Bukefalos 28 år!

Massor av små problem

P

pass ponny

Hej!

Inser att jag kört in i en återvändsgränd och behöver hjälp för att komm därur!

Det största och mest irriternade problemet är att min häst inte står stillnär jag ska sitta upp! Om hon trots allt står still någon enstsaka dag, går hon iväg så fort som jag har slängt benet över på andra sidan. Annars går hon framåt, snurrar runt och flyttar baken. Har försökt att ställa henne framför något med det hjälper inte eftersom hon då snurrar därifrån... Det brukar bli bättre om jag har lett ehnne ett tag innan och gjort lite markarbete. Någon som har andra ideer på hur jag ska få en häst som står still tills jag vill att hon går?

De andra två problemen är mindre men ändå något som stör mig.
Det ena är att hon är så otålig i stallgången, så fort man vänder rygen till skrapar hon i golvet och slutar inte föreens honser att man tittar på henne. Hur ska jag få henne att sluta? En kompis förslog att jag skulle användaen blomspruta och spruta vatten på mulen då hon gjorde så, är det en bra ide?
Det sista problemet är att hon blir mycket irriterad då jag kommer med sadeln och ska apänna gjorden, hon vevar med både fram och bakben. Vad kan detta bero på? Har en bomlössadel så det borde inte vara så att den klämmer.

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Massor av små problem

Om hon vill snurra runt när du ska sitta upp så låt henne pröva sin idé och göra det! :idea: Istället för att starta en maktkamp och försöka tvinga henne att stå stilla så be henne att fortsätta att snurra runt. Ta tag i ena tygeln och håll ett stadigt men inte hårt tag och be henne att gå runt på stället. Så fort hon stannar så berömmer du. Så håller du helt enkelt på tills hon inser att det kanske inte är så kul att snurra runt trots allt! Det viktigaste för att få ett långvarigt resultat är berömmet så snåla inte med det och skynda dig inte att sitta upp så fort hon står stilla, utan stå kvar på marken och kela med henne istället. Då blir uppsittningen rofylld och mysig istället för stressig.

Eftersom hon slutar skrapa när du tittar på henne är det troligt att hon vill ha uppmärksamhet. Här kan man använda samma princip som ovanstående. Om hon vill skrapa så får hon göra det, och tillslut inser hon förhoppningsvis att det bara är jobbigt att stå och stoja hela tiden. Ignorera henne när hon håller på, pyssla med annat och ägna henne inte en tanke så länge hon skrapar eller liknande. Så fort hon slutar så gå fram till henne och klia och klappa, ev. ge en liten ätbar belöning.

Min ponny har utsatts för blomsprutan i ansiktet vilket har gjort honom väldigt rädd och osäker för alla sorters flaskor. Han blev huvudskygg och ville inte komma fram i boxen eftersom de sprutade på honom när han stack ut huvudet. Så jag skulle inte rekomendera bestraffning, vänd det till något positivt och låt henne komma på en egen lösning istället :)

Hon visar ju tydligt att hon blir irriterad på sadeln och troligtsvis är hon inte bekväm med den eller så har hon haft en illasittande sadel tidigare och har kvar minnen från det. Trots att det är en bomlös sadel kan den ju ligga lite dåligt på något ställe. Kolla upp detta noga och om det helt enkelt sitter i huvudet på henne får du bara vara lugn och ta det i etapper. Klappa henne samtidigt som du lägger på schabraket/paden och låt den ligga på ett tag tills hon är helt nöjd med situationen. Sedan går du vidare till sadel, sadelgjorden osv.

Hoppas att några av mina tips kan hjälpa dig :)
 
Sv: Massor av små problem

En tanke bara, angående att be hästen fortsätta snurra när du sitter upp. Jag skulle inte bara snurra tills hästen själv stannar och belöna då, utan själv bestämma mig för när det räcker och på så vis berätta för hästen att det är du som bestämmer rörelserna.
Alternativt ha en medhjälpare, sätt grimma och grimskaft ovanpå tränset. Låt tyglarna vara långa (=släpp "handbromsen", det är ju onödigt att be hästen stå still när den redan gör det, korrigera inte förrän hästen gör fel... Du behöver inte ens hålla i tyglarna överhuvudtaget). När hästen tar ett steg, vill börja snurra eller något så korrigerar medhjälparen.
När hästen sen står stilla som du vill, sitt kvar en stund till innan ni går iväg.
Det kanske hänger ihop med sadel-obehaget och det att du sitter upp? Kanske vore idé att kolla hästens rygg, att det inte är nån gammal skada där. Lycka till!
 
Sv: Massor av små problem

Jag tänker såhär.. Hästen har en idé om att den ska snurra runt när matte ska sitta upp. Jag står inte bakom att man hela tiden ska dominera hästen utan det ska vara ett sammarbete, en kommunikation där man inte trycker ner den andre. Om hästen tycker att det kanske kan löna sig att snurra runt när man ska sitta upp, kan den väl få testa sin idé? Om man berömmer hästen när den gör på det vis man gillar (står still), kommer den snart att lägga ihop två och två och förstå att det blir trevligare om man står stilla! Då har man inte bestämt att den ska stå stilla och det blir inte roligt om den inte gör det, utan hästen har själv fått komma på att det är mycket bättre att stå still! Den känner sig duktig för att den har kommit på det själv om känner att den har "överlistat" sin matte, vilket gör att den inte kommer att falla tillbaka i sina gamla vanor efter ett tag.

Det är så jag tänker. Men det kan mycket väl funka på det sätt du säger också :laugh:
 
Sv: Massor av små problem

Spänn gjorden knappt alls först. Sen när du har tränsat- ett hål till, när du tagit ut hästen- ett hål till.
Det är mer trycket runt bröstet, än själva sadeln som den reagerar på.

Kan den stå still annars?
Böj hästens huvud mot dig- utan att hålla hårt i den o träna sen uppsittningar. Den kommer då ingen annanstans än runt o kommer att stanna o senare kunna stå stilla. Beröm minsta lilla framsteg.

en medhjälpare skapar mer spänning. Den ska lyssna på dig på marken o sen även från ryggen.
 
Sv: Massor av små problem

Min häst hade problem med att stå still vid uppsittning så jag började träna uppsitning efter jag hade ridit och han var avslappnad. Så när jag kom tillbaks frånmina rid pass satt jag upp red en volt satt av, satt upp igen osv. Han fattade direkt och nu står han som en droppe!!!
 
Sv: Massor av små problem

Visst kan det funka på vissa hästar också att "samarbeta", men lika fort så kan hästen utnyttja det faktum att den får göra lite som den vill och du belönar när den råkar göra rätt. Min tanke med att snurra så länge du själv vill är att det ska bli jobbigt för hästen så att den tänker sig för nästa gång - börjar jag snurra lite nu så kommer jag att få göra det mycket mer än jag tänkt! Då blir det jobbigt... Hästar är ju rätt lata av sig, så det brukar vara bra att utnyttja :D
Jag "trycker inte ner" nån häst med hårda metoder, men jag vill visa att jag bestämmer. En häst på 400-700 kilo som bara av misstag kan skada mig ska inte få bestämma lika mycket som jag, jag föredrar att ha hela kommandot. Dessutom blir det lättare för hästen om den vet vem som bestämmer - flockledaren, och blir lättare att ha att göra med i andra situationer. När det verkligen gäller kan det vara skönt att ha kontroll på sin häst, då vill man ingalunda att hästen ska få bestämma lika mycket som en själv! Det kan ju inte finnas två flockledare i samma flock, då blir det hela tiden konflikter.
 
Sv: Massor av små problem

Min häst står inte heller still vid uppsittning, han blir 5 i april och jag satt/red in honom själv.

I hans fall bygger det på vad axel skrev - han är inte bekväm med sadelgjorden. Först nu när han en längre tid haft tryckfördelargjord och nu sistone magplatta börjar han bli kontrollerbar att hålla stilla. Innan vad det totalt omjöligt att hindra honom att ta ngra steg precis efter att man kommit upp. Som att stoppa ett ånglok typ. Men det var bara de där första stegen, sen var allt lugnt. Men nu tar han ngt steg "normalt" dvs man kan stanna honom utan problem så det dröjer nog inte längre förrän han kan stå still. Han ar alltid haft en passande sadel med fårskinnspadd och gjorden spänns mkt försiktigt men det räckte inte fullt ut för honom.

Att i hans läge ställa honom mot en vägg hade jag inte velat göra. Antingen hade han formligen gått rakt in i väggen eller så hade han nog gått i taket.

Så vad gäller uppsittningen så tycker jag du borde kolla upp hur sadel/gjord passar hästen och att den inte har ont ngn annan stans, samt hoppa upp från pall för att minska belastningen.
 
Sv: Massor av små problem

Jag har använt metoden som jag skrev om ovan på min mkt stora häst- ända från första ggn.
Den såg då vad som hände oxå.

Jag vet inte hur många ggr som folk antagligen tycker att jag ser ut
att behöva att behöva hjälp att hålla i hästen- bara för att den är så stor.

Vill inte ha hjälp- kan själv:cool::rofl:
 
Sv: Massor av små problem

Ett tips kan vara att få hästen att bredda sina framben innan du sitter upp, du tar liksom tag över manken och "gungar" den lite ur balans så att den flyttar isär fram, på så vis förbereder du den på ett snällt och vänligt sätt på att du ska sitta upp. Träna först att bara ställa dig i stigbygeln och häng lite över sadeln, kanske är det lite svårt i bomlöst, jag vet inte har ingen erfarenhet av det om det börjar glida eller så. Börjar hästen då att snurra så gör du om från början. Det tar lite tid de första gångerna men man får försöka att ha tålamod och inte bli irriterad. Det funkade för mig.
 
Sv: Massor av små problem

Tack för alla bra tips!
Tänkte börja med att låta henne pröva sin idé och se att det blev jobbigt, sen får vi se;).
Kanske skulle jag ta mig en titt på gjorden... är i och för sig resår i bägge ändar men skadar ju inte att se över. Kanske fundera på n bra pad under sadeln också, har en bomlös där inte det behövs men kanske blir det bättre för hästen ändå.
 
Sv: Massor av små problem

Resår på bägger sidorna är inte snällare.
Trycket är konstant, även när den slappnar av.
 
Sv: Massor av små problem

Nu hoppas jag verkligen inte att du sitter upp från marken, det förstör både dig, din häst och sadeln.

För problemet i övrigt; KLICKER

Min häst stod inte still när jag satte upp, har provat med kompisar, mutor, väggar och annat. Jag har jagat runt honom med pallen.
Jag klickade in honom på onsdag kväll, på torsdagkväll kunden jag sitta upp och han stod still efter två försök. På fredagen rörde han sig inte. Två dagar alltså.

Tror även att skrapandet går att klicka bort.

Men sadeln behöver inte ligga bra bara för att den är bomlös, den kan skapa obehag ändå.
 
Sv: Massor av små problem

Jag har testat mycket vad gäller få hästar att stå still. De flesta metoder fungerar, men inte på alla hästar!

Min dominante, envise ponny snurrade jag. Fungerade jättebra då han testade och mycket väl visste vad han skulle göra.
Mitt fullblod, känslig och ivrig, får en godbit vid bogen efter jag satt mig på plats. Att snurra honom skulle bli jättefel, han skulle explodera och bli jättehispig.
Ungponnyn backade vi tillbaka när hon gick iväg. Snurrade hon runt väntade vi och berömde när hon stannade. Helt annat psyke än de två ovan - lugn, villig att göra rätt, lättlärd.

Allt fungerar - men vilken häst har du? Det är samma sak när hästen skrapar och surar.

Vad har du för häst? Ge det bäst effekt att bestraffa, lugnt ignorera, rätta mjukt och försiktigt eller belöna så fort den gör rätt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 098
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp