Maskning...

Corax

Trådstartare
Hur ska man egentligen göra med avmaskning i fall hästen är borta en månad.
Maska innan han åker och innan man tar hem eller?

Tänkte bara höra vad ni har för åsikter...
 
Det beror på. Vad använder de andra där du brukar vara, och var ska hästen åka och vad har de för rutiner? Ska du avmaska med en månads intervall får du använda Banminth hela sommaren (som har 4v intervall).
 
Tja, han ska åka bort nu i februari!
Han kommer att gå själv i en hage, men den är inte mockad sen de föregående hästarna.
Förvisso är Banminthen det enda som han inte får så stora biverkningar av.
Men i vanliga fall så maskar jag honom när jag antingen träckprovar, eller ser på honom att det är dax. Det brukar vara två gånger/år.
Lilla monstret har ju en benägenhet att behöva vila en till två veckor efter också. *suckar*
 
Men om han nu ska åka bort i februari och sedan komma tillbaka efter 1 månad (mars)ska du inte maska...Vintertid maskar man ju inte...eller är det en unghäst du har ?? :confused: Vilka biverkningar pratar du om ?
 
Det är vinter, så du gör inget annat än maskar som vanligt i vår =)

Mynta - Corax häst är överkänslig/allergisk mot avmaskningsmedel..
 
Aaah! :)
Tack för det!

Ibland måste man ju liksom uppdatera sig eftersom ens häst är så dära speciell och inte maskas så ofta!
;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 463
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp