Bukefalos 28 år!

Massa mat till åringen!

B

BJÖRKIS

Har knapat ihop en foderstat till åringen och vill ha era åsikter. Det gäller ett engelskt fullblod född 2003, han växer rejält och behöver mycket mat för att hålla hull. Har fri tillgång på stråfoder men orkar sätta i sig max 8-10 stråfoder/dag, äter mer än gärna kraftfoder. Planeras att starta kommande vår, om han är redo vill säga. Hingst med mkt massa, fick hem honom för några veckor sedan, man ser ett par revben, jag vill ha upp honom mer i vikt. Kommer nog att väga omkring 450-500 kg som vuxen.

Hösilaget har följande värden:
TS 62%
Mj/kg foder 7,0
SmbRp/kg foder 62
Ca 1,9
P 2,1
Mg 1,2

Jag har kommit fram till följande:
10 kg stråfoder
3 kg Havre (Krafft)
1 kg Betfor
1 kg Lusern Pellets (för att säkerställa proteintillförseln då analyser kan fela, såsom förra året då hästarna föll ur)
3 mått/dag Biomineraler

Detta ger en kvot på 8,3 vilket jag tycker är läpmligt för växande och senare tränande häst.
Han har ett behov av Ca på 57,37 P 38,25 och Mg 19,12
Med denna foderstat får han i sig Ca 64,3 P 39,7 och Mg 22,8

Vad hade ni ändrat på? Han älskar Havre och Betfor, vill inte gärna ge ett färdigfoder utan låta honom äta det han tycker om.
 
Sv: Massa mat till åringen!

Detta ger en kvot på 8,3 vilket jag tycker är läpmligt för växande och senare tränande häst.
Han har ett behov av Ca på 57,37 P 38,25 och Mg 19,12
Med denna foderstat får han i sig Ca 64,3 P 39,7 och Mg 22,8


Hur har du räknat då du fått behovena så höga ang mineralbehovet ?? Menar att: räknar man på fullblod/hingst/svårfödd och beräknad vuxenvikt så blir det ju: Ca 22,9, P 13,9, Mg 8,3.. Är hästen SNART 12 mån eller har den passerat 12 månaders strecket ?? Sedan undrar jag villket Lusern du räknat på samt vad Biomineral innehåller..?
 
Sv: Massa mat till åringen!

Enl Plancks bok skall du tillföra en viss mängd Ca, P och Mg i totalfoderstaten, alltså gr per Mj. Detta har på så vis gett mig de siffor jag fått fram. Han har passerat 12 månader och blir 2 till våren, är alltså 1½ år gammal. Växer ordentligt och är rejält överbyggd bak. Han är planerad att starta nästs säsong om det tillåts, annars får han vänta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 044
Senast: Estivuz
·
L
Foder & Strö Vill veta vad ni tycker om vårat hö. Vi slår två lägdor, så två olika analyssvar. Per kg/ foder: nr1 Torrsubstans (ts) 70 %...
Svar
18
· Visningar
2 527
Senast: Glimm
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 755
Senast: muppia
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 122
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp