B

**BORTTAGEN**

hej, våran katt har spytt upp mask som ser ut som spagetti..vi hittade även en annan spya som innehöll mindre 5-10 centimeters maskar. är det någon som är kunnig inom detta ämne och vet vilka maskar min katt är infekterade med samt vilket medel jag ska använda??
en fråga till- kan vi människor bli smittade av kattens mask och hur märker man det i så fall?
mycket tacksam för svar
**utrota masken**
 
Det låter som spolmask, en av kattens vanligaste maskar.
Använd ett avmaskningsmedel som tar spolmask, tex flubenol eller drontal.
Försök att undvik axilur eller banminth, som har ett brett spektrum, nu när du vet vilken mask du ska avmaska mot. Det kan skapa resistens.

Spolmask smittar inte till människa.
 
Avmaska på en gång.
det låter som spolmask som hon har redan svarat dig.
 
tack för era svar...men kanske lite fel förklarat av mig.

spya nr 1: innehöll inte direkt spagetti utan snarare tagligateller(platta spagetti) och var ca 20 cm långa och rörde sig...är inte det bandmask?

spya nr 2(förlåt att jag skriver lite avsmakligt)bestog av 5 cm långa runda maskar
mycket tacksam igen för svar på en mer korrekt fråga denna gång
 
vilka vackra katter du har!

var bara tvungen att påpeka det=) :idea:
 
Spolmask är ca 1 cm långa, och spolformade, dvs runda, och avsmalnande mot änderna.

Bandmasken är platt och indelad i segment.

Jag tycker du ska välja ett avmaskningmedel som verkar både mot spolmask och bandmask, tex drontal eller axilur.
 
du skall vara glad att din katt kräktes, annars hade du förmodligen inte ens märkt av att den haft spolmask. :smirk:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 322
Senast: Sasse
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 337
Senast: skogaliten
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 222
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp