Maskar i gödselstacken

Marvin

Trådstartare
Hittade dessa på gödselstacken idag. Ser ut att nyligen ha hamnat där, dvs mockats ur en box i det andra stallet.
Försökt bildgoogla utan bra resultat, nån som vet vad det är?
2D4950FD-350E-4177-8D5B-6D4275AD5308.jpeg
 
Är det inte bara en klump med daggmaskar? De dyker upp i gödselhögar på det viset ibland. :)

De ser väldigt torra ut dock. Täck över dem?
 
Är det inte bara en klump med daggmaskar? De dyker upp i gödselhögar på det viset ibland. :)

De ser väldigt torra ut dock. Täck över dem?

Kanske? Tycker också att de liknar daggmaskar, men mörkare och smalare.

De måste vara det enda som är torrt häromkring isåfall. 🙄☔
 
Det är daggmask, det finns enligt Jordbruksverket 8 olika sorters daggmaskar i Sverige med olika mycket pigmentering. Själv sålde jag mycket mask som liten till hugade fiskare. :D
År det daggmask så är TS att gratulera. De gör massor av nytta i gödselstacken!

Vattna lite bara så de inte torkar.
Jag brukade plocka maskar jag hittade efter regn och slänga dem på dyngstacken när jag ändå gick över vägen till stallet. Torra somrar så försökte de rymma. Jag märkte att dyngstacken var torr när de klättrade på betongkanten. :D

Tidigare så såldes ju mask för att få mindre gödselstackar.
 
Alltså förlåt för jätteOT nu 🙈

Men när man klickar in tråden, ser bilden på gödselhögen och tror sen det är två bilder och tänker 'VAD är det där för maskar, men eh.... 😳 har hen dom i HANDEN'? Det hade aldrig jag fixat'
🙈😅😂🙈🙈
Fattade inte att det var en reklambild först, den var ju så fint insmält i sidan 🙄😎
8862E85B-947A-4831-B6D0-7C585EA516FB.png
 
Jo, men det beror på att deras blodkärl mm lyser igenom, de pigmenterade är mörkare. Om du tänker en människa som är albino, de är ju inte vita i skinnet bara för att de saknar pigment, de är rosa.
Åhå dagens nya fakta! :D:up:
Tänkte mig att de var typ genomskinliga nästan ... :o:angel:
 
Är ni säkra på att det är daggmaskar? Tycker att det liknar gödselmask/kompostmask som brukar vara de som man hittar i gödselstackar. De ser man också ofta i stora "högar". Vanliga daggmaskar brukar man hitta mer en och en och i vanlig jord.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
386
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 984
Senast: TinyWiny
·
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp