Bukefalos 28 år!

Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Anser ni att en 2,5-åring måste ha vintervila? Jag tänker inte rida in min häst det här året utan vi arbetar med tömkörning i skritt, longering över bommar, skogspromenader, lastträning och utrustningsträning. Aktiverar ca 2-3 ggr i veckan.

Jag vet att man "brukar" rekommendera vila men mitt problem är att hästen har lite patallaupphakningsproblem, det har varit borta när han gått på bete i kuperad hage, men kommit tillbaka nu när de går i sin vinterhage som visserligen är stor, men platt... Han blir märkbart bättre direkt efter en promenad med klättring eller "över stock och sten".

Känner därför att en vila nu kanske skulle skada mer än den gör nytta, eller? Vad anser ni andra unghästkunniga?

P.S. Hästen går redan på lösdrift och jag har ingen möjlighet att byta till mer kuperad hage i nuläget.. D.S.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Jag skulle inte introducera något nytt och hålla mig till skogen ett par månader.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Jag skulle ta skogspromenader med klättring för hand. Ingen longering över bommar osv.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Regelbunden veterinärkontakt finns redan. Men de ger inga råd angående träning och utbildning. Om själva upphakningen har vi pratat och det är uppbyggning av musklerna som gäller i första hand, det vill säga inga veterinära åtgärder!
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Att skritta honom i skogen tror jag inte behöver vara negativt. Däremot kanske ta en paus i att lära in nya saker.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Ok, eftersom det är skogspromenaderna som haft bäst effekt hittills så vore det ju jättebra om jag kunde fortsätta med just dem... Det var ungefär så jag tänkt..

Tack alla för tankar och idéer!
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

I det fallet skulle väl promenader knappast skada, särskilt inte om veterinären förespråkar det.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

*kl

Måste bara fråga, promenader i skogen borde väl inte skada någon 2,5åring överhuvudtaget?
Känns som ett jättebra sätt att bygga upp muskler på en unghäst.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Jag skulle gå i skogen med hästen ett par ggr i veckan. Det är bara bra för hästen :)
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

*kl

Måste bara fråga, promenader i skogen borde väl inte skada någon 2,5åring överhuvudtaget?
Känns som ett jättebra sätt att bygga upp muskler på en unghäst.

Håller med. Skritt på slak töm rakt fram på varierande underlag och i varierad terräng är ju guld för en unghäst!

TS, jag hade fortsatt ute i skogen men inte tragglat något (vilket man iofs aldrig ska göra med någon häst) utan bara helt rätt o slätt varit ute på trevliga promenader rakt fram. Inget nytt, inget krångel utan bara gå rakt fram och stå still när man ombeds.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Vila från det arbetet tycker inte jag ska behövas särskilt inte med upphakningsproblematiken. Longering kanske man ska vara sparsam med men promenader på varierande underlag 2-3 ggr/v kan en fullt frisk häst inte behöva vila från.
Vår unghäst hade samma problem och vi började med tömkörning 1 ggr/v för en utbildad unghästtränare när han var drygt 2 år. Hon är mycket duktig och ser direkt när det är dags att vila från det jobbet.

Just skogspromenaderna visade sig varit guld värda. När vi började rida honom gjorde vi det i skogen. Han reagerade inte ett dugg på att en dag bära omkring en ryttare där.
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Det är väl snarast huvudet som kan behöva vila och inte kroppen. Men det löser man ju genom att inte ställa krav utöver normal hyfs :)
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Det är väl snarast huvudet som kan behöva vila och inte kroppen. Men det löser man ju genom att inte ställa krav utöver normal hyfs :)
du skrev det jag tänkte
Den unga hästen mår bra av att få en paus från arbetet då och då för att smälta det den lärt sig. Inte sällan blir man förvånad över hur mycket bättre det plötsligt fungerar efter vilan...
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Tack alla för svar! Tänker nog följa rådet som de flesta av er föreslår, fortsätta med skogspromenader och ta en paus från tömkörning, lastträning etcetera. Just nu hakar hästen inte alls så om det håller i sig kanske det blir någon månad helt utan aktivitet också. Vi får se!

Hanteras gör han varje dag oavsett vila eller ej. :)
 
Sv: Måste 2,5-åringen ha vintervila?

Det är väl snarast huvudet som kan behöva vila och inte kroppen. Men det löser man ju genom att inte ställa krav utöver normal hyfs :)

Precis. Fick hem min som 2.5-åring och han aktiverades ett par gånger i veckan, hade boxvila pga skada (gav nog knappast huvudet någon vila som det var tänkt den tidpunkten...) typ januari och tränades sedan vidare och gick treårs i maj. Sedan hade han helvila 1 månad där jag helt lät bli att hantera honom mer än kolla hovarna. Det märktes att det behövdes och var välbehövligt. Efter det hade han en månad med avsutten skritt. Han har alltid varit positiv till arbete både för o efter vilor men det märks liksom ändå att ju mindre man kladda desto bättre när det väl är vila.

Så precis som du kommit framtill TS så hade jag hållt mig till det som krävs "kroppsligt" och försökt låta bli så mycket mera :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: Magnum
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 733
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp