Mask på bakbenet?

B

benjamin

Idag hittade jag en liten mask som ser ut som en miniatyr daggmask ungefär i färgen men som var tunn och kanske 4 cm lång. Den satt i pälsen på ett mycket långhårigt bakben på hästen. Masken var ganska röd i ena partiet varför jag fick för mig att den kanske suttit och sugit blod. (Av olika anledningar är jag lite nojig på skumma saker på hästar, just nu.) När jag spolat av de leriga benen står hon alltid och stampar benen i golvet som om det skulle klia. Det enklaste alternativet låter som hon fått på sig en daggmaskunge när hon rullat sig i leran. Eller har någon erfarenhet av maskparasiter som letar sig in under pälsen och suger bloooood??? (Vilket jag fasar för.)
 
Sv: Mask på bakbenet?

lättaste sättet att kolla är ju att göra en träckprovs analys, köp på apoteket och skicka in. All info finns i förpackningen. Kostar dryga 200 kr. Så slipper du oroa dig för alla gastkramande förslag på vad det kan vara.
 
Sv: Mask på bakbenet?

:eek:
så en sån idag, precis på dörrtröskeln till stallet. Fick för mig att det var nåt dom släpat in, hade precis tagit in hästarna...
hoppas det är en daggmaskunge...
ska i a f avmaska imorgon
 
Sv: Mask på bakbenet?

Aldrig hört talas om blodsugande maskar på utsidan av hästar. Antingen är det en daggmask eller så är det en mask från träcken som fastnat på benet. Skulle tro att den stackars daggisen blivit trampad i änden och därför blivit lite röd..
Är du oroad för inälvsaparsiter, skicka ett träckprov för analys.
 
Sv: Mask på bakbenet?

lättaste sättet att kolla är ju att göra en träckprovs analys, köp på apoteket och skicka in. All info finns i förpackningen. Kostar dryga 200 kr. Så slipper du oroa dig för alla gastkramande förslag på vad det kan vara.

Ännu lättare är ju att skicka in masken ifråga för artbestämning...
 
Sv: Mask på bakbenet?

Kan det vara en lövmask (tror jag de heter)? 4 cm och rödaktig daggmaskliknande har jag för mig den är, och kommer in i stallen ibland.
 
Sv: Mask på bakbenet?

*kl*

Lite kul att du är inne på en masktråd och har maskar på din avatar:rofl:

Ursäkta oseriöst inlägg..
 
Sv: Mask på bakbenet?

Tack för alla svar! Hoppas just på lövmask. Det lät bra. För om det skulle vara en inälvsmask så liknar den väl ingen jag känner till.. tror jag..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 213
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Kele har uppenbarligen fått ett totalfnatt. Antagligen har hon fått för sig att täcket är superfarligt igen eller något *sucka* Jag...
Svar
13
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp