Marsvinsvakt

Noxos

Trådstartare
Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och C-vitamin.
Ägarna skickade med (hö, spån) vitkål, morot och paprika med "Ge lite av varje". Även några äpplen.
Jag ger grönsaker på kvällen, men morgon, lunch och ibland em, får de en pyttebit av något gott, som en tumnagel typ. Allt för att jag vill att vi ska bonda lite. Godis kan vara: gurka, äpple och paprika.
Skulle gärna ge varsitt maskrosblad också, men vågar inte ändra kosten.

De äter bra med hö, jag har minskat givan pellets rejält (1 msk / dag).
Vågar jag ge varsitt maskrosblad som godis? Eller något annat gott?
Jag vet att de har känsliga magar och de verkar mest fått morot, paprika och kål.
 
Såklart att du kan ge marsvinen varsitt maskrosblad! Mina blir superlyckliga vartenda år när utematen börjar växa. Det är dessutom gott om c-vitamin i maskrosblad.

När man pratar om att marsvin har känsliga magar handlar det mest om att ny mat ska ges i små portioner.

Så länge som pluttarna ser bra ut fungerar magen som den ska.
 
Jag mockar buren varje dag, och ger den pyttelilla gurkbiten på morgonen för att se så båda mår bra.
Idag har jag fått klappa båda i buren, så imorgon hoppas jag att kunna släppa ut båda två. Eller iaf hålla dom en stund. Har säkrat köket millimeter för millimeter.
Båda bajsar bra. Väldigt bra.. 😄 Och äter hö och dricker. Nu gömmer sig ingen av dom längre förutom när jag städar i buren.
 
Jo, de är duktiga på att plutta. Väldigt duktiga.

Det jag menade, ifall det inte framgick första gången, är att man kan avgöra hur bra magarna fungerar genom att studera färg, form och konsistens på pluttarna.

Måste säga att jag är rätt imponerad över att du får klappa dem i buren. Det får jag bara göra med några av mina, absolut inte alla, trots att de är hur tama som helst.
 
Jag mockar buren varje dag, och ger den pyttelilla gurkbiten på morgonen för att se så båda mår bra.
Idag har jag fått klappa båda i buren, så imorgon hoppas jag att kunna släppa ut båda två. Eller iaf hålla dom en stund. Har säkrat köket millimeter för millimeter.
Båda bajsar bra. Väldigt bra.. 😄 Och äter hö och dricker. Nu gömmer sig ingen av dom längre förutom när jag städar i buren.
Våra springer iväg så fort de blir klappade, trots daglig utdelning av mat sen de var runt 5 veckor :p.
Så imponerande att du får klappa, de måste vara trevliga marsvin.
(Nej, våra är inte otrevliga, men tyvärr fjantiga. Mot oss. De är inte lika rädda när 30 kg hund kommer gående.)
 

Liknande trådar

Däggdjur Mina 2 marsvin äter som galningar, har jag märkt nu när jag har en kanin och jämföra med. Hur ska jag bäst banta dom? Den ena börjar bli...
Svar
6
· Visningar
2 149
Senast: CalaCherie
·
Däggdjur Ja, nu har Malte och Skogsmusen bestämt sig för att möblera om buren. De liksom går under höet och trampar ut det över hela buren...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: sussantuss
·
Övr. Djur Fick order från veterinären idag att helt sluta med pellets, då kaninen efter senaste antibiotika kuren blivit dålig i magen.:(...
Svar
10
· Visningar
1 077
Senast: Axelle
·
Övr. Djur Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 171
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp