Massera med händer vs. maskin

Eskita

Trådstartare
Fick höra av en massör att det inte går att med händerna massera en häst. Speciellt inte på de större musklerna tex. kors, lår o rygg. (Han använder endast maskin på hästarna). Pratade sedan med en annan massör om detta som sa att det inte stämmer. Hon tyckte inte att maskin var bra bl a pga att det inte ger närhet människa-häst, men oxå pga att man nästan aldrig behöver så "djup" massage som maskiner ger.
:confused: Hur är det egentligen? Finns det fler för- och nackdelar?
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Jag skulle ju personligen gissa att den massör som endast använder maskin på hästar lider av samma problem som jag, nämligen SVAGA HÄNDER! :D

Sen kan ju INGEN inbilla mig att man får samma känslighet, exakthet och effekt med en maskin som man får med en människas händer.

Just my humble opinion. :smirk:
/JES
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Jag kan, med ett pekfinger på Glutesus max. nå fram till bogen och få kontakt, så näe....det räcker och är klart bäst med händerna, jag vill kunna känna vad jag gör, jag har ögon i fingrarna som "serkänner"

det kan aldrig en maskin göra till mig.

Det är inte sant att man inte når ner i de djupa muskel-lagerna, det räcker att lägga en hand mjukt och försiktigt på en muskel med rätt sorts fokus, så är du där.
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Men hur känner man spänningar genom en masskin?
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Har fått lära mig att INGEN maskin kan ersätta händer och känsla vid massage...

Hera, under utbildning till hästmassör.
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Är inte Gluteus maximus den stora rumpmussskeln? Hur når du bogen från den?

Att kroppen hänger ihop är ju ingen nyhet, men hur menar du med kontakt?
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Just för att allt hänger ihop! Energimässigt, meridianmässigt, muskelmässigt, mentalt, fysiskt, osv. osv.

När jag tex: ska behandla höger bak brukar jag börja med vänster fram.

Allt hänger ihop i ett system, så visst kan jag nå bogen från GM.
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

*hugger knapp*

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av att massera häst med maskin. Jag är inte heller utbildad massör. Jag har dock haft massören ute många gånger till min häst och märker enorm skillnad efteråt. Har haft en mkt god kommunikation med min massör och hon har även visat mig hur man kan gå tillväga. Så nu masserar jag själv hästen (handlar om stora smekande rörelser och inte "punkt-massage") och märker faktist skillnad. Det hjälper! Nu är det ju inte att jämföra med massörens välutbildade och känsliga händer, men som underhåll mellan massörens besök fungerar det ypperligt! Så om jag som "lekman" kan massera "loss" hästen med mina otränade händer så tror jag nog att massörens händer är oslagbara i jämförelse med maskin.... :smirk: en maskin känner ju inte.....

//Alice
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

*knapplån*

Någon som har erfarenhet av maskin? Vad ska man tänka på etc. om man masserar med en sån?

Mamma köpte en för några år sedan och vi har hittills bara använt den på oss själva men tänkte att eftersom den är till för häst egentligen så vore det ju skoj att prova om det fungerar!

Det är en sån som de sålde på Globen Horse Show för några år sedan ifall någon kommer ihåg!? Ser ut som en Gul/svart E.T (tycker jag iaf) SVÅRBESKRIVEN! *s*

Tror att egentligen så är väl händerna bäst eftersom man har mer känsla då.. Brukar själv klämma och knåda lite på hästarna men jag tror inte att mina klena nypor ger någon effekt mer än för hästens välbefinnande! Man får ju helt klart en trevig stund tillsammans med hästen!

Men jaa.. maskinen dårå.. Vore som sagt kul att testa men samtidigt är det ju bra att veta om det är något man absolut inte ska göra/ ta på med den.
Alla tips emottages tacksamt!
 
Senast ändrad:
Sv: Massera med händer vs. maskin

En sådan som säljs här som du menar kanske?
http://www.equi-pro.se/

Jag har en sådan som jag använder på en av hästarna emellanåt. Hon tycker om det, sedan om det gör "nytta" eller ej har jag svårt att svara på, men hon gillar det som sagt.
Tycker att känns bra för egen del om man är stel i ryggen etc, fast då vet man ju själv var man ska köra med den på ett annat sätt än vad man vet på hästen.

Att köra på "beniga områden" är väl ingen höjdare, men annars använder jag den överallt. Hästen själv tycker väldigt mycket om att lägga mulen emot den, så läpparna dallrar lite... ;)
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Precis en sån ja! *ler*

Det finns inget ställe (förutom beniga partier) som man inte ska köra den på då?

Kul han gillar den! Då mste jag prova.. Hur vart första reaktionen?
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Nej det stämmer inte, d skulle man inte utbilda sig till massör eftersom man ändå inte kan använda händerna, då skulle ju bara vemsomhelst kunna göra sånt med maskin. :smirk:
Jag tror människan har problem med sina händer helt enkelt.

*chrysler som själv håller på att utbilda sig till hästmassör*
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Förutom beniga partier så ska man inte massera över njurarna och längs strupen där är det väldigt känsligt, annars är det nog ganska fritt fram. Hur hårt man ska trycka sen beror lite på var man befinner sig, tex om det ligger flera muskellager på det stället.

Dessutom ska man inte tro att man ska ta i av bara f*n på en häst bara för att den är större! Jag håller också på att utbilda mig till massör och jag fick förklarat att man behöver oftast trycka hårdare på en människa än på hästarna! =)
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Illa skrev:
Fick höra av en massör att det inte går att med händerna massera en häst. Speciellt inte på de större musklerna tex. kors, lår o rygg. (Han använder endast maskin på hästarna). Pratade sedan med en annan massör om detta som sa att det inte stämmer. Hon tyckte inte att maskin var bra bl a pga att det inte ger närhet människa-häst, men oxå pga att man nästan aldrig behöver så "djup" massage som maskiner ger.
:confused: Hur är det egentligen? Finns det fler för- och nackdelar?

Största nackdelen är väl att maskinen skapar oönskade vibrationer genom skelettdelar m,m som kan ge obehag i njurar m,m
Och som det redan skrivits behövs ingen maskin för att komma in djupt. Rätt teknik/kunskap så kommer man in "djupare" = in på dom djupa musklerna..

Enda fördelen är väl att man skulle "orka" fler hästar per dag... men känslan försvinner ju helt...

Visst för "hemmabruk" kan det vara ngt men skulle inte tro att man löser några "stora" problem med en sånn
 
Sv: Massera med händer vs. maskin

Tack för alla svar :)
Tyckte själv att det lät misstänkt med att man måste använda maskin, men eftersom jag inte kan något om massage var jag tvungen att höra vad andra tycker.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 878
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 391
Senast: Zuzzi
·
J
Hästvård Hej, har en 9 årigt fullblod. när hon kom till mig var hon nästan helt omusklad och de muskler hon ändå hade var väldigt spända, hon...
Svar
7
· Visningar
1 000
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp