Måste flytta men går inte att lasta

carrro_lina

Trådstartare
Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Min häst står i ett underbart stall men det ligger väldigt långt bort från där jag bor. Jag har kämpat för att få det att fungera men innan jul tvingades jag inse att det var ohållbar. Jag är alldeles slut av att konstant stressa mellan jobbet, stallet och hem. Råkade se en annons på att stall som ligger mycket närmare mig och passar perfekt för min häst. Jag måste offra ganska mycket men det kan jag acceptera.

Men när min häst skulle flytta så vägrade hon gå på transporten. Vi försökte allt i flera timmar men tvingades ge upp eftersom det började bli mörkt. Testade igen dagen efter med samma resultat. Hon går på med tre hovar men vägrar gå in längre än så.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag är helt slutkörd psykiskt och hon skulle ha behövt flyttat för länge sen. Men jag har ingen energi kvar till att försöka lösa situationen.

Hur gör man när det inte finns något sätt att övertyga hästen att gå på?
 
Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Min häst står i ett underbart stall men det ligger väldigt långt bort från där jag bor. Jag har kämpat för att få det att fungera men innan jul tvingades jag inse att det var ohållbar. Jag är alldeles slut av att konstant stressa mellan jobbet, stallet och hem. Råkade se en annons på att stall som ligger mycket närmare mig och passar perfekt för min häst. Jag måste offra ganska mycket men det kan jag acceptera.

Men när min häst skulle flytta så vägrade hon gå på transporten. Vi försökte allt i flera timmar men tvingades ge upp eftersom det började bli mörkt. Testade igen dagen efter med samma resultat. Hon går på med tre hovar men vägrar gå in längre än så.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag är helt slutkörd psykiskt och hon skulle ha behövt flyttat för länge sen. Men jag har ingen energi kvar till att försöka lösa situationen.

Hur gör man när det inte finns något sätt att övertyga hästen att gå på?
Kan du rida dit?

Jag hade en likadan. Vi försökte på alla vis och tillslut bokade jag en transportör som skrattande sa att han aldrig hade misslyckats att lasta en häst. Han misslyckades kan jag säga ... hästen kastade sig och rev upp hela nosryggen så veterinären kom ut och sydde och gav lugnande. Då provade vi igen, men det gick inte ändå.

Jag red överallt vi skulle och det gick ju bra så länge vi skulle någonstans på ön ...
 
Hur långt är det?
Finns det möjlighet att lasta en snäll häst först som sedan får åka med som resesällskap?
Det är drygt 3 mil men går inte att rida ändå eftersom det inte finns någon bra väg.
Den enda häst som är lättlastad ogillar tyvärr min häst så tror inte det skulle hjälpa att ha henne som sällskap.
 
Kan du rida dit?

Jag hade en likadan. Vi försökte på alla vis och tillslut bokade jag en transportör som skrattande sa att han aldrig hade misslyckats att lasta en häst. Han misslyckades kan jag säga ... hästen kastade sig och rev upp hela nosryggen så veterinären kom ut och sydde och gav lugnande. Då provade vi igen, men det gick inte ändå.

Jag red överallt vi skulle och det gick ju bra så länge vi skulle någonstans på ön ...
Nä, finns inga lämpliga vägar att rida dit.

Skönt att jag inte är ensam!
 
Beroende på var du är kanske det finns tränare på detta i närheten? Jag fick hjälp med min ena och det var otroligt värt det
 
När lastades hästen senast?
Hur är den van att åka?
Vad använde ni för transport?
För drygt 1,5 år sedan när hon skulle till nuvarande stall. Hon har inte åkte jättemånga gånger, de få gånger jag transporterat henne har hon åkt i enhästarstransport. Vilket vi använde nu också.
 
Det är drygt 3 mil men går inte att rida ändå eftersom det inte finns någon bra väg.
Den enda häst som är lättlastad ogillar tyvärr min häst så tror inte det skulle hjälpa att ha henne som sällskap.


Då är väl enda snabba och enkla lösningen att du testar att boka en van transportör och ser om det fungerar. Eftersom du just nu inte har riktigt ork att ta i detta med träning just n om jag uppfattar dig rätt. Om det går bra så kanske du kan lastträna längre fram i vår, kan ju ändå vara bra att hästen blir lite mer van vid situationen. Andra alternativet är väl att ta ut en tränare men det kräver ju att du själv investerar en del tid. Hoppas det löser sig iallafall.
 
Det finns två alternativ, båda kostar ungefär lika mycket:

1. Ta den tid det tar att lastträna med bra metod, utan våld och stress, med någon erfaren om du får tag på det. Tar det en månad så tar det en månad.

2. Ring veterinären (för ev sedering) och stor hästtransportör med lastbil.
 
Det finns två alternativ, båda kostar ungefär lika mycket:

1. Ta den tid det tar att lastträna med bra metod, utan våld och stress, med någon erfaren om du får tag på det. Tar det en månad så tar det en månad.

2. Ring veterinären (för ev sedering) och stor hästtransportör med lastbil.

Är väl ändå inte alla transportörer som går med på att åka med en sederad häst? Tex G****s har jag för mig inte är okej med det. (rätta mig gärna om jag har fel, men har fått för mig det).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
969
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 315
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 020
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp