Martingal problem

Stookeen star

Trådstartare
Hej, tycker ni det skulle vara konstigt att ha förbygel även att hästen inte behöver? Min ponny har en vanlig martingal, men när hon rör på sig kortas den åt pga att musklerna på bröstet arbetar, skulle ni ha en lösning till detta? Jag har tänkt att det skulle kunna hjälpa med en förbygel eftersom martingallen då är separat från förbygeln. Men sen är min tränare sån att hon skulle tycka att det var konstigt att ha förbygel om hästen inte behöver det. Har ni något tips? Sadeln har tidigare glidit framåt men nu ligger den bra, men jag tycker att det skulle kännas konstigt att ha det om det inte behövs 😅
 
Vad händer om du bara spänner upp halsremmen lite?

Tänker att en förbygel är mer 'fast' än en martingal och borde sitta åt mer än vad en martingal gör?
 
Vad händer om du bara spänner upp halsremmen lite?

Tänker att en förbygel är mer 'fast' än en martingal och borde sitta åt mer än vad en martingal gör?
Tja, vi har testat och jag tror att problemet är att den delen som fäster i sadelgjorden är även den del som går upp till tyglarna. Detta tror jag gör att martingallen kortas eftersom hon har stora frambensrörerlser
 
Det är jättemånga som använder förbygel med martingal istället för vanlig martingal utan att behovet egentligen finns. Vanligt och inga konstigheter 😊
Oh okej tack ☺️ men nu är frågan ifall jag ska ha ss eller mässingsspännen 😅 har två träns när jag tävlar o de har olika färger på spännerna
 
En förbygel kommer ju också dras åt mellan frambenen om du spänner den likadant som martingalen. Testa att spänna ut först så den inte sitter så hårt
 
En förbygel kommer ju också dras åt mellan frambenen om du spänner den likadant som martingalen. Testa att spänna ut först så den inte sitter så hårt
här är problemet. När ponnyn rör på frambenen så blir delen mellan benen längre och delen till tyglarna kortare 8747244B-04D4-4304-BE9C-ACB0269EA118.jpeg
Men med en förbygel så sitter dessa remmar inte ihop på samma sett. Eftersom att martingallen går att ta av. Så skulle vilja ha en sån martingal men med ett fäste så jag kan ta av martingallen
 
Men spänn ut martingalen så att den passar? Jag uppfattar det som att den sitter åt redan från början vilket är fel.
Det skulle ändån inte lösa problemet eftersom att den sitter bra men den glider och blir kortare när ponnyn rör på frambenen, längre jag blir den ist för lång
 
här är problemet. När ponnyn rör på frambenen så blir delen mellan benen längre och delen till tyglarna kortareVisa bifogad fil 87137
Men med en förbygel så sitter dessa remmar inte ihop på samma sett. Eftersom att martingallen går att ta av. Så skulle vilja ha en sån martingal men med ett fäste så jag kan ta av martingallen
sätt en hårsnodd runt eller martinalstopp så är problemet löst eller så köper du en förbygel om du vill ha det.
 
Har sett martingallar som inte är löpande från tygel-->sadelgjord utan sitter fast mitt på bringan mer som en förbygel gör.
Kanske kan vara värt att kolla efter?

Annars hade jag använt en förbygel om en sån sitter bättre. Den stör ju inte direkt.
 
Har sett martingallar som inte är löpande från tygel-->sadelgjord utan sitter fast mitt på bringan mer som en förbygel gör.
Kanske kan vara värt att kolla efter?

Annars hade jag använt en förbygel om en sån sitter bättre. Den stör ju inte direkt.
Hm.. ser smart ut, men vill igentligen ha ss spännen eftersom det är det på ponnyns träns 😅 men mamma tycker att det är så onödigt med en förbygel men jag tycker det är sååååå snyggt 🤩
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: tessan.g
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
826
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 117
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 919
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp