Bukefalos 28 år!

Marsvinsungar

elmelts

Trådstartare
Har en fråga angående marsvin. Vi köpte en marsvins hona för några månader sen, då var hon dräktig. Hos hennes förra ägare fick hon aldrig några ungar, fast hon var gammal nog. Deras andra hona fick en unge "då och då". När jag frågade hur många ungar ett marsvin får per gång sa de max tre. I den kullen hon fick först fick hon 4 . Nu har hon fått ungar med en annan hane, denna gången blev det 5 st. Skulle nu vilja veta hur många de kan få per kull och om de är känsliga när de är dräktiga. Något måste det ju vara som gjort att de förre ägarna inte fick några ungar medans hon får mängder av barn här. Kan säga att de går ute i en stor bur dygnet runt,sommartid, så de har fritt med gräs.
 
Sv: Marsvinsungar

Ursäkta om jag som icke marsvinskunnig lägger mig i nu, men det är väl ändå en typisk grej att ta reda på innan man börjar avla?! :crazy:
 
Sv: Marsvinsungar

gul_zebra, vi tog ju reda på det. De sa max tre ungar. Jag ställde den här frågan för att få reda på om det är de jag köpte marsvinet av som har fel eller om min hona är ovanligt massproducerande.
 
Sv: Marsvinsungar

Marsvin kan få upp till 8 ungar och ibland har tom alla 8 överlevt utan att stödmata men oftast så dör någon/några när kullen är så stor.
Den som sa 3 visste inte vad dom talade om och söker du på internet lär du inte hitta några 3 som maxantal.
Däremot är det ett mer medeltal på hur många som kan komma men allt mellan 1-8 kan komma.
Bäst info om avel hittar du hos Sophies hörna och Cassiopeias.
 
Sv: Marsvinsungar

Du delar väl på dem? För inte låter du väl söner och mödrar eller fäder och döttrar gå tillsammans?
 
Sv: Marsvinsungar

Givetvis delas de när ungarna är leverans klara. Framtills dess går de ihop med sin mamma och en äldre syster.
 
Sv: Marsvinsungar

Men marsvin blir väl könsmogna tidigare än när de är leveransklara??
En uppfödare jag haft kontakt med delar på dem vid 3 veckor, hanar för sig i en flock, honor för sig - men hon kanske gör fel (jag vet inget om marsvinsavel i sig, bara marsvin....)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 797
Senast: Emine
·
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Emine
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 843
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp