Bukefalos 28 år!

R

_Rosie_

Några här som rider med Martingal? Provred en häst igår som hade det, och fick höra ev en kompis idag att det var för att hästen inte skulle kasta upp huvudet.
(Martingalen var med en sån här ring, inte fast) men i alla fall, hästen kastade ändå upp huvudet högt när man skulle trava ibland, trots Martingalen.
Vad var då martingalens funktion? :confused: Fast jag förstår att man inte ska "hålla fast" häste huvud, förstår bara inte vad martingalen var till när hästen änå kunde kasta upp huvudet. Är jag helt ute och cyklar nu eller? :o
 
det beror väl på hur mycket man spänt in den?
Vanligtvis brukar den ta emot lite när hästen kastar med huvudet...?

eller har jag fått allt helt om bakfoten?
 
martingalens funktion är jsut det att hästen inte ska slå upp med huvudet. Den ska som du säger inte låsa fast hästens huvud men den ska ju till viss del alla fall hindra hästen från att slå upp huvudet. (den fasta martingalen är förbjuden i Sverige. tack och lov)men den kanske inte satt ritkigt som den skulle eller nåt?? Elelr för löst.
 
Jo, hur mycket man spänt den gör ju iofs skillnad :) Jag vet inte hur mycket den var spänd men kasta upp huvudet kunde han :p
 
Ja, den kanske satt lite för löst?

Ja, tur att den fasta är förbjuden, usch vad elakt att sätta fast hästen huvud på det viset!
 
Kasta upp huvudet kan de ju ofta ändå, men inte så mkt att de kan knocka ryttarens näsa.

Jag rider med martingal på en av våra hästar vid uteritt och hoppning. Hon kastar ej upp huvudet men ibland då hon är glad snor hon det i cirklar (främst då hon går på lång tygel) och då har det hänt att hon fått tyglarna på ena sidan halsen och så har jag haft noll styrförmåga. Åkte av en gång rejält pga det. :crazy:
 
Jag använder det när jag hoppar för hon kan bli lite "upphetsad" och då slår hon gärna upp huvudet och studsar och när huvudet är däruppe kan jag inte "få ner" henne på marken igen.
Dessutom kanske man inte har tid att "jobba ner huvudet" (i af inte hennes,ännu!) när man hoppar tex en bana.

Men när jag rider dressyr tkr jag bara att den är störande,när man ska ställa o likn. dessutom slår hon inte upp huvudet på det sättet (även om det fortf. händer)

På den andra har jag det för hon bockar gärna efter hindrerna och jag vill inte ha en "knock" i fejjan ;)

Men den är överanvänd,det är den! Men det gör ju inget eftersom den inte kan "förstöra" saker på samma sätt som andra hjälptyglar kan göra.
 
Nu får i väl ge er. Det beror helt på hur hårt man spänner in martingalen. Om du gör den 20 cm lång o spänner in så den biter sig själv i bogen visst då e de inte bra. Men en rätt anpassad fast martingal kan underlätta tillexempel vi arbete i hoppning med unghästar. Eller om man har en häst som slår med huvudet (upp och ner heeeeeeeeela tiden) Jag hade fast martingal på min 7 åring för han höll på o knocka mej hela tiden när jag hoppade nu har jag INTE fast martingal för han ar inte samma beteende.
/Penny
 
Jag rider ut min häst med martingal eftersom hon annars drar upp huvudet, kör fram bogen, och drar iväg!

Jag tycker att martingalen också gör att hon inte kan dra upp huvudet så mycket för att undgå tygelns verkan, utan eftersom tygeln löper genom martingalens ringar behålls den normala vinkeln!
 
En martingal handlar ocksa om balans i tygeln och pa hasten, samt det ar en sakerhets-grej.
Om du flyger av hasten sa brukar tyglarna stanna dar de ar, hasten far inte tyglarna mellan benen osv. Dessutom ar det lattare att rida en hast i balans med en martingal, da tyglarna "sitter fast". En hast som ar van att ha martingal kan kannas mycket obalanserad och vinglig nar man tar bort martingalen.

Man far inte hasten att sluta att sla med huvudet for att man satter pa en martingal, ga till botten med problemet och forsok att losa det, istallet for att "gomma" det med hjalptyglar.

Lycka till!!
 
Den är inte förbjuden i Sverige, men man får inte lov att tävla med den.

Den fasta martingalen är faktisk väldigt användbar på vissa hästar, och är inget djurplågeri!
 
Om man tar i martingalen och stäcker den kart uppåt så ska den hamna i ungefär samma häjd som manken, då brukar den vara algom lång/kort.

Martingal hindrar hästen från att kasta upp huvudet för högt, så att du tex slipper få en fläskläpp för att hästen har nockat dig. Desutom så tappar man inte kontakten så lätt med hästen när den drar upp huvudet.
 
Man far inte hasten att sluta att sla med huvudet for att man satter pa en martingal, ga till botten med problemet och forsok att losa det, istallet for att "gomma" det med hjalptyglar.

Du kanske inte alls syftade på mitt inlägg, men jag tänkte bara säga en sak angående det.
Tex min häst då som gärna slår upp huvudet när hon blir "upphetsad" vilket oftast är när vi hoppar men även kan hända dressyr, jag löser inte problemet genom en martingal jag rider alltid dressyr utan hjälptyglar och det blir bättre o bättre(jag har inte haft henne så länge och hon är lite "speciell" skulle inte vilja kalla henne problemhäst även om andra kanske skulle ha gjort det och satt på henne ett skarpt bett :smirk:), men det är svårt när man hopptränar eller tävlar därför känns det som en självklarhet att använda det på henne då. även om det inte alls löser problemet långsiktigt.
 
Är det något förbund förutom ridsportförbundet som förbjuder fast martingal på tåvling? Den är inte ovanlig på travare och jag har sett den på Westernhästar, men jag vet inte om det är bilder från tävling eller ens om det är svenska bilder.

En fast martingal begränsar bara huvudets rörelse. En löpande martingal (dvs "den vanliga") gör också att tygeltagen verkar i riktning mot underkäken och inte mot mungipan när hästen slår upp huvudet. Dessutom förhindrar den att tyglarna hamnar på fel sida om hästens huvud och kan också vara lite "dämpnade" för hästens mun om den rids av en orutinerad ryttare med ostadig hand.

Irländsk martingal består av en rem med ringar för tyglarna i båda ändarna. Den är enbart till för att hindra tyglarna att komma över på fel sida om hästhuvudet och jag har bara sett den någon enstaka gång på galoppörer.

Både den löpande och den irländska martingalen hindrar ryttaren från att använda ledande tygeltag. Uppresande lär inte heller fungera något vidare, men det har man kanske inte lika stort behov av...
 
Martingalen hindrar inte hästen att gå med huvudet högt, men den gör att hästen inte kan ta upp det liika högt.
Jag rider alltid min arab på martingal, och det är stor skillnad. fast visst går hon med huvudet högt ändå, men det hjålper iallafall lite.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 527
Senast: Johannna1
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 410
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 971
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp