Måste avliva min älskade häst=(

L

lie

har tagit det beslutet nu!=( även om de är ett svårt beslut så måste man tänka på hästen i de läget..tog ut vetrinären och han konstaterade att hans framben är slut (det har blivit av när han blev sönderkörd av nån okänslig idiot som bara tänker på pengar) och då har han ont så han försöker slippa undan smärtan å då belastar han bogbladen som i sin tur belastar ryggen!! seöander sa att ja kunde ha han som sällskapshäst,för att de går inte å fixa till han! men det är bara synd om han om han ska gå å ha ont..ock det är inget liv för min kille att bara gå i hagen=( men vill att han ska bli avlivad hemma men det är svårt att ringa vetrinären..! vad händer med hästkroppen sen efter att de får en spruta? fixar vetrinären hand om de lr måste man själv fixa de där?? :cry: :confused: :(
 
Privat meddelande. Men ja ser att du redan läst det.
De blinkar som ett litet brev i vänstra hörnet när du fått det.
Malin
 
En arab. Med spatt och dubbelsidig kotleds infalmmation. Plus lite till. Men de va inte bevisat av vetrinär. Men de behövdes inte han var tillräckligt dålig ändå.
Men de va de bästa som skedde. Visst finns det att ja kunde ju gjort de och de. Men de tror ja alltid kommer finnas, vilken häst man än tar bort. Så finns nog det där OM:et..

Du kan skriva på min mail i stället om du har frågor. Men ja kan inte svara fråns tidiagst på måndag då ja inte befinner mig hemma.
billback@glocalnet.net

Malin
 
Har bara veterinären sett detta "utanpå" eller har du röntgat benen? Kanske finns en chans med vila mm mm
Inget roligt beslut du ahr framför dig... vet hur det är man drar på det in i det längsta, hade en d-ponny som jag fick avliva nu för exakt nästan ett år sedan, han skadade sig i hagen och tyvärr efter några röntgenundersökningar mm så blev han utdömd. Vi valde att avliva hemma med spruta som veterinären kom och gav sen hade vi sökt tillstånd att få gräva ner honom på våran mark. Detta var ett bra alternativ för oss sprutan gick jättefort och jag vet vart han är, men tyvärr är det ju inte alla som har den ,öjligheten att gräva ner hemma. Då får man nog ringa en nödslaktbil tror jag och be att dom komemr och hämtar hästen efter att den är avlivad om du väljer spruta, men annars kommer nödslakten hem och skjuter och tar med sig hästen till förbränning. Nackdelen är att om du väljer spruta så kan det ta ett tag innan dom kommer och hämtar hästen... en bekant ringde och kollade detta och det kunde ta upp till tre dygn.......... men dom skulle försöka göra det så fort som möjligt men gränsen var max tre dagar..
Hoppas det hjälper dig lite på traven men tyvärr är det inget roligt beslut du har framför dig. Hopaps att det går bra iallafall.
 
nej han har sett det (utanpå) men det är inte de som är de största problemet.. eftersom han fick de där med benen när han var 3-4 år så har han gått så pass länge å belastat bogbladen..! så det är de som är prblemet! vill inte att han ska gå å ha ont!=( okej.. ja jag skulle så himmla gärna vilja begrava han men jag har inte eget stall!! har leffe å dolly hos en annan! men ja vet inte direkt om jag kan fråga han om jag får begrava han i deras trädgård.. även om de har 2 hästar begravda hos sig ! okej, jaa fy vad hemskt om de tar flera dagar innan de kommer och hämtar leffe! vill bara ge han en spruta!! vill inte slakta honom! det är inge kul när ens djur försvinner=( tack för svaren i alla fall!! :(
 
Du kanske ska utreda han lite noggrannare innan du bestämmer dig för att avliva honom.. Ta honom till en BRA klinik och röntga och ta hjälp av kiropraktor/massör/equiterapeut (vad som nu kan behövas) och se om det går att fixa.. Tyvärr är det så att en del veterinärer, även kliniker, gör felbedömningar och dömer ut hästarna väldigt fort. På en annan klinik får man en helt annan diagnos och hästen blir helt återställd. Så, kolla upp honom ordentligt innan tycker jag.
 
ja det är inget lätt beslut=( fick slakta min new forest när jag var 12 å han var 22 år.. sen jag földe med då till slakteriet och *lämmna* honom så har jag bestämt mig för att alla andra hästar jag kommer ha under mitt liv ska jag avliva hemma..!!!
 
Hej Moatje/ Malin!

Nu är det snart ett år sedan vi tog bort våra älskade arabkillar!
Har året gått bra för dig?
Här har det inte gått annat än åt pipan med allt annat oxå.
Stoet som var dräktigt ( valacken´s mamma) misste fölisen i samband med fölning. Han låg fel & kom med bakbenen först, tog 1½ h innan han var ute- död! Stoet blev själv MKT sjukt & stod på djursjukhus drygt 2 v, bla bukhinne infl , livmoders infl & förstoppnin´+ fångkänningar! Som om det inte var nog med det som vi gick igenom du & jag!!?? :confused:

Sorry om jag lånade en tråd!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 528
Senast: Icfafn
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 556
Senast: enough
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 858
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 373
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp