Bukefalos 28 år!

P

physalis

Tänkte höra vad ni tror, om jag är inne på rätt spår eller helt ute och cyklar.

Det gäller mitt 6-åriga halvblod, i höstas hade hon kolik med världens diarre. Hon var riktigt riktigt dålig, vi var på väg till Strömsholm med henne men det var tveksamt om hon ens skulle klara resan dit.. Men mitt i natten vände det och hon repade sig sakta men säkert. Hon var dock hela tiden varit lite lös i magen, vilket jag trott berott på linfröna hon får.. Men senaste veckan har det blivit värre och det bubblar rejält i magen på henne. Hon verkar inte bekymrad av detta egentligen, inte så att det verkar göra ont som när hon hade kolik. Men hon är irriterad som tusan. Ungefär som hon hade en broms som satt någonstans. Hon viftar med svansen, sparkar lite och bockar emellanåt. Men som sagt, inte som ren smärta utan mer som irritation.

Dessutom tycler jag hon ser bukig ut... Och matt i pälsen.

Kan det vara mask som irriterar henne?
Träckprov är ivägskickat idag, så jag får ju svar på frågan.
Men tror ni mina misstankar kan stämma?
Har ni varit med om något liknande?
 
Sv: mask?

Det som du beskriver som irritation hade jag sett som koliksymptom, kolik är ju inte bara att det är stopp utan även andra symptom från magen.

Visst kan hästen ha mask men vad du måste göra är att få magen stabil på henne.

Jag hade gett henne ett paket vanlig bakjäst om dagen så att magen stabiliseras, en häst ska inte ha diarre.
Diarren är ju ett tecken på att magen och tarmarna har en störning och att hon är matt i pälsen är ju en förlängning av hennes magproblem.

Jag ger mina hästar jäst året runt för att de ska hålla magen i bra skick, jästen bygger upp en bra miljö i tarmarna och hjälper till att behålla den.
Vid foderbyte och betesinvänjning får de en hel jäst var/dag och övrig tid får de en halv/dag.
 
Sv: mask?

Hon får bakjäst, har fått det i ungefär en vecka och magen har blivit mycket, mycket bättre. Igår var det liksom vanliga bollar! Men irritationen är kvar. framförallt viftar hon med svansen som om hon hade en broms på rumpan. Men verkar i övrigt inte påverkad, vilket gjorde att jag kände mig tveksam till kolik. När hon hade det i höstas blev hon mycket seg och hängig. Nu är hon piggare än någonsin.

Funderade mest på om hästen har mask, känner den av dem då så det kan göra hästen irriterad?

Väntar på svar på träckprov, så får vi väl se utifrån det hur jag ska göra.. :)
 
Sv: mask?

Jag köpte ett kolla masken, skrev på följesedeln att jag ville ha koll även för bandmask. Kollade mailen nyss och inga mail. SKickade det med posten igår.
 
Sv: mask?

Hon får bakjäst, har fått det i ungefär en vecka och magen har blivit mycket, mycket bättre. Igår var det liksom vanliga bollar! Men irritationen är kvar. framförallt viftar hon med svansen som om hon hade en broms på rumpan. Men verkar i övrigt inte påverkad, vilket gjorde att jag kände mig tveksam till kolik. När hon hade det i höstas blev hon mycket seg och hängig. Nu är hon piggare än någonsin.

Funderade mest på om hästen har mask, känner den av dem då så det kan göra hästen irriterad?

Väntar på svar på träckprov, så får vi väl se utifrån det hur jag ska göra.. :)

Vad bra att hon redan får jäst!
Det tar ju ett tag att bygga upp en tarmflora som inte har varit bra så att du redan ser förbättring är ju väldigt positivt, resten kommer säkert med tiden och hon blir mer harmonisk när magen är i balans.
Det är jättebra att du har börjat med jästen om hon nu har mask, maskmedlet är starkt mot magen och att då hjälpa hästen med jäst är ju utmärkt.
 
Sv: mask?

Ja, jästen verkar ha hjälpt väldigt bra mot hennes lösa magen. Dock är hon fortfarande irriterad och står och sparkar mot magen och viftar svans. Men hon är i övrigt väldigt pigg! Dricker, äter och går på toa helt normalt..

Fick svar från kolla masken, hade inga maskar what so ever. På bandmask står det ingen förekomst av ägg hos hästens bandmask. Vad menas med det egentligen? Att hon har bandmask men inga ägg?

Har läst en del och det verkar ju som bandmasken kan ligga bakom kolik och tarmstörningar. Ska man då avmaska mot bandmask i och med att hon verkar ha problem? Svårt det här!
 
Sv: mask?

Ofta har maskarna inte börjat lägga ägg än och kolla masken räknar bara förekomsten av ägg, och det är ofta bandmasken som ligger bakom kolik eftersom den ofta sätter sig i slutet av tunntarmen och början på blindtarmen och äter på tarmslemhinnan vilket kan ge stora ärr bildningar.
Stora blodmasken sätter sig i krösroten och ger dålig cirkulation i tarmen vilet också kan ge kolik.

Skulle ringa och prata med vetrinär och sen ta om testen om en månad igen.


//Ponnyfantast som hade masklektion i skolan igår....
 
Sv: mask?

kolla masken räknar bara förekomsten av ägg

Eh ja ? Det är ju det man är ute efter också. Inga ägg = inga aktiva maskar eller inga maskar alls. Vad menar du egentligen ? Stora blodmasken är ganska ovanlig, och hade hon haft den hade den också synts på provet. DÄREMOT så släpper bandmasken ägg mycket oregelbundet, så säkrast är egentligen att ta ett blodprov. För även om provet säger 0, så kan det finnas ändå.
 
Sv: mask?

inga ägg = ingen förekomst eller inga aktiva maskar. Men som jag skrev släpper bandmasken ägg oregelbundet så det kan finnas ändå trots provet säger nej. Ta ett blodprov istället. Jag skulle nog utreda din hästs kolik på klinik, ev kolla magsår eller annat.
 
Sv: mask?

Ofta har maskarna inte börjat lägga ägg än
Vaddå inte börjat lägga ägg än? Finns det vuxna maskar i tarmen finns det ägg i träcken, även på vintern. Så länge det gått tillräcklig tid efter senaste avmaskningen så kan man lita på vad provet säger. På vintern kan det missvisa NÅGOT då VISSA arter av lilla blodmasken går i dvala när det är som kallast.
 
Sv: mask?

Dock är hon fortfarande irriterad och står och sparkar mot magen och viftar svans. Men hon är i övrigt väldigt pigg! Dricker, äter och går på toa helt normalt..

Har du uteslutit att hon är brunstig?

Min boxgranne håller nämligen på precis så som du beskriver när hon brunstar.
 
Sv: mask?

Har du uteslutit att hon är brunstig?

Min boxgranne håller nämligen på precis så som du beskriver när hon brunstar.

Brunstig är hon inte, eller det kan hon vara. Men hon har aldrig varit sånhär vid brunst tidigare..
 
Sv: mask?

Vaddå inte börjat lägga ägg än? Finns det vuxna maskar i tarmen finns det ägg i träcken, även på vintern. Så länge det gått tillräcklig tid efter senaste avmaskningen så kan man lita på vad provet säger. På vintern kan det missvisa NÅGOT då VISSA arter av lilla blodmasken går i dvala när det är som kallast.


Pratade med veterinär senast i tisdags om det där och maskarna lägger inte ägg på vintern, eftersom äggen inte klarar sig i kylan och det har de äckliga små parasiterna full koll på.
Vet. sa då att säkrast är att ta provet i mitten av maj för det är då alla maskar lägger äggen.
 
Sv: mask?

Pratade med veterinär senast i tisdags om det där och maskarna lägger inte ägg på vintern, eftersom äggen inte klarar sig i kylan och det har de äckliga små parasiterna full koll på.
Vet. sa då att säkrast är att ta provet i mitten av maj för det är då alla maskar lägger äggen.

Byt veterinär i parasitfrågor! VISSA arter (ca 6 av 30) går i dvala när det är kallt eller varmt/torrt. Många hästar har aktiva maskar genom hela vintern, MEN de ägg som landar på snön dör. Därför behöver man inte avmaska på vintern.

Att vänta till mitten av maj är säkert bra för många, men inte alla. Är det mild vinter och tidig vår, man har hagar där hästarna går och betar även vintertid, så är det läge att ha stenkoll även där med träckprover. Varför ska man acceptera smittspridning i vinterhagen istället för att få koll så man har parasitfria hagar och slipper avmaska framöver istället?

Jag gör träckprover själv och ser positiva prover vintern igenom, alltså förstahandsfakta, inte inläst.
 
Sv: mask?

Jag litar hellre på en utbildad, erkänt duktig vetrinär än bukes "expertfolk".

Då tycker jag du ska ta och leta reda på en utbildad duktig PARASITOLOG, inte en "allmänveterinär". Ring SVA, de är jättetrevliga och bättre parasitkunskaper kan du knappast hitta.

Själv litar jag på olika veterinärer i olika sammanhang. Att en veterinär är duktigt erkänd inom ett område betyder inte att den är bra på allt. Du går på gymnasiet, viktigt med källkritik. Vem lyssnar du på och vad har den personen verkligen för dokumenterade kunskaper. Att man är veterinär betyder inte att man kan allt inom häst.
 
Sv: mask?

Tja, den här vetrinären undervisar hippologen och har tillgång till all senaste hästforskning och det inkluderar även parasiter och jag tror faktiskt att hon har koll på vad hon pratar om.
 
Sv: mask?

Tja, den här vetrinären undervisar hippologen och har tillgång till all senaste hästforskning och det inkluderar även parasiter och jag tror faktiskt att hon har koll på vad hon pratar om.
Och vad är det då som gör att ni inte blir upplysta om att det bara är ca 6 av 30 arter av lilla blodmasken som faktiskt går i dvala? Vad har din veterinär-lärare att säga om vad som sagts på det seminarie som var nu nyligen i USA där man bl.a. diskuterade resistensproblemen?
 
Sv: mask?

Om resistens problem- att vi måste förbättra vår hästhållning för att undvika att hästarna får mask för att slippa avmaska. Vilket betyder att hästen ska ha så pass stor hage att den aldrig behöver beta vid skiten eller att den helt enkelt står på grus om man inte har marken för tillräckligt bete. Just för att undvika mask, eftersom det är fler och fler maskmedel som knappt fungerar längre och det inte forskas på något nytt just nu.
 

Liknande trådar

Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 595
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp