Måste de ha skor?

doglover

Trådstartare
När de ska lära sig att gå?

Min pappas sambo säger att benen förstörs annars. Att de får fel på vadmusklerna osv och att de ska ha skor på sig inomhus när de "övningsgår". Så ofta som möjligt sa hon.

Farsan köpte då ett par ECCO skor med högt skaft, ser väl ut som sånadär "lära-gåskor".

Vår BM säger att det nästan är tvärtom?
 
Sv: Måste de ha skor?

Känns inte speciellt logiskt att det skulle vara så, då skulle ju var och varannan unge ha fel på vadmusklerna.

Däremot är det viktigt med bra skor när man går ut och börjar använda skor.
 
Sv: Måste de ha skor?

Har jag faktiskt aldrig hört talas om.
Hur kommer det sig att de som är födda och uppvuxna i afrika där de knappt finns mat och ännu mindre skor kan springa så fort, hoppa högt eller långt?
 
Sv: Måste de ha skor?

Så sa min pappas fru också när sonen började resa sig mer och prövade gå. Jag tyckte det verkade märkligt och lät sonen lära sig gå ordentligt utan skor inomhus och med skor utomhus. /Alanis
 
Sv: Måste de ha skor?

Jag vet att min mamma pratade om detta när syrran fick sitt första barn. Tydligen så var det ett "faktum" när vi varit små att man blev skev i vrister och ben om man lärde sig gå utan skor.
Men så är det 34 år sedan syrran lärde sig gå oxå.

Så jag tror att det är något som sitter i hos din pappas sambo från "förr i tiden":)
 
Sv: Måste de ha skor?

Ja det undra jag också.

Skulle jag ställa den frågan skulle det ändå sluta med att hon alltid har rätt.
 
Sv: Måste de ha skor?

Tack!

Påpekade till henne vad BM sa och hon gav faktiskt ingen kommentar om det, men fortsätter att påpeka att han MÅSTE och SKA ha skor på sig...
 
Sv: Måste de ha skor?

Vi har skor på honom utomhus när vi vet att han ska gå omkring i gåstolen t.ex.
 
Sv: Måste de ha skor?

men fortsätter att påpeka att han MÅSTE och SKA ha skor på sig...

det är du och barnets pappa som bestämmer hur ni gör med ert barn, ni ska göra det NI anser är bäst för ert barn. Man kan inte veta allt, man lär sej hela tiden o vi alla gör säkert lite "fel" ibland men med sunt förnuft klarar ni av det där så bra själva, utan inblandning av div. besserwissrar. Goda råd och andras erfarenheter är bra att ta till sej men det verkar inte vara det som din pappas sambo delar med sej av.
Sätt människan på plats o tala om att det hon säger inte verkar stämma då du tagit till dej informationen o kollat upp det.
 
Sv: Måste de ha skor?

Jag tror mer på tvärtom, kan inte vara vettigt att ha sådär stela klumpiga skor i onödan. Vi har haft "skinntossor" (typ Bobux tex, mkt mjuka och följsamma. Eller vanliga skor om det varit mkt grisigt ute, fast med så mjuk sula som möjligt) till våra när de ska läsa sig gå :)
 
Sv: Måste de ha skor?

Läste precis i "Vi föräldrar" att det är precis tvärtom mot vad din pappa säger! Skor för tidigt, kan förstöra den lilla knubbiga foten. Vi använder bara mockasiner utomhus och inget inne (strumpor) till vår tio månaders, och han har börjat att gå själv.

Ställ undan skorna, tids nog får de ändå knö ner sina goa knubbiga fötter, i ett par skor. Kan då tipsa om att KAVAT är super för runda fötter!
 
Sv: Måste de ha skor?

Ja, förr lindade de benen på nyfödda för de trodde att benen blev krokiga annars. Vi är födda nakna och utan tänder och det finns en mening med det. Vi klarar av att lära oss det mesta utan konstiga hjälpmedel. Om inte baranet har något ortopediskt fel så behövs inte något av detta. Mitt råd är LÅT BARNET VARA barfota.
 
Sv: Måste de ha skor?

Rasmus har fortfarande inte ett enda par skor, han är 8 månader. Jag vet inte ens vart man köper bebisskor :o
 
Sv: Måste de ha skor?

Så alla barfotabarn i Afrika och Indien har fel i benen?
Tror inte det liksom.
Kolla de in de Afrikanska barfotalöparna.

Jag tror att det är en gammal status-kvarleva.
Fattiga barn hade inte skor.
Fattiga barn fick problem med skelettet p.g.a. dålig kost.

Alltså sätt på barnen skor så att de ser rika ut - problemet löst.
 
Sv: Måste de ha skor?

Om barn behövde skor för att lära sig gå utan att ta skada, så skulle de vara födda med skor.

I det här landet är det ett större problem att ungarna vrickar fötterna alldeles för lätt för att de aldrig får en chans att stärka sina leder, muskler, senor och ligament. Lek och idrott sker i stor utsträckning på tillrättalagda plana ytor och underlag. De får inte tillräckligt av den ojämna belastning som t ex lek i skogen över stock och sten ger. Svenska soldater får knappt göra soldatprovet längre (tre mils vandring), det blir för mycket skador! Så klen har svensken blivit.

Att tillföra artificiellt "stöd" genom stela skor tar bort möjligheten för barnet att utveckla ett äkta stöd som består av en stark kropp!
 
Senast ändrad:
Sv: Måste de ha skor?

Jason fick sina första skor i vintas när han va 10 månader och började gå lite smått. Dock hade han dom inte innomhus. Bara ute då jag tyckte det var lite väl magstarkt att låta honom gå i strumlästen i snön :D
De köpte vi i en helt vanlig skoaffär (din sko)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 777
Senast: Manji
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 053
Senast: Elendil
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp