Martinique & Tea - genom eld & vatten

F

Farouk

Martinique & Tea - genom eld & vatten

Vi köpte Martinique den 9:e juli 1999.
Hon var den första och enda hästen vi åkte och tittade på & provred, något som jag kanske ska ångra (både och).

Dagen då vi skulle hämta hem henne, fick vi låna en transport.
Hon trixade lite, ville inte gå in. Det var dock flera personer på plats, som "föste" in henne, genom att sluta upp ca 5-6 pers bakom henne.
Hon gick in, och vi tänkte inte mer på lastningen.

Senare den sommaren, i augusti någon gång, skulle vi åka upp med henne till ridklubben. Det var hoppträning, och jag ville så gärna visa upp henne!
I god tid började vi försöka lasta.
"Jag ska INTE in där!" tänkte Martinique, och låste sig med framhovarna i lemmen.
Vi trodde mest att hon var lite "dum" för dagen, men hon hade BESTÄMT sig för att INTE gå på.

Efter ca 30 minuter så fick vi ge upp. Mamma skjutsade mig till ridningen, och pappa blev kvar hemma med Martinique (också kallad Mattan ;))

Jag red min lektion, och stod och pratade med några utanför paddocken. Då ser jag att vår bil och det släpet vi hade lånat, kommer inrullandes på vägen.
"Mamma, mamma! Martinique kommer!" skriker jag, helt överlycklig... Gud vad jag skulle få ångra det...
(det visade sig att pappa hade bestämt sig för att hästen SKULLE in i transporten. Han hade ringt våran granne, som tidigare kört slaktransport. Han är stark som en tjur... Tillsammans hade dom LYFT (Ja, LYFT!) in henne.)

Vi lastade ur henne, borstade och tog på alla grejer.
Red en liten stund i paddocken, stolt som en tupp.
Folk stod och kikade, viskade och pekade.
Det var så härligt! Kunde det bli bättre? :idea:

När vi ridit en stund, ska vi lasta in för hemfärd. Gick mot transporten, och gjorde om samma procedur som hemma.
"Nej, jag ska inte in." säger häst då, och låser sig med framhovarna. Rör sig inte en tum.

Folk börjar samlas omkring oss, och frågar om vi behöver hjälp.
Vi avfärdar alla, och säger att vi klarar oss.
Till slut stod det ca 4-7 pers runtomkring och gav sina otroligt smarta "tips" om vad vi kunde göra.
"Hämta en sopkvast!" sa någon.
"Låt mig ta hand om det här!" sa en annan.

Efter ca 30-45 minuter så kommer min ridlärare. (tyvärr)
Hon säger at vi kan backa upp släpet mot stallet, mot ena dörren, så att hon inte ska kunna gå på sidorna och smita.
"Visst!" tänkte vi, och gjorde det.

Väl inne i stallet, försöker vi igen. Samma resultat.
Hon VÄGRAR.

Efter några minuter så säger min ridlärare:
"Ta ut Tea & XXX härifrån. Det här ska dom inte behöva se."

Jag blev bortsläpad, skrikandes, gråtandes och helt förtvivlad, från den häst jag älskade så.

Dom satte mig på andra sidan stallet, tillsammans med mamma ("XXX").
Där satt jag i, vad jag tyckte, var en evighet.

Jag hörde spörappen, skriken. Hovarna mot betongen. Någon spark som hon nog riktade mot någon som piskade på.
Det gör så otroligt ont, än idag. Jag kan HÖRA ljudet fortfarande.
"Pang, pang, pang..."

Klarar knappt av att skriva om det, utan att gråta...

Till slut får jag nog, reser mig upp, springer in i stallet och rycker åt mig grimskaftet.
Hästen är som i en annan värld. Totalt borta.
Jag minns att jag tog hennes huvud i famnen... Pratade lugnande med henne.
Då kommer någon igen (minns inte vem) och sliter loss mig från henne. Jag släpas ut ur stallet. Skrikandes, gråtandes...

Sitter helt stilla utanför stallet i säkert 5-10 minuter till.
Då kommer min pappa ut, och säger att det är klart.
"Hon är på."

Springer in till henne, i transporten.
Hon står där, helt löddrig, svettig och med pälsen bortskrapad (2-3 cm borta) på huvudet. (ovanför ena ögat)

Det sägs inte ett ord på resan hem.

Väl hemma, lastar vi ur henne, ställer in henne i stallet och konstaterar:
Piskrapp över hela rumpan. Helt randig var hon. Helt stirrig.
Glömmer det aldrig.


Vi har lasttränat lite till och från sen dess.
Men sen den dagen då pappa knäppt fast henne i transporten utan att stänga bakluckan, och hon gick över och slog ner på rygg, så har jaginte velat jobba mer med henne...

Men, nu i somras, då mina föräldrar skiljdes, så tog jag upp lastandet igen, för att fördriva tiden.

Från att knappt ha vågat gå upp med framhovarna på lemmen, till gå igenom transporten (frontlastning) och lugnt och fint stå och äta inuti den, så tog det 1 månad.

Nu litar vi på varandra i vått och torrt.
Min häst och jag.
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

omg :crazy:
stackars hästen.. :cry:
varför gjorde dom så?
ok att det inte gick att få på henne på andra sätt men fy faaan. :mad:
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Anmäl händelsen med ridläraren till ridskolechefen! :mad:



URS så fult! INGEN har rätt att göra sådär, och speciellt inte på någon annans häst!!!

Sånt där får INTE ske!
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Nu ska jag göra mig impopulär. Men jag undrar VARFÖR hästen inte ville gå in, och om hon var rädd eller bara vrång?

Om hästen var rädd var det där fel, om hästen däremot bara var VRÅNG så kan jag förstå det. Sen är det viktigt i sammanhanget att det kan LÅTA värre än det är

Jag stod och bråkade med åringen (10 månader) utanför klinik i onsdags kväll. Hon hade fått en fix ide och ett anfall av grav trots och tänkte inte gå på släpet. Oavsett.

Nu var det bara så att hon skulle på, och eftersom hon inte var rädd utan bara vrång så såg vi till attd et blev OBEHAGLIGT att gör fel och behagligt att göra rätt. Dvs när hon rörde sig mot transporten eller stod på rampen var det lugnt och fint och beröm och kli, när hon kastade sig, reste sig och växte fast i backen var det obehagligt, dvs press på henne, dels från grimskaftet och dels att jag dresv med en lina (sedemera spö). Såfort hon visade minsta ansats att tänka rätt togs all press bort och det berömdes.

Men efter 45 minuter när hon var på var hon ganska rejält svettig, detta var dock något hon VALT SJÄLV. Hon hade hela tiden valet att inte bråka och få beröm och kel, och valet att bråka och få det obehagligt.

Hon hade ränder i pälsen med, men det var av ungefär samma art som när hon kliat sig och tufsat till pälsen, dvs de var i PÄLSEN och inte huden.

Men innan hon insåg att det fanns inga andra alternativ än att gå på (något hon utan problem gjort förr) så stressade HON upp SIG SJÄLV något fruktansvärt och reste sig, kastade sig och allmänt hoppade runt.

En RÄDD häst dremot är det rent korkat att försöka tvinga in i en transport på något vis. Därför undrar jag (men förväntar mig ingetsvar) om hästen var RÄDD eller bara VRÅNG? Hur har hon åkt hos förra ägarna etc?
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

:bow: :bow: :bow:

As usually...Bra skrivet.
Så har det varit för mina hästar också,och bägge två går idag in utan att blinka,den ena går in själv,och han mosade folk under bakluckan förut,satt sönder väggfästena om bommen var på osv..Och det var inte för att han var rädd,utan för att han hade kommit på att han kunde göra så.
Stoet var bara allmänt tjurskallig,så när jag tog atg i det och verkligen talade om att det var allvar,då funkade det kalas sen,numera blinkar hon inte ens,eller jo,hon försöker en gång varje gång vi ska lasta,men med lite harkel med rösten så går hon snällt in.
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

usch jag vet hur det där är, min förra ridlärare försökte piska in Azterix i transporten förrut, skitbra han gjorde ju inte utfall mot henne. hon slog mer o han gjorde utfall. till sist sprang jag ändå dit o tog bort honom därifrån och jag slutade rida för henne :smirk: idiot i hantering och samma sak gällde ridning.
man kan inte piska hästar till att göra något dom inte vill, det får man bara igen. oavsett om dom är dumma eller rädda.
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Jag håller med :bow:

Den värsta sorten är den som intresserat, lugnt TITTAR åt ett helt annat håll :crazy: :D ALLT är intressant utom finkan...och dom är inte ett dugg rädda heller...utan bara vrånga och SKA inte

Däremot så tycker jag att en del hästar blir mer stressade av mycket folk, och folk som varken hästen känner, eller dom känner hästen...så jag brukar också ofta tacka nej till hjälp om nån krånglar lite, det beror helt o hållet HUR den krånglar
Rädda hästar får man förhålla sig på ett helt annat sätt emot
Fast att blåpiska en vrång häst är väl heller ingen hit, men nåt rapp i arselet har det väl hänt att dom åkt på.. :angel:
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Den värsta sorten är den som intresserat, lugnt TITTAR åt ett helt annat håll ALLT är intressant utom finkan...och dom är inte ett dugg rädda heller...utan bara vrånga och SKA inte

Eller som min lilla dam. Växer fast som åsnan Iors vanartiga kusin i backen. Hon är a spitting image av en ÅSNA. Man verkligen ser hur hon tar spjärn. Sen står hon där. I en vecka om så är. Och om man då driver henne på något vis så blir hon FÖRBANNAD över att man har mage. Hon är alltså inte varken rädd eller sur för hon ska in i trailern, utan hon har bara bestämt sig för 'nä, jag tror inte jag har någon vidare lust idag, och så är det'. Och när man då sabbar hennes planer blir hon skitförbannad och det är då det blir BRÅK (dvs hon reser sig, kastar sig, snurrar runt och hålle rpå och går omkull etc. Hon är dock tacksam, hon slår aldrig). Slutar man så ställer hon sig i åsneposé igen, helt oberörd.

Nu hoppas jag det är övergående, hon har åkt mycket och varit plättlätt att lasta (jag har kunnat göra det själv, bara lda in henne så står hon där). Men lilla snuttan är helt klart i TROTSÅLDERN *sucka*

Och innan folk börjar yla om att 'vänta ut' henne så vill jag påpeka två saker: Dels finns det en tid och en plats för allting, och med risk för att bli utnämnd till årets djurplågare så är det JAG som bestämmer när de ska gå på, INTE de. Och det är inte alltid läge att stå och vänta ut en vrång häst. Och dessutom så hade jag som sagt stått där än om man kört den metoden.

Jag HADE kunnat få in henne fortare med att muta henne, men det finns INTE på kartan att jag mutar in en häst som vrångar. Dåligt beteende premieras icke i min värld, det ignoreras eller görs obekvämt (kalla det bestraffas om ni vill, men jag anser det inte som en bestraffning, hon har alltid valet att INTE bråka och att slippa det obehagliga).

Jag önskar jag hade kameran med när vi skulle lasta, just den där Ior-posen som var så grymt överdriven hade jag kunnat skratta åt många gånger när jag väl fått distans till det ;) Men det var måttligt roande då - när den svårlastade tog ett SPRÅNG in i trailern direkt och sa "jag vill åka hem! Nu på en gång!" och den lättlastade sa "Nä. Vill inte. Tänker inte. Ingen lust faktiskt" *s*
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Den värsta sorten är den som intresserat, lugnt TITTAR åt ett helt annat håll :crazy: :D ALLT är intressant utom finkan...och dom är inte ett dugg rädda heller...utan bara vrånga och SKA inte

*suck*....Favina :smirk:
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

:rofl: :rofl: Integritet tror jag det kallas :rofl: :rofl:

SKA....Men på MITT sätt och när JAG vill :angel: :angel:
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Den värsta sorten är den som intresserat, lugnt TITTAR åt ett helt annat håll ALLT är intressant utom finkan...och dom är inte ett dugg rädda heller...utan bara vrånga och SKA inte

Aha :idea: Så du har träffat min pålla?! :D Låter nämligen precis som henne.
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Nämen, jag tror minsann att det finns ett helt släkte med såna. Fröken som jag pysslar med måste vara kusin med de där.

Vi har dock nu på fyra gångers lastträning kommit så långt att hon går in, står en liten stund men sedan backar ut. Aldrig stressad eller skärrad utan bara vill inte.

Får se vad som händer på torsdag, då är det dags att lastträna henne igen och jag hade i min planering att luckan ska upp nu. :crazy: Kan bli intressant.
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Ojoj. Vet inte riktigt VAD jag ska säga. :crazy:

Vi hade ju inte haft henne så länge (2-3 månader kanske), så vi "kände" henne inte så bra känslo-/uttrycksmässigt. :crazy:

Jag TROR att hon var mest ENVIS, att hon inte ville.
Men bara för det, har man INGEN rätt (anser JAG) att på något sätt slå hästen.
ALLA problem med hästar, går att lösa på NATURLIGA vägar.

Om hästen är ENVIS och VÄGRAR gå in i transporten, då är det ett bevis på att man inte är hästens ledare.
Är man hästens ledare, då gör hästen exakt vad man vill.

Ett exempel på detta, det är ur ett gammalt "Veterinärerna"-avsnitt.
Dom skulle kastrera (?) en islandshäst.
Flocken på ca 4-8 hästar (inkl. ledarhingsten) gick fria ute på en ö i Stockholms skärgård.

Man skulle hämta hingsten med båt, och när man åkte iväg, simmade 1-2 hästar efter båten.
Allt pga. att deras LEDARE togs ifrån dom.

Efter den händelsen med Martinique, så var hon rädd. LIVRÄDD.
Hon vägrade gå längre än upp med framhovarna på lemmen. Gick hon längre upp, så kände hon att hon inte riktigt hade koll på vad som hände runt omkring.

Hur som helst. Vi får se vad mitt inlägg får för kritik senare.
Är så trött ikväll, så jag chansar på att innehållet låter hyfsat, och att jag kan svara på alla motfrågor som lär komma :crazy: :D


Förresten!
Efter alla spörapp, så var hon alltså riktigt "bucklig". Det var INTE pälsen som hade blivit "bubblig", utan skinnet också.

//Farouk
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Ta det lugnt, skynda inte för mycket, även om man vill! :crazy:

Du säger att hästen står still ett tag, men sedan backar ut.
Hur lång tid snackar vi? 5 sekunder? 30? 1 minut?

Ett tips är att ha lilla luckan framme, öppen.
Har upptäckt (hur dumt det än låter :smirk:) att hon var väldigt mörkrädd.
Det är stor skillnad på om vi har någon dörr öppen t.ex, eller om allt är stängt. :crazy:

Nåja. TILLÅT hästen att backa ut. Så gjorde iaf jag, och det fungerade ju kanon! ;)
Du kan börja kräva mer och mer av henne, allt eftersom tiden går. :)

När hon stått stilla tillräckligt länge (så länge som DU vill!) backa ut henne själv!
Gå en runda, och på'ett igen! :)
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

min lilla dama ville inte gå på en gg,jag visste att hon skulle gå å om man vänta ut henne lite.
då kom det en bakom(jag var helt oförberedd) och drog till henne med pisken rakt på bakbenet. hästen flög in i transporten. då var det nära att herr högerhand träffa hennes ansikte :mad:

inte röra min häst :D
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Härlig inställning här också. :crazy:
Allt går att lösa med lite våld! :mad: :crazy:

Vad sa du till personen?
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Kan väl inte påstå att jag klockat henne så jag har faktiskt ingen aning, men tiden hon står skulle mer än väl räcka till att lugnt ta upp luckan iaf.

Har alltid dörren fram öppen. Annars blir det alldeles för mörkt.

jag har bara gjort så att jag har gått in, uppmuntrat henne att komma, men inte tvingat henne eller bråkat med henne. När hon har backat så har jag gjort det lite obehagligt genom att fortsätta backa henne. Därefter har vi gått fram igen. Har funkat bra så här långt. Får se nu hur det går i morgon. Visar hon att hon vill bakåt när luckan kommer ska vi bara släppa den och låta henne backa, sedan fortsätter jag att backa henne för att sedan gå fram igen. Upprepar tills det går bra. :)
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

ANMÄL!! Det som din häst utsattes för kallas MISSHANDEL!!
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Jag säger såhär jag varför håller inte fler på med NH?
Varför finns det folk som fortfarande tror att våld löser problemen med hästarna?
 
Re: Martinique & Tea - genom eld & vatten

Vet du vad jag tycker är det "roligaste" med allt vad NH heter?? Joo.. jag anser att ALL hästhantering borde vara just NHinspirerad? NH-lekar är inget jag håller på med(men det låter skoj), men jag ÖVAR med min häst att respektera mig såsom JAG respekterar honom. Vi lär oss stå still på gången och att följa mig när vi är ute, svänger jag så skall han svänga.

Den ENDA och då menar jag ENDA gången jag kan tycka att det är ok att slå sin häst.. ÄR när den utsätter sig själv eller mig (eller andra) i direkt fara.. jag tillåter inte någon häst "gå över mig" eftersom det kan sluta med just att jag blir översprungen.


Men jag håller med dig!! NH & hästkörkort!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp