Måste bara få fråga

Novelette

Trådstartare
vad ni tycker om en sak.

Jag var på en utställning igår med min hund.
En bit från oss satt två tjejer med varsin vovve. Den ena var en såndär chinese crested nånting...de som är nakna på kroppen men har hår på huvud, nacke och tass och kanske svans också va...den andra såg ut som en sån fast med vågig päls över hela kroppen.
Den pälsiga hunden var inte där för att tävla utan var nog sällskap.

Jag reagerade rätt tidigt över att den hunden morrade varje gång man gick förbi. Vid ett tillfälle småsprang jag förbi den utan att tänka på det och hunden gör utfall mot mig och morrar o skäller. Lyckligtvis hade tjejen såpass kort koppel att hunden inte kom åt mig.

Jag blev rätt förbannade och muttrade "jävla hundjävel" för mig själv, vilket jag hoppas att ägaren hörde för det där var olustigt.

Reagerar jag för hårt tycker ni?
Jag tycker inte att man tar med sig en sån hund på sådana tillställningar. Visst, man måste ju träna hunden men då bör omgivningen få veta. Och tar man med sig en sådan hund så ser man till att den inte skrämmer upp folk...ja, jag är hundvan men jag blir rädd om en hund helt plötsligt skäller och gör utfall ÄVEN om det är en mindre hund.

Eller när jag stod och tittade på koppel vid ett försäljningstält...då står en tant och tittar på kläder åt sin lilla lurvboll som hoppar på mig och river mig på benet med sina klor...tanten märker inte ett skit trots att hunden kontsant gör ett ryck i kopplet...vilken härlig tvåvägskommunikation man har då..:smirk:

Sen störde det mig lite att de inte hade vaccinationskontroll...det var vi som fick välja om vi ville visa upp vacc.intyget.

Eller tanten som kom fram till mig och frågade om min hunds färg. Det tycker jag är helt okej för hon ser väldigt häftig ut. Men sen frågar tanten om det är godkänt att ställa ut henne...och jag står med en NUMMERLAPP i handen och vacc.intyget...och så är det JÄMT...:smirk:

Hrm...ja, det kom ut lite extra när jag ändå var igång...:o
 
Sv: Måste bara få fråga

nej du reagera inte för mycket.

Jag blir skogstokig om folk inte håller koll på sina hundar.

Vi var och bada i förra veckan, vi parkerar drar ut Piru, då kommer det en gubbe med en JRT o ställer sig mitt i mellan oss med lös hund så jag går till bilen och hämtar långlina, så inte min ska på hans, sen simmar jag några 100m. När jag närmar mig land då kommer hans JRT inte ett ljud från gubben. tills jag vrålar åt gubben KALLA IN DIN JÄVLA HUND, DEN SKA INTE VARA PÅ MIN. Då får han tjata och tjata för hunden ska komma. sånt saker blir jag tokig över. det komiska är att hela sjön var helt ledig men i mellan oss skulle han.
 
Sv: Måste bara få fråga

Det finns väl regler som säger att aggresiva hundar kan bli bortvisade från tävlingsplatsen? så är det iaf. här i Danmark, sen beror det väl på var gränsen för "aggresiv" går, och om det även tillämpas på små raser...

Många ägare till små hundar tror tyvärr att det inte är nödvändigt att ha någon som helst kontroll på hunden, bara för att den är liten. Jag är ju själv ägare till en liten hund, så borde kanske inte kasta ur mej sånna anklagelser, men tyvärr ser man ofta små hundar som springer runt lite hur som helst.

Min hund lyder bra i de allra flesta situationer, men det ÄR ganska svårt att få full uppmärksamhet av en unghund när en annan hund hoppar på den och vill leka. Han får gärna lov att hälsa på andra hundar, men ibland är det bara ett dåligt tillfälle eller fel omgivningar, jag ser dessutom helst att han inte hälsar på andra då han är kopplad då han tenderar att bli lite dragig så fort han ser en annan hund.
Sen har vi de hundar som bara kommer springandes från ingenstans, om man har tur kommer det sen en ägare ett par hundra meter efter hunden, har man koll på sin hund då?, och hänsyn, vad är det?

Var på utställning och stod klar att gå in i ringen (numret före oss är inne i ringen), då kommer en annan hundägare med en (kopplad) hund som går fram och nosar på min hund, som givetvis tappar allr fokus och vill hälsa på den andra hunden. Jag försöker själv att gå till sidan så att hundarna inte ska nå varandra, men den andra hundägaren följer efter. Till sist lyfter jag min hund för att gå bort från den andre, var på ägaren blir ganska förnärmad och säger att "du behöver inte vara så nervös, min hund gör iaf. ingenting ..."
Nej, jag var väl inte direkt nervös, men jag uppskattar ett lite bättre utgångsläge inför unghundens första utställning...
 
Sv: Måste bara få fråga

Jag tycker att du reagerar precis rätt!
Inte för att jag ställer ut min hund då hon dock har 3% BC i sitt Schäfer blod :smirk:
Men jag har tävlat med hästar inna och varit en riktigt duktig ryttare, tävlade även med kanin som mindre och ska börja tävla med hunden senare.

Men om man är på en sådan "fin" tillställning som utställningar, då alla ska verka vara så högfärdiga, då ska man fanimej ha en hund som man klarar av.
Om det hade varit jag hade jag talat om för tjejen att kan hon inte sköta sin hund ska den inte vara där.
En hund som skäller och gör "utfall" är ingen utställningshund enligt mej :/ tyvärr.

Och som en annan nämde om "lösa" hundar att de inte har någon kontroll på dem.
Om jag är ute och går med min hund eller vad som helst och det kommer en hund mot henne, det första jag gör är att rusa emot hunden och sparka till den. Inte en chans att den ska ens komma i närheten av min hund oinbjuden.
Ens hund ska veta att man finns där flockledaren ska alltid möta faran. På så vis har jag fått en väldigt trygg och säker hund! :)

haha, nu menar inte jag att man ska ge hunden en rak höger på käften utan en lätt spark så den känner att det är fel.

Min hund rymde en gång när hon var mindre, hon var så oförskämd att hon stod och hoppade på en annan människa som stod och höll sin hund i famnen.
"Sparka till henne!" skrek jag, men ägaren ville inte.
Man hjälper både ägaren och hunden genom att visa att något är fel.
Jag blir vansinnig påägare som itne vet vart de har sina hundar.
Jag skälv blev så fruktansvärt arg på mig själv och skämdes något fruktansvärt.

:P
Aja blev lite långt. men ändå^^
 
Sv: Måste bara få fråga

Nja alltså.. Jag blir också irriterad på människor som inte har någon koll på sin hund men att börja muttra jävla hundjävel och hoppas på att ägaren hör tycker jag bara är onödigt och skapar dålig stämning. Jag tror att ägaren är medveten om problemet hon med utan att man börjar uttala sig nedlåtande om hennes hund och röra sig med såna otrevligheter.

Ska man säga nåt så är det väl i såna fall till ägaren.
 
Sv: Måste bara få fråga

Jag ställer höga krav på mina hundar och samma krav på andras hundar när det gäller det sociala, men allt som oftast ska de hälsas och grejas. Jag ställer mig resolut mitt emellan hundarna och vänder bort min, fattar de inte vinken då ber jag dem ta bort hunden.

Själv har jag dock flest problem med barn... Går vi på stan och barn ser min hund så frågar de oftast om de får klappa, svaret är nej eftersom min hund inte är barnvan. Häromdagen var det dock en unge som klappade ändå och rent reflexmässigt var jag nära att klippa till ungen:crazy: Det hände iaf inget, vilket jag inte tror, men jag utsätter inte min hund för risken och ändp lyssnar inte vissa barn...

Till din fråga, en hund som gör utfall bör inte befinna sig på en utställning eftersom de lätt kan bli trängda och man står och går uppe på varandra. Ska de vara där tycker jag att de ska sitta i BUR.

//E
 
Sv: Måste bara få fråga

Jag muttrade det för mig själv ungefär som när man slår tån i bordet och muttrar "jävla bordfan" eller något sånt vackert. Så det var inget planerat utan något som slinker ut i stundens hetta så att säga och det händer alla.

Men i efterhand så hoppas jag att ägaren hörde det så att hon förstår att det inte är ett accepterat beteende.

Och som jag skrivit tidigare så anser jag INTE att man tar med sig en sådan hund till en tillställning där det finns små barn, hundar och människor som kan bli skrämda. Så om hon nu var medveten om sitt problem så skulle hon hållit bättre koll på hunden, haft den i en bur eller låtit den stanna hemma.
 
Sv: Måste bara få fråga

Ja folk är helt otroliga.
De har ju ingen aning om hur min hund är...hon kanske hugger om de kommer för nära...
Och då skulle säkert de stå där o gnälla men vem är det som är skyldig till att det överhuvudtaget behövde hända...suck
 
Sv: Måste bara få fråga

Åh, det där känner jag så väl igen.
Har ju själv en liten hund och jag vill ha henne väluppfostrad och hon får inte hoppa på folk.

Jag sätter henne alltid när någon kommer och säger "varsågod" när det är ok att hälsa men vissa människor fattar inte utan lockar på Nikita TROTS att jag flera gånger påpekat att hon SKA sitta tills hon får tillåtelse av mig att hälsa.

Den dagen det är lerigt ute skulle de nog inte bli så glada...

På min första utställning så satt jag med Nikita i famnen på en filt på marken. Då kommer en tant förbi med sin hund. Tanten går på min högra sida och hunden på min vänstra!!! Det hände dessutom när hon skulle gå tillbaka också...jag var så naiv och trodde att folk som är på utställningar/tävlingar vet vad de sysslar med...haha...vad fel jag hade..
 
Sv: Måste bara få fråga

_-Puma-_ skrev:
Men om man är på en sådan "fin" tillställning som utställningar, då alla ska verka vara så högfärdiga, då ska man fanimej ha en hund som man klarar av.
Om det hade varit jag hade jag talat om för tjejen att kan hon inte sköta sin hund ska den inte vara där.
En hund som skäller och gör "utfall" är ingen utställningshund enligt mej :/ tyvärr.
^^

Det ska inte spela någon roll vad hunden gör...det kan vara en sällskapshund som en blindhund....INGEN hund ska göra så utan anledning enligt mig. Sen finns det ju hundar som är tränade till det men det är deras jobb(ex polishundar).
 
Sv: Måste bara få fråga

Vad det än gäller så tycker jag illa om barn/vuxna som bara tar för sig.
Jag önskar att jag var lite tuffare och bara sa ifrån. Men just när sådant händer så vet jag aldrig vad jag ska säga...

Jag har fått jättemycket beröm av människor för att jag har en så lugn liten hund som dessutom bara är 9 mån(idag!! :) ) och som DESSUTOM är en tax. Hon kan busa och ha sig men hon vet när hon ska vara lugn.
DET uppskattar jag hos en hund.

Håller med om BUR...sitter en hund och morrar i en bur så vet jag att ägaren har tagit sitt ansvar gentemot omgivningen samtidigt som hunden får träning.
 
Sv: Måste bara få fråga

Jo visst jag håller med dig om att såna hundar ska man inte ha på utställningsområden fast jag tycker väl ändå att det är bättre att säga till ägaren än att muttra jävla hund. ;) För det löser inga problem utan kan snarare bara skapa irritationer. Jag vet i alla fall att jag hade blivit förbannad om någon sagt jävla hund om min hund av någon anledning. Då får dom hellre prata med mig. ;)
 
Sv: Måste bara få fråga

kanske inte håller mig till ämnet men en gång på en utställning lyckades en hund kissa på mig det var jävligt äckligt vissa ägarna skulle ju kunna ju hålla lite bättre koll på sina hundar
 
Sv: Måste bara få fråga

Jag sitter här med min nya hund - och han gör de mest gräsliga utfall mot andra hundar - han är helt otränad och uppför sig som en idiot - skäller, gapar, snappar i luften, kastar sig osv.
Han gör allt för att få som han vill.
Det tog honom en kvart att inse att han inte fick hälsa då han gapade på svägerskans valp.
Det enda som hjälper är att totalignonera honom.
Här behövs träning och åter träning.
MEN JAG SKULL ALDRIG TA MED HONOM PÅ UTSTÄLLNING, skulle inte vilja utsätta mig för andras nedlåtande kommentarer och för att jag inte skulle vilja skrämma någons annans hund.

Men med en sån liten hund som en chinese crested skulle jag nog kunna tänka mig att miljöträna bland främmande hundar - men med extremt kort koppel.
 
Sv: Måste bara få fråga

En utställning som vi var på var det en kille som stod med en mastiff som gjorde utfall och skällde så fort det gick förbi nån och dom är ju inte direkt små så då var jag lite nervös när vi skulle gå förbi.
 
Sv: Måste bara få fråga

Det var min mamma med om också. Fasen vad ägarna till den hunden skämdes. :rofl:
Vi stod och pratade med dom och hade stått där länge och helt plötsligt lyfter hunden helt sonika benet och pissar på mammas sko. :rofl:
 
Sv: Måste bara få fråga

Det kan ju faktiskt vara så att i ägarens ögon är inte hunden en problemhund som den är i mina ögon. Ägaren kanske tycker det är helt ok, eller ännu värre bara låter problemet passera på grund av att denne inte vet hur han/hon ska ta itu med problemet. Jag hade nog talat om för ägaren att den borde ta bort hunden.

Och sen att hundägare tar med sig instabila hundar på utställningar är väl ingen nyhet. De flesta hundarna som är avlade rent för utställning är väl instabila?!
 
Sv: Måste bara få fråga

ejlin skrev:
De flesta hundarna som är avlade rent för utställning är väl instabila?!

:rofl: Det var det roligaste jag hört på länge. :rofl:

Nej det är klart att hundägaren kanske inte ser det som ett problem, men de flesta människor med hund är ändå medvetna om att det är ett problem om jycken kastar sig efter folk och försöker äta upp dom. Sen kanske dom inte vet hur dom ska hantera det hela, men det är en annan sak. ;)

Men helt klart ska man inte ha med en sån hund på utställning. Och det tycker jag att de flesta är medvetna om för man träffar till 99% bara väldigt trevliga och lugna hundar på utställning.
 
Sv: Måste bara få fråga

hej tänkte bara höra vart utställningen var...kanske inte hör hit men vore roligt att höra vart den var...
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 828
Senast: Dopy
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 888
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 539
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp