Martin Fuchs har inte brutit mot FEI:s regler

Jag kan tycka att det är hög tid att förbjuda spö helt och hållet inne på banan. Uppenbarligen kan ju inte ens en världsryttare hantera ett så enkelt verktyg.

Fotnot: Jag är inte emot spöanvändning generellt, rider själv med spö, men just inne på banan tycker jag man kunde förbjuda det med tanke på att en hel del ryttare inte verkar kunna hantera det när vinnarskallen och tävlingsnerverna sätter in.
 
Jag kan tycka att det är hög tid att förbjuda spö helt och hållet inne på banan. Uppenbarligen kan ju inte ens en världsryttare hantera ett så enkelt verktyg.

Fotnot: Jag är inte emot spöanvändning generellt, rider själv med spö, men just inne på banan tycker jag man kunde förbjuda det med tanke på att en hel del ryttare inte verkar kunna hantera det när vinnarskallen och tävlingsnerverna sätter in.
Håller helt och hållet med.
På dressyrtävlingar är ju spö redan förbjudet sedan många år.
Jag hoppas hoppningen går samma väg.
 
Jag kan tycka att det är hög tid att förbjuda spö helt och hållet inne på banan. Uppenbarligen kan ju inte ens en världsryttare hantera ett så enkelt verktyg.

Fotnot: Jag är inte emot spöanvändning generellt, rider själv med spö, men just inne på banan tycker jag man kunde förbjuda det med tanke på att en hel del ryttare inte verkar kunna hantera det när vinnarskallen och tävlingsnerverna sätter in.
Top ryttarna kan ju inte hantera det utanför hellre.
Kom att tänka på när en häst fick smaka på spöt när den snubblade på framridningen under göteborgstävlingarna eller stormen runt Mark.
 
Top ryttarna kan ju inte hantera det utanför hellre.
Kom att tänka på när en häst fick smaka på spöt när den snubblade på framridningen under göteborgstävlingarna eller stormen runt Mark.

Det var mer än bara smaka på spöet. :( Först snubblar hästen. Ryttaren (Penelope Leprevost) gör halt, kollar så hästen inte skadat sig. Sen sätter hon sporrarna i sidorna på hästen rejält, så den fullkomligt kastar sig fram. Sen drar hon i tyglarna så hästen sätter sig på haserna. Såg det live och glömmer det aldrig.

Det finns tyvärr många ryttare på min svarta lista som jag aldrig kommer heja på. Men jag tycker att det har eskalerat senaste åren. :( Förmodligen för att vi har mer tillgång till kameror och lättare kan sprida filmer.
 
Det var mer än bara smaka på spöet. :( Först snubblar hästen. Ryttaren (Penelope Leprevost) gör halt, kollar så hästen inte skadat sig. Sen sätter hon sporrarna i sidorna på hästen rejält, så den fullkomligt kastar sig fram. Sen drar hon i tyglarna så hästen sätter sig på haserna. Såg det live och glömmer det aldrig.

Det finns tyvärr många ryttare på min svarta lista som jag aldrig kommer heja på. Men jag tycker att det har eskalerat senaste åren. :( Förmodligen för att vi har mer tillgång till kameror och lättare kan sprida filmer.

Jag minns ännu när jag satt bänkad framför tvn på 1980-talet och tittade storögt på varje sekund av det lilla som visades av hästhoppning med Anders Gernandt som kommentator. Jag brukade anteckna systematiskt varje start och resultat och minns helt klart att jag ritade arga gubbar vid flera ryttare - bland är jag säker på att det fanns någon ur tidigare generation Fuchs som jag hade ett särskilt ont öga till - efter att de piskat upp hästen inne på banan eller bestraffningsryckt i tyglarna på ett sätt som väckte min vrede redan då.
 
Jag minns ännu när jag satt bänkad framför tvn på 1980-talet och tittade storögt på varje sekund av det lilla som visades av hästhoppning med Anders Gernandt som kommentator. Jag brukade anteckna systematiskt varje start och resultat och minns helt klart att jag ritade arga gubbar vid flera ryttare - bland är jag säker på att det fanns någon ur tidigare generation Fuchs som jag hade ett särskilt ont öga till - efter att de piskat upp hästen inne på banan eller bestraffningsryckt i tyglarna på ett sätt som väckte min vrede redan då.

Och jag har suttit i publiken på Scandinavium och varit med om att vi buade ut ryttare som inte betedde sig mot hästen (kommer inte ihåg vilka det var nu, det är så länge sedan). Iaf då var publiken väldigt oförlåtande mot sådant.
 
Det skedde ju spontant, jag upplevde då att publiken var kunnig och som sagt inte tolererade dumheter (oavsett nationalitet, även en svensk hade blivit utbuad för något sådant). Det är som sagt länge sedan jag var på så stora tävlingar men det var helt magiskt :love:
Sist jag var på sånt var ju när min äldsta dotter var liten och då på någon familjedag där det var mer körning och sånt så det såg ganska sjysst ut :)

Undrar om de där ryttarna tog till sig något av buandet. Hade varit intressant att lyssna på dem efteråt.
 
Du kan rädda upp situationen genom att använda spö om du kommer helt fel på ett relaterat avstånd så jag tycker inte man ska förbjuda spö i hoppning.
 
Du kan rädda upp situationen genom att använda spö om du kommer helt fel på ett relaterat avstånd så jag tycker inte man ska förbjuda spö i hoppning.

Användning av spö behöver kunnige vara förbjudet men att spö i någon situation medför uteslutning är ju en väg att gå.
Skulle ju bli väldigt låga incitament att använda spö annat än i potentiellt farliga situationer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Martin Fuchs från Schweiz, världstvåan i hoppning, har fått en formell varning av det internationella ridsportförbundet (FEI). Som följd...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Schweiz fortsätter att briljera under Falsterbo Horse Show. På söndagen vann Martin Fuchs Grand Prix-hoppningen tillsammans med Conner...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Enligt ett förslag från det internationella ridsportförbundet, FEI, kan ett nytt mätverktyg komma att användas vid tävling, för att...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter hård kritik från flera världsryttare ändrar FEI nu reglerna kring mammaledighet. "FEI har lyssnat till ryttarna som har uttryckt...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp