Maskiner och inte vara hemma

Enya

Trådstartare
Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
 
Ja. För jag orkar inte sitta inne 5 timmar och stirra på tvättmaskinen för att köra 2 maskiner. Nu tvättar vi visserligen i tvättstugan men då går jag till lägenheten så är fortfarande ingen som har koll om något skulle hända.

Använder ugnen också till sambons förtret.
 
Nej oftast inte för skulle något hända så gäller inte försäkringen
Gäller inte hemförsäkringen om något hänt pga tvättmaskin eller diskmaskin osv som varit igång när man inte varit hemma? Visste inte det! Bra att veta dock!

Själv använder jag aldrig det när jag inte är hemma eller efter 20 på kvällen, på natten då av respekt för grannarna. Men jag har hört så många som kör igång och sedan går hemifrån eller samma på natten, så tänkte att jag frågar för att se varför/varför inte hur man svarar här på buke. :)
 
Jag startar ofta maskiner och åker hemifrån. Aldrig hört att försäkringen inte skulle gälla.
Tvättmaskinen står i källaren, ska jag då sitta och glo på den i tre timmar varje gång jag tvättar? Om jag går upp har jag ju ändå ingen koll på den.
 
Jag startar ofta maskiner och åker hemifrån. Aldrig hört att försäkringen inte skulle gälla.
Tvättmaskinen står i källaren, ska jag då sitta och glo på den i tre timmar varje gång jag tvättar? Om jag går upp har jag ju ändå ingen koll på den.
Jag antar nog att du snarare upptäcker om det börjar brinna pga dina maskiner om du är hemma och vaken fortare än om du sätter igång dem och åker hemifrån. På så vis slipper ditt hem brinna ner eller du slipper brinna inne och dö, om du sover.

Nu är det tre personer som skriver om att sitta och glo på tvättmaskinen. Nu är det visserligen mitt i natten och man är kanske inte i topp med tankarna, men varför tror man på riktigt att jag menar att man ska sitta och glo på maskinerna medan de går? Tvättmaskin och torktumlare hos mig är på mitt skithus, jag glor inte på dem, kan lägga mig i sängen och vila medan de går, men jag är ändå rätt säker på att jag åtminstone snabbare märker att något är fel än om jag åker till jobbet.
 
Tvättar aldrig på natten, bor i lägenhet så vill inte störa med en centrifugerande tvättmaskin.
Lämnar heller aldrig tvättmaskinen igång om jag inte är hemma i fall något skulle hända.

Elektrisk diskmaskin har jag inte, min diskmaskin är 65 år, handdiskare, och den kan jag lämna och gå ut. Han reder sig bra själv 😁 Dock diskar han inte nattetid utan endast dagtid.
 
Jag antar nog att du snarare upptäcker om det börjar brinna pga dina maskiner om du är hemma och vaken fortare än om du sätter igång dem och åker hemifrån. På så vis slipper ditt hem brinna ner eller du slipper brinna inne och dö, om du sover.

Nu är det tre personer som skriver om att sitta och glo på tvättmaskinen. Nu är det visserligen mitt i natten och man är kanske inte i topp med tankarna, men varför tror man på riktigt att jag menar att man ska sitta och glo på maskinerna medan de går? Tvättmaskin och torktumlare hos mig är på mitt skithus, jag glor inte på dem, kan lägga mig i sängen och vila medan de går, men jag är ändå rätt säker på att jag åtminstone snabbare märker att något är fel än om jag åker till jobbet.
Fast det försäkringsbolagen skriver är främst vattenläcka, inte brand. Och för att upptäcka en vattenläcka i tid behöver man ha uppsikt, vilket är svårt att göra utan att sitta och glo på maskinen.

Som jag skrev har jag min tvättmaskin i källaren, är jag på första plan eller övervåningen märker jag ingenting.
 
Har ingen diskmaskin. Tvättmaskinen kan jag lämna för att tex gå en promenad eller åka och handla, men oftast är jag hemma.

Laddar inte mobilen på natten. Kör inte heller tvätten på natten pga grannar.
 
Har tvättmaskin och tumlare i tvättstuga i garaget och de används ofta utan att jag är hemma, eller på natten. Diskmaskin kör vi ofta igång på kvällen när vi går och lägger oss, har inget problem att lämna den heller.
 
Fast det försäkringsbolagen skriver är främst vattenläcka, inte brand. Och för att upptäcka en vattenläcka i tid behöver man ha uppsikt, vilket är svårt att göra utan att sitta och glo på maskinen.

Som jag skrev har jag min tvättmaskin i källaren, är jag på första plan eller övervåningen märker jag ingenting.
Jag antar att du inte märker skillnad på vattenmängd vid vattenläcka om du sätter igång maskinen och är borta hela arbetstiden, typ 8 timmar + jämfört med 3-4 timmar som en maskin tar? Jag tar för givet att det är skillnad i mängd vatten, i alla fall hos mig...
 
Använder ni diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare på natten eller när ni inte är hemma? Varför/varför inte?
Kör alla de maskinerna när de behövs (och ugnen) och ofta är hemmanärvaron varierad och intermittent. För att få ihop livet. Innehåller inte marginaler för sån bevakning.

Just vattenskada minskas risken för om tvättmaskinen finns på ett ställe som lätt tar hand om stora mängder vatten utan att skadas. Brand är svårare.
 
Tvättar aldrig på natten, bor i lägenhet så vill inte störa med en centrifugerande tvättmaskin.
Lämnar heller aldrig tvättmaskinen igång om jag inte är hemma i fall något skulle hända.

Elektrisk diskmaskin har jag inte, min diskmaskin är 65 år, handdiskare, och den kan jag lämna och gå ut. Han reder sig bra själv 😁 Dock diskar han inte nattetid utan endast dagtid.
Min förra diskmaskin hette (heter) Isaac, men nu har jag en elektrisk då den förra bytte hem :D
 
Nej oftast inte för skulle något hända så gäller inte försäkringen
Nja riktigt så säger de faktiskt inte. De pratar om man reser bort eller att man kan få avdrag om man har låtit något pågå längre än vad som är rimligt.
Gäller inte hemförsäkringen om något hänt pga tvättmaskin eller diskmaskin osv som varit igång när man inte varit hemma? Visste inte det! Bra att veta dock!

Själv använder jag aldrig det när jag inte är hemma eller efter 20 på kvällen, på natten då av respekt för grannarna. Men jag har hört så många som kör igång och sedan går hemifrån eller samma på natten, så tänkte att jag frågar för att se varför/varför inte hur man svarar här på buke. :)
 
Tvättmaskin och torktumlare står i väntrum med planering att de ska stå just där och lutningen på golvet innebär att skulle det bli något med vattnet så rinner det ner i duschen.
När det gäller brand så finns det brandsläckare men de är på övervåningen och vi är oftast på nedervåningen så det är viktigast med brabrandvarnare. Jag stoppar i och kör igång och går sedan ut utan problem.
Diskmaskinen finns det viss risk för vattenskador men begränsat och för brand är det återigen brandlarm som är viktigast. Vi eldar dessutom inne vintertid så brandrisken finns alltid närvarande.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 179
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: corzette
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
560
Senast: Dorinda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 385
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp