Marzine 50mg

Sv: Marzine 50mg

Vad vill du veta?
Det ser inte ut att finns registrerat i Sverige längre, men verkar vara nästan precis samma sak som Postafen men med en annan aktiv substans, alltså en antihistamin som används mot åksjuka.
 
Sv: Marzine 50mg

Vad vill du veta?
Det ser inte ut att finns registrerat i Sverige längre, men verkar vara nästan precis samma sak som Postafen men med en annan aktiv substans, alltså en antihistamin som används mot åksjuka.

Det var precis det jag ville veta :) tack! Och tack alla för svar. Så man kan säga att det är postafen, bara ett annat verksamt ämne? :)
 
Sv: Marzine 50mg

Får jag fråga, får du ingen behandling för din emetofobi? Istället för att äta massa illamående mediciner? T. ex KBT?

Nja, nej det får jag faktiskt inte. Jag har provat KBT och jag tycker inte att det fungerar för mig. Jag har provat det i flera omgångar och med olika psykologer men nej, det är inte rätt.
 
Sv: Marzine 50mg

Nja, nej det får jag faktiskt inte. Jag har provat KBT och jag tycker inte att det fungerar för mig. Jag har provat det i flera omgångar och med olika psykologer men nej, det är inte rätt.
Hur gick behandlingen till då? Eller vad var det som inte fungerade?
KBT är det som är mest effektivt mot Fobier:)
 
Sv: Marzine 50mg

Det var precis det jag ville veta :) tack! Och tack alla för svar. Så man kan säga att det är postafen, bara ett annat verksamt ämne? :)

Om det är olika verksamma substanser, är det väl helt olika mediciner. Typ som att ipren och ibumetin har samma verksamma substanser och är därmed "samma", medan alvedon har annat och därmed är inte samma.
 
Sv: Marzine 50mg

Om det är olika verksamma substanser, är det väl helt olika mediciner. Typ som att ipren och ibumetin har samma verksamma substanser och är därmed "samma", medan alvedon har annat och därmed är inte samma.

Både cyklizin (i Marzine) och meklozin (i Postafen) är antihistaminer (hämmar histamin1-receptorn) så trots att de är olika substanser verkar de på samma sätt (men det kan finnas andra skillnader, tex. hur de tas upp, hur de fördelas i kroppen osv.).

Ibuprofen (i Ipren) och paracetamol (i Alvedon) är två mer olika typer av ämnen som verkar på olika sätt.
 
Sv: Marzine 50mg

Jaha vad spännande :)

Det jag ville få fram var väl mest att man inte kan säga att det är samma eftersom det just inte är samma.
 
Sv: Marzine 50mg

Hur gick behandlingen till då? Eller vad var det som inte fungerade?
KBT är det som är mest effektivt mot Fobier:)

Absolut KBT är skitbra i vissa fall. Det har hjälpt mig med nålfobin och tandläkarfobin. Så absolut effektiv, men just emetofobin har det inte hjälpt.

Behandlingen (hos alla jag gått på, faktiskt samma behandlingsform) gick till så att vi skulle kolla på filmer där folk spyr, prata om det och göra såna där skattningsgrejer där man får säga hur jobbigt det är på en skala osv, sen typ prata om det och utvärdera osv.

Även jobba med säkerhetsbeteenden som att liksom klara av att peta på inredningen i en buss, kanske inte alltid ha en handspritflaska i väskan och liknande. Det är liksom sånt som har fungerat för mig, alltså jag har inte såna säkerhetsbeteenden. Om dom jag har (tvättar händerna väldigt ofta, fast jag inte behöver) är jag så väl medveten om att jag kan skippa att tvätta händerna. Och detta har alla dom jag gått hos varit inriktade på.

Någon mer hjälp än KBT har jag inte blivit erbjuden, än just medicin då. Men det känns inte så speciellt kul att var och varannan dag behöva äta en massa medicin för att slippa må illa. Det är ju inte bra för kroppen att få en massa medicin att bryta ner, mer än mina vanliga mediciner då alltså. Vill gärna slippa att ta ytterligare fler piller för något jag VET går att träna bort, eller klara av att hantera iallafall.
 
Sv: Marzine 50mg

Absolut KBT är skitbra i vissa fall. Det har hjälpt mig med nålfobin och tandläkarfobin. Så absolut effektiv, men just emetofobin har det inte hjälpt.

Behandlingen (hos alla jag gått på, faktiskt samma behandlingsform) gick till så att vi skulle kolla på filmer där folk spyr, prata om det och göra såna där skattningsgrejer där man får säga hur jobbigt det är på en skala osv, sen typ prata om det och utvärdera osv.

Även jobba med säkerhetsbeteenden som att liksom klara av att peta på inredningen i en buss, kanske inte alltid ha en handspritflaska i väskan och liknande. Det är liksom sånt som har fungerat för mig, alltså jag har inte såna säkerhetsbeteenden. Om dom jag har (tvättar händerna väldigt ofta, fast jag inte behöver) är jag så väl medveten om att jag kan skippa att tvätta händerna. Och detta har alla dom jag gått hos varit inriktade på.

Någon mer hjälp än KBT har jag inte blivit erbjuden, än just medicin då. Men det känns inte så speciellt kul att var och varannan dag behöva äta en massa medicin för att slippa må illa. Det är ju inte bra för kroppen att få en massa medicin att bryta ner, mer än mina vanliga mediciner då alltså. Vill gärna slippa att ta ytterligare fler piller för något jag VET går att träna bort, eller klara av att hantera iallafall.


När du fick titta på filmer med folk som spyr osv, vad var det med det som inte fungerade?

Även om du inte har säkerhetsbeteenden med att sprita händerna osv så har du ju garanterat några andra säkerhetsbeteenden, det hör till fobier. Det är dom du ska jobba med i terapin. jag förstår inte riktigt varför psyklogerna bad dig jobba på säkerhetsbeteenden som du inte ens har? Du skriver att du inte BEHÖVER tvätta händerna så ofta, men varför gör du det isåfall?

KBT handlar om att du verkligen måste gå in för det 100 %, det är ett förjävla (ursäkta) jobb att gå igenom en KBT terapi med bra resultat. Ger du inte 100 % kommer du inte få något ut av behandlingen
 
Sv: Marzine 50mg

Du får ursäkta om det här är en väldigt dum fråga, men fungerar verkligen medicinen annat än som placebo när det handlar om ett "inbillat" illamående? (Mår du illa mår du ju illa, men jag tror att du förstår vad jag menar: illamåendet har psykisk och inte fysisk grund)

Som jag har förstått det beror väl ditt illamående på fobin?
 
Sv: Marzine 50mg

Jag klarar av att kolla på filmer där folk spyr, det är inte där fobin sitter. Visst, det är obehagligt och visst är det äckligt, men som sagt, det går. Och jag får inte panik av att se någon på film spy. Så just den biten har ingen effekt på mig.

Nej jag får ingen ångest av att inte tvätta händerna och jag har inte heller någon ångest av att ha glömt handspriten (som jag typ aldrig har med mig, minns inte ens sist jag hade med mig den i väskan). Men självklart tvättar jag ju händerna när jag kommer hem, innan jag ska äta osv. Men det är liksom något jag alltid gjort innan min fobi kom upp.

Jag har blivit hjälpt av KBT förr, och det har funkat superbra. Så jag vet ju absolut vilket helvete det är att ta sig igenom det. Lyckats både med sprutorna och tandläkaren.
 
Sv: Marzine 50mg

Du får ursäkta om det här är en väldigt dum fråga, men fungerar verkligen medicinen annat än som placebo när det handlar om ett "inbillat" illamående? (Mår du illa mår du ju illa, men jag tror att du förstår vad jag menar: illamåendet har psykisk och inte fysisk grund)

Som jag har förstått det beror väl ditt illamående på fobin?

Jag förstår hur du menar. Jag vet faktiskt inte om den har någon placeboeffekt. Om den har det så fungerar det iallafall, haha. Det kanske bara är sockerpiller ;) Precis, mår jag illa är det ju verklighet för mig. Men det är ju psykiskt, det vet jag. Och precis, illamåendet beror väl till 99% av fobin.
 
Sv: Marzine 50mg

Jag klarar av att kolla på filmer där folk spyr, det är inte där fobin sitter. Visst, det är obehagligt och visst är det äckligt, men som sagt, det går. Och jag får inte panik av att se någon på film spy. Så just den biten har ingen effekt på mig.

Nej jag får ingen ångest av att inte tvätta händerna och jag har inte heller någon ångest av att ha glömt handspriten (som jag typ aldrig har med mig, minns inte ens sist jag hade med mig den i väskan). Men självklart tvättar jag ju händerna när jag kommer hem, innan jag ska äta osv. Men det är liksom något jag alltid gjort innan min fobi kom upp.

Jag har blivit hjälpt av KBT förr, och det har funkat superbra. Så jag vet ju absolut vilket helvete det är att ta sig igenom det. Lyckats både med sprutorna och tandläkaren.

Okej men förklara närmare vad det är du får panik av då? Är det bara när det gäller dig själv? Oavsett vad det är så finns det metoder i KBT att behandla och utsätta sig för det i steg.
 
Sv: Marzine 50mg

Det är mer när det verkligen gäller. Alltså, att prata om det kan jag göra, att se det på TV/höra om det osv är inga problem. Men blir någon (som nu) i familjen sjuk och jag kan utsättas för det så får jag panik. Nu var det ju aslängesen jag spydde, på riktigt pga magsjuka alltså, men då får jag sån panik att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Så det är väl mer där fobin sitter. Att när det verkligen gäller. Dock klarar jag inte av att åka buss på natten på helgen då det finns risk för att träffa fulla människor. Jag är inte alls lika mycket ute på krogen längre (dock inte mitt största intresse så dels därför, men också pga risk att möta spyor). Men jag kan liksom göra det, jag KAN åka buss på natten om jag inte har något val även fast jag gärna skulle välja att gå om det var möjligt.

Det finns säkert bra hjälp att få för det här också, men det har ingen pratat om och jag vet inte hur sån terapi skulle gå till så det är svårt att föra det på tal.
 
Sv: Marzine 50mg

Nu får du ursäkta om detta verkar snokande, men läste i en annan tråd att du utbildar dig till uska. (Jag jobbar själv som uska, men pluggar nu är snart färdig sjuksköterska) och kan säga att på alla ställen jag jobbat på så förekommer det av och till mycket spyor och vinterkräksjuka, då ingående ju i ens jobb både att ta hand om vårdtagaren och sanera efter spyor. Det är inget som riktigt går att komma ifrån när man jobbar i vården (spec som uska).
Hur tänker du ang detta och ditt val av utbildning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
879
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: Enya
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 129
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp