Mash till häst

Solhäst

Trådstartare
Hej! Nu när det är så himla varmt ute så har jag funderat på att ge mina 2 islänningar mash för att de ska tycka att vattnet smakar gott. Men vad är det igentligen till för någon som vet ? Har läst att det är till för snabb återhämtning men inte av vad. Är det något man bara kan ge lixom någon gång ibland när det tex är varmt. Isånna fall hur mycket lägger ni i erat vatten och hur ofta?
 
Jag ger inte mash för att han ska dricka mer, jag ger lite för att det är lätt att ge mineraler odyl med. Nu på sommaren 3-4 dl mash och ca dubbla mängden vatten. För ökat vattenintag är det nog lättare att blanda i lite betfor, så det blir betforvatten (om de gillar det).
 
Hej! Nu när det är så himla varmt ute så har jag funderat på att ge mina 2 islänningar mash för att de ska tycka att vattnet smakar gott. Men vad är det igentligen till för någon som vet ? Har läst att det är till för snabb återhämtning men inte av vad. Är det något man bara kan ge lixom någon gång ibland när det tex är varmt. Isånna fall hur mycket lägger ni i erat vatten och hur ofta?
Min häst är dålig på att dricka och har känslig mage så jag ger honom slobber mash dels för magen och dels för att han ska få i sig vatten
Jag ger ca 1/2 till 1 dl mash utblandat i 5 liter vatten 2 - 3 gånger om
 
Hej! Nu när det är så himla varmt ute så har jag funderat på att ge mina 2 islänningar mash för att de ska tycka att vattnet smakar gott. Men vad är det igentligen till för någon som vet ? Har läst att det är till för snabb återhämtning men inte av vad. Är det något man bara kan ge lixom någon gång ibland när det tex är varmt. Isånna fall hur mycket lägger ni i erat vatten och hur ofta?
Mash räknas som kraftfoder. Finns olika sorter med olika innehåll. Hur mycket och ofta du ska ge beror på din övriga foderstat.
 
Jag ger mash för att mina ska dricka ordentligt, de är lite dåliga på att dricka annars. Speciellt på vintern egentligen men jag ger mash året om. Har 3-4 dl mash l 10-15 liter vatten (och salt efter behov), det dricker mina. Betforvatten struntar de däremot helt i, tyvärr, det är ju betydligt billigare ;)
 
Jag ger mash året om. Började för många år sen pga en häst som drack dåligt och hon blev direkt piggare när hon fick i sig mashen. Alla mina hästar älskar mash och blir helt tokiga när det är dags. Du kan säkert ge då och då men jag är inte mkt för att pytsa in lite här och där.
 
Hur avgör ni vad som är tillräckligt med dricka?
Jag tycker var och varannan hästägare tror att just deras häst dricker för dåligt. Även ägare vara häst har vattenkopp och då vet man ju inte alls vad den dricker.
 
Hur avgör ni vad som är tillräckligt med dricka?
Jag tycker var och varannan hästägare tror att just deras häst dricker för dåligt. Även ägare vara häst har vattenkopp och då vet man ju inte alls vad den dricker.

5 liter per 100 kg häst som grund, mer vid värme/fysisk ansträngning. Väldigt enkelt att se om de druckit tillräckligt då om man inte har vattenkopp. Jag tycker inte alls om vattenkopp så hur de som har hästar som dricker mest ur vattenkopp gör kan jag inte svara på.
 
5 liter per 100 kg häst som grund, mer vid värme/fysisk ansträngning. Väldigt enkelt att se om de druckit tillräckligt då om man inte har vattenkopp. Jag tycker inte alls om vattenkopp så hur de som har hästar som dricker mest ur vattenkopp gör kan jag inte svara på.

Men det förutsätter att de går själva i hagen? Jag kan ju inte veta vilken av de 4 hästarna i hagen som druckit. Och har man dem ute mycket så....
 
Jag ger inte mash för att han ska dricka mer, jag ger lite för att det är lätt att ge mineraler odyl med. Nu på sommaren 3-4 dl mash och ca dubbla mängden vatten. För ökat vattenintag är det nog lättare att blanda i lite betfor, så det blir betforvatten (om de gillar det).
Vad ger du för mash? Jag har lite det problemet att min inte vill äta mineralerna utan måste trugas ner i något gottigt för att hon ska vilja äta dem.
 
Men det förutsätter att de går själva i hagen? Jag kan ju inte veta vilken av de 4 hästarna i hagen som druckit. Och har man dem ute mycket så....

Nej det behöver det inte göra. Mina två går tillsammans, och jag vet hur mycket de dricker inne och kan således räkna ut hur mycket de bör dricka ute. Sen har jag lite koll på dem och vet på ett ungefär hur de brukar dricka, så jag vet t.ex. att det är osannolikt att den lilla har druckit allt vatten som druckits ute, och då har båda druckit lite dåligt. Typ så.

Fast i teorin då eftersom mina nu sedan lång tid tillbaka får mash varje kväll :)
 
Hej! Nu när det är så himla varmt ute så har jag funderat på att ge mina 2 islänningar mash för att de ska tycka att vattnet smakar gott. Men vad är det igentligen till för någon som vet ? Har läst att det är till för snabb återhämtning men inte av vad. Är det något man bara kan ge lixom någon gång ibland när det tex är varmt. Isånna fall hur mycket lägger ni i erat vatten och hur ofta?

Ja, du kan ge det för att uppmuntra att hästen får i sig vatten efter hård ansträngning eller vid stark värme - om du tror att hästen inte får i sig tillräckligt med vatten annars.

Jag har fodrat med betfibermash (med betfibermassa som huvudbeståndsdel) i ett par år eftersom min häst har haft ett högt proteinbehov samt ofta dricker dåligt till natten. Därför får han en spann med kanske 10 liter vatten och en halv liter betfibermash till natten. Har också haft någon mashvariant med vetekli som huvudbeståndsdel och även det är ju proteinrikt).

Mash kan ha olika sammansättningar och olika innehåll och vilken du ska välja beror på hästen foderstat i övrigt och specifika behov.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har en islänning som har ppid så han behöver en daglig dos medicin. I början var det enkelt. Då stoppade jag in den i ett halvt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 212
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp