Måsta jag byta ut sadlarna..?

Liselott76

Trådstartare
Har en Hubertus Kosack dressyr & en Husar Lemetex hoppsadel, har fått ångest nu när alla pratar om att så många har sadlar som ligger fel..
Min pålle har vilat ca 4 månader (pga skada) & tappat en del muskler, han är ganska "tom" vid sidan av manken..
Dressyrsadeln är ganska vid mellan "bossorna" på undersidan, när jag lägger den på hästen så är det mycket plats vid manken & där bak, men jag har provat peta in ett spö för att se hur den ligger på "mitten" och jag tycker att båda sadlarna är liksom "lägre" på mitten.. Kan sadeln då ligga & trycka på ryggraden..?? Hur ser jag om den gör det?
Snälla, behöver tips, ska jag kanske åka till en sadelmakare för att kolla & eventuellt stoppa extra på mitten..?
 
Om du är säker på att sadlarna har passat före vilan så kan du lägga under en fårskinnspad tills musklerna är på plats igen.

Är du däremot osäker på den ursprungliga passformen råder jag dig att ta hjälp av en sadelmakare, fast vänta tills musklerna är på plats med det också.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 334
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har ett litet bekymmer med att sadeln glider bak på pållen, sadeln är utprovad av sadelmakare så ska ligga bra. Har börjat sura lite när...
Svar
3
· Visningar
1 020
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp