Massor med frågor!

Minna86

Trådstartare
Jag har många olika frågor men lägger allt i ett inlägg ändå:p

Jag funderar på att skaffa häst eller iaf prova med foderhäst om ca 1 år. Jag är ingen tävlingsryttare men vill gärna utvecklas så det är skogsridning, paddockträning och nåt pass för instruktör någon gång i månaden kanske. Jag är inte rik och vill ha så mycket häst som möjligt för pengarna. Jag vill gärna ha islänning men de är ju ganska dyra så jag kan tänka mig vilken ras som helst. Säg att jag har max 30 000:- att lägga, vilken sorts häst är smartast att välja för de pengarna?

Jag kommer ha en stallhyra på 1400:- där det ingår mat och strö. Sen är det väl skor och försäkring som tillkommer, vad kostar det? Vad är det mer för kostnad jag får räkna med (förutom oförutsedda vet.kostn.)?

Ni som har häst till ungefär samma som jag tänkt och jobbar heltid dagtid. Hur ser er vardag ut?
Ni som har hund, kan ni ha med er hunden på skogspromenaden och få två flugor på smällen?

Ge mig tips, vad ska jag tänka på?
 
Sv: Massor med frågor!

jag kan bara svara om hundarna...

var säker på att din hund dels orkar följa med på ridturerna, att den inte sticker efter harar eller dyl, att det finns ridvägar där du kan ha med hunden (syftar på bilvägar och liknande) och så.

Jag trodde jag kunde ha med min hund på ridturer.
Hon är gräsligt mammig och jag har bra lydnad på henne.
Jag får övertala henne att följa med då hon är väldigt rädd för hästen.
Är man på ett gärde går det kalas, då springer hon runt och gör sitt men gå brevid hästen tycker hon är obehagligt.
Hon håller sig alltså FÖR långt borta för att jag ska känna att jag har koll på henne.
Hon sticker inte iväg för harar eller liknande (hon har iaf aldrig gjort när vi stött på dom) men däremot stack hon hem hux flux en dag.
Det var skymning och jag red ett varv runt hagarna.
Hon sprang som vanligt några meter snett bakom mig, hux flux var hon borta och kom inte när jag ropade.
Jag red tillbaka till stallet och då satt hon där och ylade.
Jag vet inte vad som tog åt henne men därefter har jag inte haft med henne.
 
Sv: Massor med frågor!

Ang. kostnader så räkna med att förutom plats och foder kostar hästen minst 1000:- till/mån till övriga utgifter. Jag har gjort buffert i två år nu och med försäkring, hovslagare, vaccinering, kiropraktor, avmaskning, flughuvor, etc kostar hästen mig ca 1000:-/mån om man slår ut det på ett år. Sen kan du ev. tvingas lägga ut mer om hästen behöver undersökas/behandlas extra av veterinär/kiro, nya täcken eller liknande. Och i denna summa räknar jag inte heller in ny utrustning såsom sadel, sele etc.

Tänk också på att du ska kunna gå runt om hyran höjs eller om du tvingas flytta hästen till ett annat stall på din ort.

Ang hundar så är det tillåtet rent allmänt att ha hunden med sig lös på ridturen om du har koppelkontroll på den. Dvs så pass god lydnad att du kan hindra hunden från att löpa fritt i skog o mark, från att bemöta/gå fram till människor o djur, jaga vilt, störa trafik, etc.

På en del områden råder dock tvång att ha hunden i koppel (dvs snöre) men det finns ingen regel som säger att du måste hålla i andra änden av snöret. Man ska dock vara noga med att respektera sin omgivning och ffa markägarna så att man inte gör sig osams med folk. Jag har alltid min hund med mig på ridturerna, alltid okopplad. Tänk på att det i en del stall tyvärr inte är tillåtet att ha med sin hunden.

Jag jobbar heltid men min syster har hästen 3 dgr i veckan så dessa dagar är jag "ledig". Jag kan säga att utan henne hade jag aldrig klarat av ett liv med häst, hus, sambo och familj. När jag kommer till stallet (runt 18) har jag varken träffat min sambo eller hunnit äta något. Jag kommer oftast hem runt 21.00 och då får man hoppas att gubben lagat middag så att man kan äta direkt och inte behöver ställa sig vid spisen. Sen är det bara sängen kvar. Jag hinner inget annat de vardagar jag har hästen.

Hästrasen sen är väl eg ganska oviktig. Det du ska ställa dig själv är: Vad är jag ute efter? Vad vill jag få ut av min ridning? Hur erfaren är jag? Vill man ha en billig häst för vardagsträning på medelnivå är travaren jättebra och extremt billig. Men då ska du också ha kunskapen att utbilda och träna en sådan häst. Annars står du där med en rangelpelle som varken kan trava eller galoppera som folk. För 30 000 kan du få kanske mycket. Kan du tänka dig ponny så är priserna avsevärt lägre där upplever jag. Jämför lika hästar med en mkh på 145 och 155, vilken skillnad det kan vara ibland.

Araber är relativt billiga idag tkr jag, där kan man nog göra några fynd. Det finns en hel del bra halvblodshästar och korsningar för 25-30' som skulle fungera ypperligt som allroundhästar för den aktiva ryttaren, och som säkert skulle kunna ta denne en bit upp i klasserna också.

Kolla bland annonserna och försök att luska fram hästar med seriösa försäljare. Var noga med att hästen är frisk och positiv. Och ge alla raser en chans. Det är ju inte värre än att du tackar nej och det kommer du att göra till ett antal hästar om du tar dig tid att se dig om. Jag rekomenderar att du kollar på allt möjligt och sen väljer den häst som känns bäst för dig, oavsätt ras. Ta gärna tid på dig att provrida några stycken - iaf 3-4 hästar men gärna fler. Men försök få ihop dessa på 1-2 veckor så att du inte behöver låta någon hästägare vänta på respons från dig medan du provar andra hästar.
 
Sv: Massor med frågor!

Min nuvarande hund är livrädd för hästar och alldeles för hetsig men vi får en ny till våren och den ska få vänja sig ordentligt från dag ett så det är den jag har tänkt ha med (när den är tillräckligt stor). Vi har väldigt bra stigar i skogen men jag har tänkt ha hunden i lina och det borde väl inte vara några problem om man bara skrittar eller travara lite. Terrängen här är lite tuff så det känns som skritt kommer vara den dominerande gångarten i skogen.

Jag har funderat på en travare, inte en som gått som travhäst dock. Det finns ju vissa som är ganska utbildade och de är dessutom oftast inte så jättestora. Sen finns en del äldre halvblod oxå som kan vara riktigt högt utbildade. Vad tror ni om att köpa en som är lite äldre, typ 18 kanske? Jag har ju inget behov av att rida varje dag utan ser det snarare som en fördel med en häst som njuter av en dag i hagen. Håller halvbloden, eller köper man sig problem?

Jag är hemma 16.30 och stallet ligger 2 min gångväg bort så jag borde hinna träffa sambon va?
 
Sv: Massor med frågor!

Att ha hunden i lina är inget jag rekomenderar. Jag har också haft det vid tillfällen. Tex när jag rider förbi jägarna under jaktsäsongen för att inte skapa osämja. ;) Rider man i skritt och har linan i handen, samt är säker på att hunden springar raka vägen bort från hästen om ngt skulle hända - helst ska linan lossna från halsbandet om den fastnar - ja, då är det ok. Men jag tycker att det är aldeles för riskabelt att någon skadar sig om hästen blir rädd eller ngt annat händer. Har du inte koll på hunden tycker jag inte att du ska ta den med på ridturerna.

Ett hbl som är 18 år behöver inte alls vara sliten, men det beror ju på hur den haft det innan. Kolla upp det. Sen kan man aldrig veta. En del hästar blir 40, andra 21. Tänk också på att en äldre häst har eg ett större behov av rörelse än en ung häst. En äldre häst bir lättare stel och tar längre tid på sig att komma igång efter vila. Så en äldre häst bör inte ställas av.

En travare som gått på banan behöver inte vara sämre än en som inte gjort det. Det handlar endast om hästens fysik, inte vad den har gjort tidigare, sålänge den är utbildad till rätt nivå. Så haka inte upp dig på det bara. Se hellre efter en välriden häst.
 
Sv: Massor med frågor!

Jag har 2 Islandshästar och har stor erfarenhet utav travare, rent generellt kan jag säga att Islandshästar är förvisso dyrare i inköp men billigare i drift än travare. När jag hade 7 hästar räknade jag ut att det gick 3 islänningar på 1 travare (i foder alltså) Jag tycker att det krävs så mycket mer för att hålla en travare i gott hull.

Dels så är det lättare att ha islänning tycker jag iaf, jag har mina på lösdrift vilket de trivs bäst med jag betalar för 2 hästar 1750:-/mån på ett islandshäststall då ingår fri tillgång på hö och mineraler.

Hovarna fixar jag själv alt min väninna. sedan tillkommer försäkring vilket är olika beroende på häst.

Veterinär kostnader var det flera år sedan jag hade förutom vaccinationer. Islandshästar är friskare än travare och också mer hållbara. Nu låter jag som värsta propaganda typen men jag tycker du ska räkna på lite annat runtomkring och inte bara inköpet.

Vi har en Rottis som vi vänjer sedan valp att vara istallet men hålla sig en bit ifrån vilket funkar bra, tanken är att hon ska följa med när hon blir äldre men bara på ridturer som sker i skogen runtomkring.

Lycka till för vad det än blir.
 
Sv: Massor med frågor!

Nu menar jag inte att den äldre hästen skulle ställas av utan att den kanske rid 3 dgr istället för 6 och givetvis inte hårda pass då den rids.
Om hunden kan följa med kommer bero mycket på hästen. Om hästen blir som min islänning var så kommer det inte vara några problem, men alla är ju inte som han tyvärr:cry:
Jag har allt funderat på att en islänning är billigare i drift men det är frågan hur länge man behöver ha islänningen för att det skall börja löna sig att ha köpt en islänning istället. Lösdrift blir tyvärr inte aktuellt eftersom den blir ensam och då trivs den nog bättre i box med kompisarna.
Jag frågade om stallhyran och den var 1400 inkl. strö och foder och räknar man till 1000 kr så blir det 2400:- och det känns som jag aldrig kommer ha råd med det eller få tiden. Men jag skall fortsätta drömma och se om man hittar en lämplig foderhäst att ha i ½-1 år så märker jag väl om det funkar. Tyvärr är ju islänningar sällan ute på foder.
 
Sv: Massor med frågor!

Du måste nog tyvärr räkna med minst 1000kr i månaden utöver stallhyra. Hovslagare kan ju ta lite olika pris och ska du inte rida så hårt räcker det med skor fram, men kostnad för det kan ändå hamna på 600-800kr/skoning (det är cirkapris för vad hovslagare där jag bor tar iaf). Sedan ska hästen avmaskas och den bör ju försäkras, dessutom kommer det alltid till massor med kostnader man inte är beredd på (för mig handlar nog det där främst om "onödiga" grejer dock, när jag kommer in i en ridsportsaffär går min plånbok ner i vikt väääldigt snabbt..).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
927
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 244
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 826
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp