Bukefalos 28 år!

Mask och avmaskning

MissFideli

Trådstartare
Fia hade en liten vit plupp i rumpan idag och då förstod jag att det var dags för avmaskning. Nån kvart senare kommer grannen ner, lagom illamående, och berättar att Fia spytt ut en lång vacker platt mask. Bandmask, men hela masken den här gången. rörlig och vit, yäck !
I vilket fall så blev jag lite nervös för bebbarna och ringde Strömsholm. Dom rekomenderade Droncit eftersom Axilur inte tar alla bandmasksorter och att Fia är en jäkel när det gäller tabletter.
Frågade hur det var med bebisarna, och enligt henne skulle jag avmaskat dom redan vid 2 veckors ålder (och Yoga förstås) och sen göra om det varannan vecka tills 12 v, dvs 5 ggr. Hon sade att de flesta kattungarna föddes med mask och att man därför skulle gardera sig, vilket låter förnuftigt.
Men en uppfödare jag pratade med som är gammal i branchen, tycker det räcker med 2 avmaskningar och då 1 vecka innan första och 1 vecka innan andra vaccineringen.

Vad tycker ni? Ni som haft många kullar, hur har ni gjort? Ni som väntar kullar, hur har ni tänkt göra?

Som det verkar nu, så blir det stora avmaskningsdan imorgon, då Fia ska ha Droncit OCH Banmint, och alla bebisar + Yoga ska ha Banmint.
 
Jag har hört att man ska avmaska kullen+mamma 3 ggr. Första gången vid tre veckors ålder. Så står det på förpackningen till avmaskningsmedlena, har jag för mig...

Själv undrar jag hur många av våra innekatter som faktiskt har spolmask. Det känns osm att man "överavmaskar" om man avmaskar kullen fler än 2-3 ggr. Det finns ju alltid risk för restistensutveckling.
 
Ja på den jag pratade med på Strömsholm, så lät det som om egentligen alla har den latent, men att den utvecklas och blir "levande" vid dräktighet.
Just det där med resistens är jag lite orolig för, därför jag undrar :)
 
Jo, katten har ju masken i sig i något sorts vilostadie, och under digivningen så utvecklas den till ägg (eller maskar? minns inte..). I alla fall, så borde de ju komma någonstans ifrån? Om man avmaskar alla när de är ungar (och även flera gånger under vuxen tid, hur kom då masken dit sen? Om katten inte äter byten förstås...
 
hon som var här i örebro och föreläste om alternativvård sa att man ska akta sej för att avmaska för ofta och speciellt kattungar. medlen som finns är så starka att de kan slå ut hela mag- och tamsystemet. hon sa att det finns många katter som dött av detta.
hon tyckte det var bättre att skicka iväg avföringsprov (vart vet jag tyvärr ej) för att se om de bar på mask eller inte.
jag skulle nog vara lite försiktig och inte göra det för ofta...speciellt på de små.
 
Jag tycker att de avmaskningsråden känns anpassade till katter som tar egna byten... Många innekatter har ju aldrig haft ett maskangrepp i hela sitt liv.

Jag är mycket restriktiv med avmaskning, eftersom jag själv råkat ut för effekterna av resistans (inte gällande parasiter då, men bakterier som inget pencillin biter på, det är inte heller så kul...)
 
precis!!
hade det varit utekatter så skulle det vara annorlunda men jag skulle ändå vara försiktig.
 
Jag tror att många avmaskar mer än
nödvändigt av gammal vana.
I Danmark är allt avmaskningsmedel på
recept och veterinär ska ha påvisat
eller av erfarenhet veta att djurer
lider av mask innan man får recept.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: Majjijann
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 027
Senast: Leeelot
·
J
Foder & Strö Hej Jag har köpt en fölunge (sto storhäst) på 6 månader. Jag har haft henne hemma i tre veckor. Har påbörjat vaccinering (stelkramp +...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: ameo
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 886
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp