Marsvinsungar, genetik hjälp!

Modig_Korn

Trådstartare
Idag födde två av mina honor ungar, den ena upptäckte jag i morse och den andra nu på kvällen (fast mamma såg dem innan också).
Så iafl.. Det är de som blev upptäckta senare som jag och mamma blev komfunderade över.
Det blev två honor i färgen grey golden argent/white eller iafl ngn grey argent färg åt det rödare hållet....
Mamma marsvin, Goldie, är golden argent/golden pet. Och pappan är p-bärande tort´n white, Sixten.
Vi har även två av Goldies kullsyskon som är 1. choklad/cream/white och 2. lemon argent/white. Deras mamma är lemon argent/lemon fast de enfärgade fälen är mörkare än lemon.
Och deras pappa är min bästa pet hane Sirius som är black/white/golden. Hans mamma var golden agouti/white/golden och hans pappa var samma färg som han. Han är defenetivt p-bärare
eftersom han tillsammans med sin syster lämnade en tricolor (lilac/white/red) hona.
Sixten ska inte vara bärare av grey, han har en tricolor förälder tror jag eller iafl i släkten, ska kolla upp hans stam bättre senare.
Men vart sjutton kommer grey-genen ifrån?
Några idéer? Möjliga senaron?

Bilder:
goldie_o_sixten1_orig_se.jpg

[bild]http://www.zoonen.com/res/user/90354/galleri/236026/goldie_o_sixten2_orig_SE.jpg[bild]
 
Dom ser ut att vara på brun grund dvs dom är aa bb epep pgpg eller aa bb epe pgpg
Med andra ord så är det färgerna beige, golden och white :)
Eller så är dom pp och inte pgpg ;)
Beiga ser dom ut att vara :)
Recensiva gener kan bäras i många generationer och behöver inte ens synas i stamtavlan :cool:
 
Sicken tur att vi har genetikproffset Stollan med oss här på forumet *tycka om* :bow:
 
Tänkte att vi skulle reda ut genetiken lite ;)
Golden argente är en pe golden agouti dvs pp
Mamman är alltså pp, sedan är nog mormor saffron argente/saffron och inte lemon då hon är mörkare i dom fält som skall vara lemon och bb mörkar dom gula fälten så mamman är b bärare.
Nu har vi kommit fram till att mamman är är Bbpp.
Hon är tvåfärgad vilket gör att hon är Aa Bb epep p eller Aa Bb epe pp (morfar var ju svart också).
Mamman kan vara cd eller ch bärare också med det spelar ingen roll här just nu :D
Är du med ;)
Nu tar vi pappan :p
Han är ju aaepepPps- eller aaepePps-
Genom hans ungar har det visat sig att han uppenbarligen också chocolate-bärare :cool:
Mixa nu och du får delvis tada.......begie/golden/white :cool:
Vilken ordning det skall stå i får du själv reda ut :angel:
 
Genetikproffs är jag inte riktigt än :o men jag börjar så smått lära mig hur färgerna ser ut och hur den genetiska uppläggningen ser ut efter färg (och då främst genom stamtavlan och avkommor) + att jag går till Idas killes braiga lilla program (script) för att ta reda på hur marsvin men viss genetisk uppsättning har för färg.
Har dåligt minne så jag har svårt att komma ihåg hur det skall vara. Annars så börjar jag bli lika bra på att räkna ut förväntade färger i huvudet :D
Jag är normalt sätt bra på matte och har någorlunda färgsinne så jag kanske är lite "lagd" åt det hållet :rofl:
 
*Tittar på stollan som om hon vore galen* :rofl:
De är märkbart argent.. Hursom helst har vi kommit fram till att hanen måste vara greybärare och inte p-bärare eftersom hans uppfödare hade svårt att skilja de åt (då vissa greyar har ögon som nästan inte alls visar upp att de bär på grått eller tillhör en grey)...

Dessa ungars mormor var den andra honan som fick sina ungar igår. Och torten där kommer deffenetivt att sparas eftersom den är p-bärande :p (pappan är ren tort´n white)
 
Själv har jag nu lämnat långhårsaveln för att ge plats för dalmisar och self beige...inte behöver man då fundera över vad det blir för färger där inte :idea: Frågan är i stället hur många dalmisar och selfar det blir i kullen :smirk:
 
Jag är inte helt säker men tror nog att p och pg "samarbetar" med varandra och du då inte får en "ren" grey eller "ren" grey.
Men grey är blåbrun med betoning på blå och dom där korten är dom brungula på. Jag ser inte att dom är grey...kan man se skillnad på ögonen?
Dom är är bb så det stänker för det bruna syns tydligt och klart så antingen är dom beige eller carob och jag vet inte skillnad i färg på dom två dess värre.
På mammans sida måste det finnas grey också och allt talar för att antingen är ungarna pp eller pgp och då vet jag inte vad man kallar det för.
Är det genotyp eller fernotyp ni egentligen är ute efter :p
 
Men det är ju ingen riktig utmaning det där :p
Trååååkigt :angel:
Jag älskar att räkna ut ev. färger utifrån stamtavlor mm
Färggenetik är något av en hobby för mig och för att vara ärlig så måste jag ju egentligen inte avla på färg på långhår då det inte bedöms ;)
 
Då kan du få ett uppdrag ;)
Lista ut vad det skulle bli för ungar av dessa:
Hona; Golden Agouti
Hane; Orange Agouti
Honans Pappa och hela hans kända släkt: Tort´n white
Honans Mamma: Grey Buff Argent
Honans mammassläkt: alla utom en är Lemon Agouti, den som inte är den färgen är Silver Agouti/white
Hanens Mamma: Golden(?) dalmatiner
Hanens Pappa: Cinnamon Agouti/white

Kommer inte ihåg mer av pappans släkt...
Jag försökte räkna ut det hela idag men kom inte så speciellt långt..
 
Eller en annan :D
Honan: Silver argent
Hanen: Lemon argent/white
*************************
Honan:
e. Cream agouti/cream
u. Cream agouti/cream
ee. Cinnamon agouti/white
eu. Buff (self)
*************************
Hanen:
e. Black/white/golden
u. Gultonad argente
ee. samma färg
eu. Golden agouti/white

Kommer inte ihåg mer :rofl:
 
Föresten ser ni den här bilden:
[bild]http://65.54.246.250/cgi-bin/getmsg/Xfront.jpg?curmbox=F000000001&a=f690c0a7b3eedb89e3d7641ae47b8323[/bild] om ni gör det så är det grey med andra färger.. Om inte så spelar det ingen roll
 
*Haha* borde kanske ta betalt i timpeng ;)
Allt jag kan har jag läst mig till så det är bara att plugga :angel:

Nu så...det underlättar om man vet om mamman är golden eller golden agouti och du har skrivit ett frågetecken därför så blir "prognosen" mindre korrekt.
Följaden fick jag fram:

Mammans genetiska färguppbygnad vad jag kan få fram är:
Aa Ccd Eep Ppg eller Aa Ccd Ee Ppg
Pappans är mer osäker pga mamman:
A- bb möjligen ee om mamman är golden annars E-

Nu kan du få försöka få fram vad dom blir innan jag "skvallrar". Det är vanlig matematik som gäller :angel:
 
Timpenning ja :angel:

Här har du den genetiska färguppsättningen jag får ut av det hela:

Hannen
Aa cdch Eep Ss eller Aa cdch Eep Ss

Honan
crcr Eep pp eller crcr Ee pp

Sedan kan ju dom ev. bära med sig från längre tillbaka men det är sådant man får se när det blir avkommor :D
Räkna nu ut vad du har att vänta dig :angel:

Du kan alltid använda dig av Joels braiga färggenetik script om du inte vill räkna ut på papper eller i huvudet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp