Mask-testa?

finapina

Trådstartare
Hej! Häst som hade mask i maj, blev avmaskad och fick sedan gå på bete.Borde man göra kolla masken igen i höst? Eller hur är rutinen riktigt med hästar som haft mask? Obs, hästen är ej i min vård (ännu).
 
Var det stora blodmasken ska den kollas samt följa ett avmasknings schema. Är den bara kollad lilla blodmasken bör man ta prov på att den inte har stora blodmasken. Lilla blodmask med låga värden är inte lika viktigt.
 
En bra rutin är att alltid ta träckprov både på våren och hösten oavsett om den har haft mask eller inte tidigare.

Jag brukar ta den lill analysen (bara liten blodmask) på hösten och stor analys inkl stor blodmask på våren.
 
Hej! Häst som hade mask i maj, blev avmaskad och fick sedan gå på bete.Borde man göra kolla masken igen i höst? Eller hur är rutinen riktigt med hästar som haft mask? Obs, hästen är ej i min vård (ännu).

Jag har alltid följt upp med test efter avmaskning. Har nämligen väldigt tråkiga erfarenheter av maskskadad häst (som ung fullproppad med mask) och där hade avmaskningarna (enligt schema) bara tagit toppen på isberget så hästen hade otroligt mycket mask hela tiden.
 
Jag har alltid följt upp med test efter avmaskning. Har nämligen väldigt tråkiga erfarenheter av maskskadad häst (som ung fullproppad med mask) och där hade avmaskningarna (enligt schema) bara tagit toppen på isberget så hästen hade otroligt mycket mask hela tiden.
Jag gjorde sån kolla effekten i våras. Var billigt dessutom och skönt att se den där 0an efter avmaskning👍
 
Jag gjorde sån kolla effekten i våras. Var billigt dessutom och skönt att se den där 0an efter avmaskning👍

Ja, det har nog hänt en del på den fronten sedan jag satt med mitt problem. Om inte annat har det börjat diskuteras mer och kunskapen generellt är högre vad gäller mask än för 10-20 år sedan. Innan maskmedel blev receptbelagt avmaskades (i bästa fall) enligt schema och så var alla nöjda med det.
 
Ja, det har nog hänt en del på den fronten sedan jag satt med mitt problem. Om inte annat har det börjat diskuteras mer och kunskapen generellt är högre vad gäller mask än för 10-20 år sedan. Innan maskmedel blev receptbelagt avmaskades (i bästa fall) enligt schema och så var alla nöjda med det.
Finns ju fortfarande veterinärer som skriver ut utan träckprov eller annan indikation tyvärr, men det är iaf inte lika vanligt..
 
Om du skulle flytta in en häst med den bakgrunden i vårt stall efter betet skulle vi förmodligen be dig att avmaska med Ivomec comp eller motsvarande för att inte dra in något i onödan i våra hagar, och sen skulle din häst få glida in i stallets provtagningsprogram med provtagning samtidigt som övriga.
 
Aha! Så det finns ett test som heter Kolla Effekten???
Ja, om man har gjort kolla masken innan avmaskning kan man köpa kolla effekten och skicka in ett visst antal dagar efter avmaskningen. Är mkt billigare än en vanlig analys.
Men det är ju inget man använder nu om hästen avmaskades i våras. Om jag minns rätt gör man det 10-14 dagar efter avmaskning.
 
Ja, om man har gjort kolla masken innan avmaskning kan man köpa kolla effekten och skicka in ett visst antal dagar efter avmaskningen. Är mkt billigare än en vanlig analys.
Men det är ju inget man använder nu om hästen avmaskades i våras. Om jag minns rätt gör man det 10-14 dagar efter avmaskning.
144 kr! Såååå prisvärt!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Madick
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 160
Senast: dobbis
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp