Bukefalos 28 år!

MÅste Banta!!!!

P

pompelina

Har en matglad 8 årig vbl valack.Han ÄLSKAR mat. Hela hans värld kretsar kring mat och han blir helt odräglig om han inte får mat han blir mätt på. Han äter dessutom väldigt fort. Han är fet. VÄLDIGT fet... HUR ska jag göra för att få ner honom i vikt och samtidigt hålla honom på gott humör? Känns som om man prövat det mesta, så jag sätter mitt sista hopp till er här inne, för jag vet inte vad jag ska göra!:bow:
 
Sv: MÅste Banta!!!!

hmm... e väl inte jätte bra på sånt här... men om du byter ut endel av höet mot halm??? då får han ju stråfoder o bukfylla utan allt för mycket näring...
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Grovfoder är det sista du ska dra in på, men om du ger kraftfoder så tänk över om han verkligen behöver det.

Jag rekommenderar långa skrittpromenader - ofta. Har du möjlighet att klättra eller rida i terräng så gör det. Efter hand som han tappar i vikt kan du lägga in trav och galopp också.
Konditionen blir också bättre av skrittpromenaderna.

Immer
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Om han inte får nåt i krubban blir han MYCKET upprörd...
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Han behöver väl inte få kraftfoder i krubban? Håller på att banta min häst som också är tokig i mat, och van att få ngt gott i krubban... Men nu får han morötter, äpplen och mineraler bara... Man får se till att det inte blir för lite protein i foderstaten bara, för då bryts ju musklerna ner till fett, blir undernärd och fet på samma gång...
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Har läst att morötter är jättebra för bantande hästar... ge morötter i krubban... och kanske göm några bitar i halmen så har han lite o pyssla med :)
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Det där känner jag igen! Min islänning är matglad & äter mycket fort.
Brukar blanda runt hans 1 kg insläppshö i halmen i boxen så han får jobba & leta efter maten.

Tror oxå att din häst skulle klara sig på enbart grovfoder om han är så fet. Men om du vill ge honom något när de andra får sitt så ge honom morötter.

Min sambo ger alltid sin travhäst lite kraftfoder & betfor som belöning efter duktigt arbete, självklart blir min islänning upprörd om han inget får. Istället får han ett par morötter el betforvatten att plaska med.
Vid insläpp får han också morötter. /Linda
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Till saken hör ju att han ska sättas igång nu o behöver lite energi för att orka med, och jag vill ju gärna omvandla lite av allt fett till muskler...
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Det finns gott om energi i grovfoder, och eftersom hästen är i överhull så har han ju tillgodogjort sig det rätt så bra, eller hur?;)

Om du är överviktig och ska sätta igång och motionera, inte börjar du samtidigt att äta mera och energitätare mat än vad du gjort tidigare? Annorlunda och bättre mat, kanske, men knappast mera? Du vill ju motionera bort det energiöverskott du har.

En häst i lätt träning (träning för lätt-msv i hopp och dressyr, skogsridning 1-2 h/dag, ett par nybörjarlektioner/dag och liknande) klarar sig oftast mycket bra på ett balanserat hö och inget kraftfoder.

Muskler byggs för övrigt av protein, så en balanserad foderstat, utan onödiga brister eller överskott är superviktigt när man ska banta häst.
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Ta bort allt kraftfoder, och skiva ner en morot i krubban "för att". Hästarna bryr sig ofta inte om mängden, men många väntar just tills NÅGOT har hamnat i krubban. Höet ska du dra in på sist av allt, men ge absolut inte udner minimibehovet. Han ska fortfarande tugga så mycket som krävs i förhållande till hans vikt. Och sen motion. Det är det som funkar, att motionera. Långa, raska skrittpromenader kan göra fantastiska resultat.
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Har en matglad 8 årig vbl valack.Han ÄLSKAR mat. Hela hans värld kretsar kring mat och han blir helt odräglig om han inte får mat han blir mätt på. Han äter dessutom väldigt fort. Han är fet. VÄLDIGT fet... HUR ska jag göra för att få ner honom i vikt och samtidigt hålla honom på gott humör? Känns som om man prövat det mesta, så jag sätter mitt sista hopp till er här inne, för jag vet inte vad jag ska göra!:bow:

Men... du har ju så gedigen kunskap, Grand Prix och allt vad det nu var. Analys onödigt för du ser själv och kan fixa. Hur kan då din häst ha blivit för tjock? Reagerade du inte i tid, eller vad?
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Någon är visst på dåligt humör.. :smirk:
Bryr mig inte ens om att kommentera detta.
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Det var bara sån tvärvändning från det här:
pompelina skrev:
jag funderar på vart hästhållningen är på väg.. detta eviga tjat,tjat, tjat om att räkna ut foderstaten till sin häst, analys hit o dit..
Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra att man kan få sitt hö analyserat så man ser om det är bra eller dåligt, men att sitta o räkna på varenda siffra..???
Vad hände med ögat??? Du SER väl om din häst mår bra?? Är den fet? Minska på det som gör den fet, beroende på vad du fodrar med! Är den för pigg?? Minska på det som piggar upp!! Jag har gedigen kunskap, Grand prix dressyr, utbildning o uppfödning, hobby ryttare osv. Och jag har aldrig i hela mitt liv räknat på en foderstat!!! Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg. Hur är lynnet på hästen, lättfödd, svårfödd??
NÄNÄ, det goda ögat har funkat i alla tider, stirra er inte blinda på analyser o siffror!!!
Hela tråden
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Kan bara hålla med...........

:o PINSAMT!!!:o
 
Sv: MÅste Banta!!!!

*KL*

Kanske kan räcka med det, alla kan vi inse våra misstag och skall inte behöva bli hånade för det.
Vem har inte gjort misstag, men alla misstag går att rätta till bara man vill det.
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Titta på behovet för din häst, förstärkt grovfoder i form av lucern är aldrig fel. Vill du ha skrammel i krubban, så kan du te x välja lucernpellets som kraftfoder. Till det kan du skiva ner några morrötter så har du löst problemet.

Hela hästen bär runt på en massa överskotts energi när den är överviktig, tanken är att hästen får förbränna det som den inte har förbränt förut. Man kan inte omvandla fett till muskler, hästen kan ej heller bygga muskler så länge övervikten är för stor. Därför är det viktigt att få ner hästen i vikt, en kvalitativ foderstat är därför A och O. Det är alltid så mycket svårare att veta var det felas när man egentligen inte vet vad hästen får i sig och om behoven täcks eller inte.

Vad man kan säga är, att en överviktig häst har fått i sig för mycket energi (Mj). Det som hästen inte gör av med i energi omvandlas till fett och stannar på hästen, om man ökar kvoten dvs höjer smrp och tar ner Mj så brukar det kunna öka förbränningen i kroppen. Men detta kommer att ta tid, räkna inte med att din häst kommer att bli smal på rekordtid och det är inte heller meningen. Det måste få ta tid, för jag antar att övervikten inte hamnade där på 1-2 veckor och därför tar det väldigt lång tid att få ner hästen i vikt.
Hästen skall bantas inte svältas, det är viktigt att komma ihåg.
 
Sv: MÅste Banta!!!!

*KL*

Kanske kan räcka med det, alla kan vi inse våra misstag och skall inte behöva bli hånade för det.
Vem har inte gjort misstag, men alla misstag går att rätta till bara man vill det.

här är en till "räcker upp handen" som har tyckt det är överdrivet med dessa uträkningar !! tills jag förstod varför man gör en analys och uträkning av foderstaten!
så visst kan man ändra sig som tur är :p
 
Sv: MÅste Banta!!!!

Titta på behovet för din häst, förstärkt grovfoder i form av lucern är aldrig fel. Vill du ha skrammel i krubban, så kan du te x välja lucernpellets som kraftfoder. Till det kan du skiva ner några morrötter så har du löst problemet.

Hela hästen bär runt på en massa överskotts energi när den är överviktig, tanken är att hästen får förbränna det som den inte har förbränt förut. Man kan inte omvandla fett till muskler, hästen kan ej heller bygga muskler så länge övervikten är för stor. Därför är det viktigt att få ner hästen i vikt, en kvalitativ foderstat är därför A och O. Det är alltid så mycket svårare att veta var det felas när man egentligen inte vet vad hästen får i sig och om behoven täcks eller inte.

Vad man kan säga är, att en överviktig häst har fått i sig för mycket energi (Mj). Det som hästen inte gör av med i energi omvandlas till fett och stannar på hästen, om man ökar kvoten dvs höjer smrp och tar ner Mj så brukar det kunna öka förbränningen i kroppen. Men detta kommer att ta tid, räkna inte med att din häst kommer att bli smal på rekordtid och det är inte heller meningen. Det måste få ta tid, för jag antar att övervikten inte hamnade där på 1-2 veckor och därför tar det väldigt lång tid att få ner hästen i vikt.
Hästen skall bantas inte svältas, det är viktigt att komma ihåg.

Tack för svaret! Nu tycker jag att vi avslutar denna tråd då jag fått ett utförligt svar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 235
Senast: Twirro
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 037
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 460
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp