Massage efter träning?

S

Speedster

Har varit hos kiropraktor och ponnyn var ojämn i bogarna. Fick lite tips för att upprätthålla det kiropraktorn rättade till. Och det var:
* Massera bogbladets triangulära muskel
* Stretcha frambenen
Inte så konstigt, men det jag tycker är lite konstigt och vill få förklarat är att jag ska massera efter träningspasset? Kan det vara för att mjuka upp eventuella spänningar som bliviut under träningspasset? Känns som om det vore bättre att lägga massagen innan träning för att mjuka upp musklerna kring bogbladet?
Sen om det var någon viktig tävling så kunde jag även stretcha innan. Dessa frågo ploppar ju givetvis upp efter man har varit där.. men kiropraktorn är ledig denna vecka och jag får vänta tills på måndag.
Tänkte höra lite vad ni vet och har för kunskaper om massage och stretching? :bow:
 
Sv: Massage efter träning?

Hej - massage kan användas både före och efter träning. Jag som professionell hästmassör vill alltid massera före arbete, eftersom jag får mycket mer information om jag masserar "kalla" muskler. Muskler som är varma och mjuka efter arbete kan lura mig att tro att allt är bra.

När du masserar efter träning drar du nytta av att hästen är varm och har fått igång blodcirkulationen, för att komma lite djupare. Du vet ju redan var problemet finns.

Jag tycker inte stretching FÖRE arbete är rätt, musklerna ska vara varma. Så är jag utbildad i alla fall. Men det kommer mycket ny forskning hela tiden, kanske man har kommit på något nytt som inte jag vet om.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Massage efter träning?

Måste bara säga att jag förstår inte att man lär ut massage till "hästägare" som inte har någon utbildning?!
Den massagen jag gör där låter vi inte ägarna massera, utan vi kommer ut 3-5 ggr för att massera djupt och behandla, under tiden låter vi ägaren strecha regelbundet och att träna hästen på " rätt" sätt ...men massage gör vi själva, varför?
Jo för visst kan alla massera, kolla på människor, jag masserar mamma ibland men har inte en aning om det jag gör är rätt, och antagligen släpper man lite på spänningar men att få bort ett problem som ofta sitter i den sdupa muskulaturen, kan man inte själv massera bort! Därför masserar vi och efter 3-5 ggr så lyckas vi komma åt just det problemet, det går alltså fortare och ger mer effekt än att vi skulle låta hästägaren trycka lite här och där, oftast vågar inte hästägaren ta i just för att den tycker att hästen går undan....men i det tillfälle skulle man behöva gå på mer och få loss det muskulära...som sagt, tycker det är synd vissa utbildningar låter massörer visa hästägaren massage....som oftast inte ger någon större verkan åt just problemet.

Men det är min tanke...
 
Sv: Massage efter träning?

Men nu får vi ju ta och sära lite på begreppen ;)

Massage för välbefinnande och för att få tillit, för att ha en fin social kontakt, för att hästen och ägaren ska komma närmre varandra, för att ägaren ska lära känna hästens kropp,

och

Den prof. hästmassören som är felsökande, felfinnande och behandlande med precision, DET är en jäääkla skillnad.

Att ge hästägaren hemuppgifter är att sätta in hästägaren i situationen, att göra ägaren delaktig även i rehabiliteringen och inte bara i den nedbrytande fasen, ;) att helt enkelt visa ägaren att de också kan bidraga! det är jätteviktigt!!!

Det kommer du att märka när du har några år på nacken ;)

Dessutom, om hästägaren sköter sin läxa, tar hand om sin häst och tränar rätt och all det där, då behövs inte vi! DET vore väl en fröjd... :idea:

Carola som vägrar ge klippkort till sina kunder, helst vill jag aldrig behöva se dem mer

;)
 
Sv: Massage efter träning?

Hej - kul att vi tycker så olika. Min erfarenhet är att det bara är positivt för hästar och hästägare när ägaren lär sig enkla massagegrepp och själv kan hjälpa sin häst litegrann. Det leder till att hästen mår bättre, och det är målet med hela min verksamhet. Hästägaren kanske inte kan massera loss ett muskulärt problem men visst sjutton kan hästägaren underhålla och förebygga! Jag håller gärna kurser och delar med mig av vad jag kan och tycker det bara är positivt när hästägare är intresserade och vill lära sig. Hästens anatomi är det roligaste och mest intressanta som jag vet och att få snacka anatomi och massage för ett gäng intresserade hästägare.. mmmmm...

mvh
Lejonelle
 
Sv: Massage efter träning?

Jo , men så beror det på vilken massage teknink man använder, jag behandlar hellre 3-5 ggr får ett bra resultat och slipper komma ut utom när ägaren själv vill, men då gäller det att det finns problem...finns det inget större problem utom lite spänningar då och då kan man komma ut för att förebygga ev problem..men som sagt att låta hästägaren massera själv, nej säger jag fortfarande..men det beror som sagt vart man utbildar sig och vad man själv tycker fungerar på de hästar man kommer ut till....varför finns vi massörer om vi inte ska behandla hästar?!

Det jag rek. ägaren att göra är att stretcha och palpera hästen och känna över den varje dag....samt att vi kommer överens om hur hästen ska arbetas och hur vi kan undvika problem...på det viset slipper jag komma ut ofta...men jag kommer gärna och masserar hästen varannan månad.

Men det är så jag jobbar, jobba du som du vill Carola så blir det nog bra. ;)
 
Sv: Massage efter träning?

sante skrev:
Jo , men så beror det på vilken massage teknink man använder, jag behandlar hellre 3-5 ggr får ett bra resultat och slipper komma ut utom när ägaren själv vill, men då gäller det att det finns problem...finns det inget större problem utom lite spänningar då och då kan man komma ut för att förebygga ev problem..men som sagt att låta hästägaren massera själv, nej säger jag fortfarande..men det beror som sagt vart man utbildar sig och vad man själv tycker fungerar på de hästar man kommer ut till....varför finns vi massörer om vi inte ska behandla hästar?!

Det jag rek. ägaren att göra är att stretcha och palpera hästen och känna över den varje dag....samt att vi kommer överens om hur hästen ska arbetas och hur vi kan undvika problem...på det viset slipper jag komma ut ofta...men jag kommer gärna och masserar hästen varannan månad.

Men det är så jag jobbar, jobba du som du vill Carola så blir det nog bra. ;)

Men ditt mål måste väl ändå vara att bli umbärlig för ägaren?

Och om hästen har så stora problem så att ägaren inte själv borde peta på den så tycker jag att det vore bättre med en veterinärkoll.

Jag tror inte det finns någon risk för "arbetslöshet" inom massageyrket, men inte ska man binda upp kunderna till sig och säga att "jag bör komma si och så många ggr"

Då lägger du över ansvaret av hästens hälsa på DIG, och inte på den som faktiskt HAR ansvaret nämligen ägaren!

Det är jätteviktigt att du som terapeut gör ägaren delaktig!

Jag säger inte detta för att förringa något som du står för, jag försöker berätta hur det kan bli när du har en stadig kundkrets på en ca: 4-500 hästar vars ägare tycker att allt hänger på dig?

Tror inte det skulle funka :crazy: Och du skulle inte orka heller.

Naturligtvis ska hästägaren vara delaktig i sin hästs rehabilitering!

Och naturligtvis ska hästägaren själv lära sig att med enkla grepp utföra friskvård på sin häst! Det är självklart!

Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag tror att du ändrar uppfattning en dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 670
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp