Bukefalos 28 år!

Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

lady_vip

Trådstartare
Funderar lite på att inleda ett nytt projekt, nämligen att bygga 2 uteboxar och hyra ut dem, vill gärna ha lite tips, åsikter och erfarenhet.

Kan ju börja med att berätta läget. Jag har ett stall med 3 boxar, dem använder jag själv. Inom ganska snar framtid kommer jag förhoppningsvis flytta härifrån då det är mitt föräldrahem, planen är att hästarna ska stå kvar här. För att underlätta för mig när det gäller utsläpp/insläpp osv tänkte jag skaffa inackordering, men det blir så himla trångt med hästar i alla 3 boxarna (jag har 2 hästar själv och använder den tredje som skötselplats). Därför har jag tänkt vidare.

I förlängningen till mitt stall (gammalt svinstall som vu har byggt om en del i) så finns en övertäckt pissbrunn, dvs brevid gödselstacken. Över den har de gjutit och på den plattan kan man för plats med 2 stora boxar (en 12 m2 och en 16 m2). MEN då krävs det ju att man fyller igen brunnen. Jag har ingen som helst aning om hur djup den är, men den fyller ingen funktion öht. Någon som har gjort detta?
Det är alltså en gammal byggnad från runt 1900, så det är inga enorma grejer.

Om då detta inte är för omfattande och dyrt är då min plan att bygga någon slags uteboxar. Jag tänkte att de ska hänga ihop, med galler emellan, vägg i vägg med det befintliga stallet.
Är detta öht attraktivt att hyra? Det händer att folk ringer till mig och frågar om plats eftersom det är ett bra läge, men det gäller ju plats I stallet...

Till nästa fråga, hur bygger man lättast, med block och isolerat plåttak? Impregnerat trä?

Vad tror ni? Är det naivt att tro att inackordering underlättar för min del?
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Visst kan det underlätta med en inackordering. Men var petnoga med valet. Och ha hellre tomt tills den rätta dyker upp.Och var tydlig med vad som du förväntar dig att den inackorderade ska göra.Prat i allmänna ordalag om att hjälpas åt blir gärna prat och ingen handling.
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Jag har ju haft inackordering innan (glömde skriva det) och det funkade hur bra som helst. Det jag funderar mest på är om det är attraktivt att ha sin häst i utebox?

Har luskat lite idag och det verkar som om brunnen kan vara typ 6 kubik enligt folk som kan det och då ska det vara max... Dvs det borde inte vara hellurigt att lägga igen den.
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Jag har ju haft inackordering innan (glömde skriva det) och det funkade hur bra som helst. Det jag funderar mest på är om det är attraktivt att ha sin häst i utebox?

Jag tror att om du har skötselplats åt inackorderingarna i stallet så blir nog uteboxar populärt, jag håller själv på att göra två uteboxar, men så här halvvägs in i projektet inser jag att jag kanske borde göra någon form av skötselplats med plant hårt golv, inte så kul för hovis att stå i halmbädd och sko sen kanske och inte heller på gårdsplanen i ur och skur...
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Jag har en box över i stallet, den är perfekt som skötselplats och där har jag hovis osv. Där kan de också stå och göra vid sina hästar utan problem.

Mätte igår och den befintliga plattan är ca 8 x 6 meter, så eventuellt blir det 3 uteboxar, 2 mindre och en stor fölbox. Ska ta reda på hur kort en vägg får vara som minst (måtten är nämligen ytterväggar så den ena väggen blir inte 3 meter).
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Jag har en box över i stallet, den är perfekt som skötselplats och där har jag hovis osv. Där kan de också stå och göra vid sina hästar utan problem.

Mätte igår och den befintliga plattan är ca 8 x 6 meter, så eventuellt blir det 3 uteboxar, 2 mindre och en stor fölbox. Ska ta reda på hur kort en vägg får vara som minst (måtten är nämligen ytterväggar så den ena väggen blir inte 3 meter).

Då tror jag att det blir populärt :) Jag tycker att uteboxar känns lite som något mellanting mellan stall och lösdrift, själv kommer jag kunna använda mina boxar som ligghall om jag vill ha lösdrift, bra om ena hästen inte trivs i box. Tycker det brukar vara bättre luft i uteboxar.
Tänker du ha med "engelska dörrar"?
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Ja, fast inte i anslutning till hagen (har typ 30 meter till hagen ifrån stallet), så det blir inte ligghall för mig. Jag har ett vindskjul redan som mina hästar knappt går in i ändå...

Engelska dörrar blir det nog, med 2 dörrar i varje box, en till gödselstacken och en för in och utsläpp, så slipper man få gödseln på gårdsplanen. Men dörren på baksidan blir nog en skjutdörr i enklare modell, för att spara plats. Funderar nu på om jag ska ha fönster i överdelen på de engelska dörrarna...

Ska du beställa färdigt eller bygga själv?
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Jag bygger själv, fönster i övre delen av dörren funderade jag oxå på i början, men det blir nog i väggen iaf...

Det är bara två saker jag inte har bestämt mig för än och det är om jag ska gjuta golv eller fortsätta ha jordgolv och sen vet jag inte vad jag ska ha för djupströbädd...
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Leca-block då? Jag gjuta om plattan efter att ha lagt igen brunnen (pojkvännen är anläggare och har en kompis som jobbar med att gjuta :)), bygga med leca-block som min farbror som är snickare får fixa billigt och bra och sen ha ett isolerat plåttak.

Men fönster och dörrar är fortfarande inte löst, ev. får min far bygga dörrarna och fönsterna får nog beställas eller hitta bra begagnade...
 
Sv: Massa tankar om tillbygge/uteboxar/gammal pissbrunn

Nä inga leca... jag har redan "skalet" klart så att säga för jag bygger om redan befintligt utrymme, så jag ska bara upp med board, mellanvägg, dörrar och fönster så är det klart sen...

Jag funderar på plexiglas istället för riktiga fönster, det släpper in ljus men är mycket tåligare än vanliga fönster...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 709
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 302
Senast: Angel
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 543
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har en gammal koladugård som i dagsläget fylls med en massa skräp. Planen är att bygga stall här och jag har varit inne på att höja...
2
Svar
39
· Visningar
6 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp