Måste föl växa upp med andra föl? Är det skadligt för utvecklingen annars?

Tilma

Trådstartare
Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det mest optimala är att ett föl får växa upp tillsammans med andra föl. Att det är att föredra. Just för fölets utveckling skull.

Nu är det endast ett av våra avelston som som ska föla i år. Nästa år kommer det vara två ston som fölar och då kommer inte riktigt det "problemet" finnas. Men i år så är det bara ett sto som ska föla. Resten av flocken är vuxna flockmedlemmar.

Det framgår tydligt hos en del att föl ska växa upp med andra föl. Jag kan fortfarande förstå att det är optimalt. MEN är det skadligt för fölet att inte växa upp med andra föl? Det är min huvudfråga. Jag tänker ju att stoet och fölet när fölet blivit lite äldre ska gå ihop med mitt barnsliga 3-årssto och även en valack på sikt. Om den kombinationen fungerar.

Jag är inte så inspirerad att lämna iväg fölet till någon annan över sommaren. Jag vill kunna ha det hemma, då jag enkelt vill kunna hantera det och knyta starka band. Möjligtvis att jag skulle kunna undersöka om något annat sto med föl kan tänka sig att gå hos oss på sommarbete. Men om detta inte går att lösa, vad innebär det för konsekvenser för fölet att inte få växa upp med andra föl? Hur gör ni alla andra? Vad är era personliga erfarenheter?
 
Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det mest optimala är att ett föl får växa upp tillsammans med andra föl. Att det är att föredra. Just för fölets utveckling skull.

Nu är det endast ett av våra avelston som som ska föla i år. Nästa år kommer det vara två ston som fölar och då kommer inte riktigt det "problemet" finnas. Men i år så är det bara ett sto som ska föla. Resten av flocken är vuxna flockmedlemmar.

Det framgår tydligt hos en del att föl ska växa upp med andra föl. Jag kan fortfarande förstå att det är optimalt. MEN är det skadligt för fölet att inte växa upp med andra föl? Det är min huvudfråga. Jag tänker ju att stoet och fölet när fölet blivit lite äldre ska gå ihop med mitt barnsliga 3-årssto och även en valack på sikt. Om den kombinationen fungerar.

Jag är inte så inspirerad att lämna iväg fölet till någon annan över sommaren. Jag vill kunna ha det hemma, då jag enkelt vill kunna hantera det och knyta starka band. Möjligtvis att jag skulle kunna undersöka om något annat sto med föl kan tänka sig att gå hos oss på sommarbete. Men om detta inte går att lösa, vad innebär det för konsekvenser för fölet att inte få växa upp med andra föl? Hur gör ni alla andra? Vad är era personliga erfarenheter?
Vi har haft ett sto i avel under ganska många år, så flocken har bestått av stoet, ett föl, en ettåring, en tvååring och en treåring. Vi har haft sto och föl hemma medans unghästarna gått på bete i större flock under sommarhalvåret och hämtats hem först senare under hösten. Tycker det har fungerat bra. Under vintern står de på stall och blir vana vid det och viss hantering som att kunna lyfta hovar och stå uppbundna, under sommaren sköter de sig helt själv i stort sett utan mänsklig kontakt och lär sig sampel med andra främmande hästar i större flock och ettåringen har då stöd av sina äldre syskon. Första tiden som föl har andra hästar utom mamman inte särskilt stor betydelse så jag tror inte det påverkar utvecklingen negativt att gå med enbart sin mamma under första sommaren. Vi har i varje fall inte sett det.
 
Vi har haft 5 föl här hemma. 3 stoföl som varit "ensambarn" och två hingstföl med 2 månaders åldersskillnad. Där det yngre hingstfölet även hade en månads boxvila när han inte var så gammal. Det har fungerat bra med stofölen, de har lekt med lite äldre unghästar. Men jag är glad att hingstfölen hade varandra, de vill ju mer "brottas" och den äldre hann börja bli lite jobbig innan vi kunde släppa ihop honom med den yngre.
 
Allt är ju relativt - vad menas med skadligt? Jag skulle aldrig låta ett föl växa upp utan jämnåriga kompisar, för mig är fördelarna så otroligt stora och jag skulle inte se mig som en seriös uppfödare som gör mitt bästa för att ta fram en bra häst annars.
 
Jag som saknar eget stall har alltid sett till att mina föl har fått gå på långt bete med andra föl sin första sommar. Sen har någon av dem fått vara ensamt föl i någon månad fram tills avvänjning. Då har de placerats på lösdrift med jämnåriga.

Mina stoföl har varit vildare än hingstfölen. Ingen av hingstarna har brottats eller skuttat särskilt mycket medan stofölen har studsat och bockat och verkligen lekt. De hade inte mått bra av att bara ha mamma och vuxna att leka med. Jag ska betäcka i år igen och kommer att se till att mitt sto blir uppstallad på ett stall med andra föl där det är mycket utevistelse och helst lösdrift.
 
Jag skulle aldrig vilja ha föl eller unghäst utan jämnåriga och som köpare skulle jag välja den som fått gå med jämnåriga i stora hagar. Mina har haft jämnåriga både som föl och på lösdrifter som unghästar där stoet har fått följa med hem igen efter avvänjning medan småttingarna fått gå kvar.

Jag tror att det är bättre för en unge oavsett art att ha jämnåriga att leka med, skulle du ha ett barn utan jämnåriga kompisar?
 
Jag har sålt mitt sto men kommer få ett föl efter henne nu i april hos nya ägaren. Fölet blir alltså mitt. Nya ägaren hade ett till sto där som betäcktes men det stoet dog tyvärr. Så som det ser ut nu så kommer mitt föl bli ensam med bara sin mamma och äldre hästar. Nya ägaren har eget stall och jag har tänkt fråga henne om hon i sommar kan tänkas försöka få in ett nytt sto med föl vid sidan på bete iallafall. Men hur länge hade ni låtit fölet gå kvar med sin mamma om den är utan jämnåriga? Blir det ett stoföl så hade inte jag tänkt flytta den för ens den är närmare året. Då är det nämligen utsläpp på sommarbete där jag tänkt låta den växa upp. Efter sommarbete är det lösdrift på samma ställe. Eller bör jag flytta den tidigare, typ årsskiftet till lösdriften? Vad är viktigast om man måste välja- få vara med sin mamma länge eller få tillgång till lek med andra unghästar? Jag kommer så klart kunna ändra mig efter hur jag ser hur fölet mår och utvecklas, men generellt- hur ska jag tänka?
 
Jag är inte så inspirerad att lämna iväg fölet till någon annan över sommaren. Jag vill kunna ha det hemma, då jag enkelt vill kunna hantera det och knyta starka band.

För mig är det mycket viktigare att fölet har jämnåriga kompisar än att jag ska knyta starka band eller hantera det. Hanteringen kan aldrig ersätta värdet av att ha lekkamrater.
 
Om man observerat flockar med ston och föl, så ser man hur mycket fölen umgås med varandra - de är inte alls lika interesserade av att "hänga" med dom vuxna hästarna som att vara tillsammans med sina jämnåriga.

Hurvida det är "skadligt" beror ju på vad du lägger i det... mitt antagande är att föl som har kompisar leker/rör sig mer vilket borde leda till att de blir mer hållbara som vuxna. Psykiskt är svårare att säga ngt om, men personligen vill jag mycket hellre ha ett ohanterat föl än ett som blir väldigt mycket hanterat av människor. Jag föredrar att dom är lite skygga framför att dom kliver på en... ;)
 
Jag har sålt mitt sto men kommer få ett föl efter henne nu i april hos nya ägaren. Fölet blir alltså mitt. Nya ägaren hade ett till sto där som betäcktes men det stoet dog tyvärr. Så som det ser ut nu så kommer mitt föl bli ensam med bara sin mamma och äldre hästar. Nya ägaren har eget stall och jag har tänkt fråga henne om hon i sommar kan tänkas försöka få in ett nytt sto med föl vid sidan på bete iallafall. Men hur länge hade ni låtit fölet gå kvar med sin mamma om den är utan jämnåriga? Blir det ett stoföl så hade inte jag tänkt flytta den för ens den är närmare året. Då är det nämligen utsläpp på sommarbete där jag tänkt låta den växa upp. Efter sommarbete är det lösdrift på samma ställe. Eller bör jag flytta den tidigare, typ årsskiftet till lösdriften? Vad är viktigast om man måste välja- få vara med sin mamma länge eller få tillgång till lek med andra unghästar? Jag kommer så klart kunna ändra mig efter hur jag ser hur fölet mår och utvecklas, men generellt- hur ska jag tänka?
Varför inte flytta sto och föl till en lösdrift senast hösten och sedan låta fölet gå kvar med kompisarna och flytta tillbaka stoet när den är avvand? Jag tror risken att få en häst som har problem med andra hästar och även människor är väldigt mycket högre om man hanterar fölet mycket och den bara går med äldre och inte jämnåriga.
 
En sak som jag tror kan skapa problem är när man skiljer unghästen tidigt från flocken, för en häst på säg ett år kan det vara en väldigt stor sak. En gammal uppfödare som under hela sitt liv arbetat med hästavel ansåg att det helst bör ske först vid runt tre års ålder, och åtminstone inte innan hästen är två år. Jag tror det kan ligga en hel del i det. Han använde också gruppboxar så att de yngre hästarna alltid gick ihop med ett syskon.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har haft både och, ibland blir det bara ett föl även om fler ston är betäckta. Håller för det de gör idag. Stora hagar och bra mat till sto och föl, men gärna ngn leksugen unghäst är fint. Ungston brukar leka väldigt bra med både sto och hingstföl :)
 
Jag skulle aldrig vilja ha en fölunge ensam efter att ha sett hur mycket glädje de har av varandra. Jag tror att man grundlägger väldigt mycket hos dem genom att låta dem gå med jämnåriga redan från början, de lär sig hästspråk och de stärker varandra genom lek och samspel. Jag upplever också att de blir lugna och harmoniska, de rasar av sig sin energi sinsemellan och blir således väldigt enkla och trevliga att hantera på ett helt naturligt sätt.
Förutom sina fölkompisar så måste jag säga att mitt ungsto som går i flocken gör ett fantastiskt jobb med de små, hon hade varit given som dagismamma om hon hade varit människa. Hon uppfostrar dem, hon leker med dem och tar hand om dem på ett sätt som de äldre inte riktigt orkar med, hon är en storasyster och man ser tydligt att de tyr sig till henne. För mig är hon guld värd av bara den anledningen.
 
Jag har haft både och jag också, vissa år bara ett föl, andra år tre eller fyra.
Visst är det att föredra att ha kompisar, men det går alldeles utmärkt att vara ensamföl också, i en väl fungerande flock. Dessa ensamföl har blivit precis lika välfungerande vuxna som de som vuxit upp i flock.
Det viktigaste tycker jag är att de får kompisar när de har blivit åringar. Då ska de inte längre gå med bara "gamla tanter". Ett bra unghästbete är optimalt!

Jag skulle aldrig lämna iväg sto och föl för att fölet ska ha kompisar. Det är så mycket viktigare att fölet får växa upp i en trygg flock i en miljö där mamman också känner sig trygg och inte måste skapa en massa nya kontakter.
 
Min unghäst hade egentligen aldrig några fölkompisar, men hon har alltid (från hon var ca 2-3 månader) gått med blandad flock på lösdrift (Hästarna har varit från 1 år och uppåt). Hon fick en jämnårig polare när hon var ca 8(?) månader, hon tyckte bara han var jobbig som skulle nypas och slåss. Jag kan inte se något negativt för henne egentligen, bara andra faktorer som gjort henne till den hon är idag, men det har vart mitt fel.
 
Varför inte flytta sto och föl till en lösdrift senast hösten och sedan låta fölet gå kvar med kompisarna och flytta tillbaka stoet när den är avvand? Jag tror risken att få en häst som har problem med andra hästar och även människor är väldigt mycket högre om man hanterar fölet mycket och den bara går med äldre och inte jämnåriga.
Problemet i mitt fall är som jag skrev att stoet inte är mitt. Jag har fått möjlighet att ta det här fölet men att flytta mamman kommer alltså inte vara aktuellt. Nu kan det ju lösa sig i framtiden ändå. Nya ägaren är väldigt bra och kanske det kommer någon passande lekkompis till hennes stall. Sen får jag se tiden ann när det passar att flytta avkomman. Jag hade gärna låtit den gå kvar länge med sin mamma. Skiljde av vid knappa 7 månader sist och jag tyckte det kändes lite tidigt.
 
Problemet i mitt fall är som jag skrev att stoet inte är mitt. Jag har fått möjlighet att ta det här fölet men att flytta mamman kommer alltså inte vara aktuellt. Nu kan det ju lösa sig i framtiden ändå. Nya ägaren är väldigt bra och kanske det kommer någon passande lekkompis till hennes stall. Sen får jag se tiden ann när det passar att flytta avkomman. Jag hade gärna låtit den gå kvar länge med sin mamma. Skiljde av vid knappa 7 månader sist och jag tyckte det kändes lite tidigt.
Har du ens ställt frågan om det är ok att flytta sto och föl, på din bekostnad naturligtvis?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp