Maskning, alltid lika krångligt...

A

acke

Jag har avmaskad med enbart Cydectin i ett par år nu. Det tar ju allt utan bandmask, varar länge osv. Har varit på seminarier som övertygat mig om att det är ett bra preparat. Gjorde även träckprov förra hösten o fick resultat: Ingen mask påfunnen (konstigt, trodde de alltid hade lite mask i magen). Nu ska min häst dela hage med en ny inackordering o han hade fått Ivomec i våras, något som jag tycker låter knepigt, tar man inte det mot styngfluga efter betet? Så jag köpte Cydectin till honom för att vara på säkra sidan, och Ivomec till min egen då jag antar att man kan behöva växla preparat ibland. Låter det ok?

Sen undrar jag också, iom att jag bara har använt Cydectin som inte tar bandmask ett tag, borde jag kanske ge honom dubbel dos Banminth (eller likn) också för säkerhets skull? Eller vågar/borde jag vänta med det till våren?

Tusen frågor som vanligt... :smirk: .
Tacksam för svar!
 
Även jag är en sådan som "brottas i maskmedelsdjungeln".
På apoteket sa de att de sista rönen för att motverka resistens hos maskarna var att ge ett och samma medel en HEL "avmaskningssäsong".

Lät vettigt tyckte jag, men eftersom olika maskmedel innehåller olika saker, rådfrågade jag även min veterinär.
Hon höll med om ovanstående, men tillade att man bör välja ett maskmedel som innehåller ivermectin (heter det så?), vilket bla finns i Ivomec och Bimectin.

Så bör JAG omvärdera hur jag avmaskar kanske? :confused:
 
Men hjälp... det finns ju så mycket litteratur och kunskap att ta del av. SÅ krångligt är det faktiskt inte.

Hästar har OFTAST lite mask och många klarar sig bra utan avmaskning alls. Dock har ju inte alla möjlighet att ha hästarna på parasitfritt bete, och då avmaskar man för att minska smittan på markerna. Vissa individer har dock mer mask än andra, och behöver mer koll.

Att du gjort träckprov som visar på 0 EPG betyder ju att du inte behöver avmaska alls!! Varför ge ett medel mot nåt som hästen inte har?! Cydectin tar tre stadier av blodmasken och det är troligtvis därför du inte har någon mask, det har inte funnits några maskar som kunnat sprida ägg som hästen sen får i sig.

Cydectin tar också styngfluga. Cydectin och Ivecterminer (Ivomec och de nya som är likadana) tillhör samma grupp. Skillnaden är att Ivecterminer tar två stadier av blodmasken medan Cydectin tar tre. Den andra gruppen avmaskningsmedel som finns är Pyrantelpreparat, dvs Banminth och Fyrantel. Dessa två tar också blodmasken, men bara ett stadie. Pyrantelpreparat tar även bandmask om man ger det i dubbel dos. Vill man bara komma åt bandmasken (vilket skulle kunna vara aktuellt i ditt fall OM hästen verkar påverkad men inte har blodmask) finns det ett medel som heter Droncit som tar bara bandmask.

Ett-två år bör du använda medel från samma grupp, alltså antingen Cydectin/Ivomec eller Banminth/Fyrantel. Att växla mellan Ivomec och Cydectin har alltså ingen verkan (det är för att motverka resistens man gör så).

Men du har ju börjat rätt; träckprov. Visar det på ingen mask så behövs heller ingen avmaskning.
 
Även om man använder Banminth/motsv så måste man ju ta Ivomec/motsv på hösten OM man hittat flugägg på benen eller kroppen! Finns det någon annan fluga/insekt än styngfluga som lägger sina ägg på benen, bogen, halsen, manen???
 
Inte vad jag känner till. Men styngflugeäggen är väldigt karakteristiska. MYCKET svåra att få bort, och små gula prickar där hästen kommer åt att slicka i sig dem.

Och ja, då får man ta till Ivectermin på hösten även om man har ett Banminth-år.
 
Ja, verkligen svåra att få bort! Har själv haft ett Banminth-år och måste trots det ge Ivomec/motsv...ska ge om några dagar faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
153 828
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
252 651
Senast: sassiball
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Nu när det börjar kännas som om våren är på väg så känns det som hög tid att börja fundera på avmaskningen i år. Ska göra träckprov för...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp