, och ser inte alldeles obekväm ut. Det finns hopp!

Strö är en halv vetenskap det med. Många kör med kutterspån, men jag tycker det har dålig uppsugningsförmåga och dammar för mycket - och deras små fötter kan torka ut av terpenerna i ströet. Granngårdens lättströ är gjort av hampa, har riktigt bra uppsugningsförmåga men är lite hårt att gå på. Naturnärabutiker brukar ha ett strö som kallas Easyströ, som är värmebehandlad, hackad halm. Det är mjukt, hyfsat dammfritt och suger bra.

När jag använde strö så hade jag lättströ i botten och easyströ uppepå. Nu har jag ett marsvin med kronisk rinit, som inte tål damm alls, så nu kör jag med stallpellets täckt av vetbed. Helt dammfritt, men blir en massa tvätt och kräver att man plockar bort alla pluttar varje dag för att det inte ska bli sunkigt.
Hon hoppar till, visar ögonvitan och skakar en stund så fort man rör sig, för något ljud eller så men är man väldigt stilla så verkar hon okej ändå.

Easyströ, kan det vara typ som halmpellets?
 
Hon hoppar till, visar ögonvitan och skakar en stund så fort man rör sig, för något ljud eller så men är man väldigt stilla så verkar hon okej ändå.

Easyströ, kan det vara typ som halmpellets?

Det tar en stund att bo in sig på ett nytt ställe. För en del går det fort, andra kan behöva månader innan de börjar slappna av och inse att ingenting läskigt kommer hända.

Skillnaden mellan easyströ och halmpellets är att easyströ inte är pelleterat, och alltså inte behöver vattnas för att ramla isär och bli mjukt. Annars verkar råmaterialet vara detsamma.
 
Det tar en stund att bo in sig på ett nytt ställe. För en del går det fort, andra kan behöva månader innan de börjar slappna av och inse att ingenting läskigt kommer hända.

Skillnaden mellan easyströ och halmpellets är att easyströ inte är pelleterat, och alltså inte behöver vattnas för att ramla isär och bli mjukt. Annars verkar råmaterialet vara detsamma.
Okej, då borde jag kunna få tag på åtminstone det ena ett par-tre kilometer från mitt hus 👍
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp