Måste föl växa upp med andra föl? Är det skadligt för utvecklingen annars?

Nej det har jag inte. Jag kommer inte heller fråga. Hon har egen gård och vi har halva landet i mellan oss. Jag valde att betäcka under de premisserna. Hon kommer sen själv fortsätta avla. Jag kan inte begära att hon ska ta hand om sitt sto på annan plats än hemma hos sig själv när hon har egen gård och jag kan inte heller ta stoet ifrån henne och flytta tillbaks henne hit. Så stoet kommer bli kvar där. Är övertygad om att det kommer bli bra oavsett men intressant att höra hur andra tänker gällande vad som är viktigast (om det kommer till det) extra tid med sin mamma eller flytta till lösdrift där det finns jämnåriga.
 
@Jealle i ditt fall så skulle jag nog välja extra tid med mamman, särskilt om det blir ett stoföl. Blir det en hingst så skulle jag se på hur den är i övrigt och hur den fungerar i flocken, men är ju svårare att ha kvar ett hingstföl i en stoflock helt klart.
 
Då tänker vi samma lika:). Är det så nu att den blir ensam så känns det som att tid med sin mamma är viktigare än några månader hit eller dit att flytta till lösdrift med jämnåriga. Sen kommer den gå med jämnåriga tills det är dags för inridning. Men det är så klart trist och inte optimalt om den blir själv fram tills dess.
 
Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det mest optimala är att ett föl får växa upp tillsammans med andra föl. Att det är att föredra. Just för fölets utveckling skull.

Nu är det endast ett av våra avelston som som ska föla i år. Nästa år kommer det vara två ston som fölar och då kommer inte riktigt det "problemet" finnas. Men i år så är det bara ett sto som ska föla. Resten av flocken är vuxna flockmedlemmar.

Det framgår tydligt hos en del att föl ska växa upp med andra föl. Jag kan fortfarande förstå att det är optimalt. MEN är det skadligt för fölet att inte växa upp med andra föl? Det är min huvudfråga. Jag tänker ju att stoet och fölet när fölet blivit lite äldre ska gå ihop med mitt barnsliga 3-årssto och även en valack på sikt. Om den kombinationen fungerar.

Jag är inte så inspirerad att lämna iväg fölet till någon annan över sommaren. Jag vill kunna ha det hemma, då jag enkelt vill kunna hantera det och knyta starka band. Möjligtvis att jag skulle kunna undersöka om något annat sto med föl kan tänka sig att gå hos oss på sommarbete. Men om detta inte går att lösa, vad innebär det för konsekvenser för fölet att inte få växa upp med andra föl? Hur gör ni alla andra? Vad är era personliga erfarenheter?

Jag har inte haft flera jämnåriga föl då jag bara har tagit ett åt gången. De har gått på lösdrift i blandflockar med olika åldrar. Jag har inte börjat hantera hästarna mer på allvar förrns vid ca 2 års ålder då hästarna fått vara hästar deras första år. Har inte märkt att de mått sämre eller fått sämre förutsättningar än andra föl.
 
Jag har inte haft flera jämnåriga föl då jag bara har tagit ett åt gången. De har gått på lösdrift i blandflockar med olika åldrar. Jag har inte börjat hantera hästarna mer på allvar förrns vid ca 2 års ålder då hästarna fått vara hästar deras första år. Har inte märkt att de mått sämre eller fått sämre förutsättningar än andra föl.
Hur märker du det när du inte har haft något föl med andra föl?
 
Har haft unghästar på bete vid 1 års ålder med andra 1 åringar och jag har haft fölade sto hemma med 1 åring och hon har fått nytt föl ..alla mina hästar går i stor hage 1 travare valack och hans syster som ör fölstoet 1 5 årig conemara valack och 1 chettis valack. ..kan inte se att de unghästar som fötts upp i gruppen hemma och tuktats av de äldre blivit sämre en de som gått på bete med jämnåriga ( snarare att dom i en blandad grupp hemma blivit tryggare ) ...Detta stöds oxså av Jessica Anderssons avhandling ..avvänjningmetodebs påverkan på fölet ..SLU 2015 där den naturliga metoden ger mindre städade individer ( varför krångla till det ...glr som naturen gör själv )
 
Har haft unghästar på bete vid 1 års ålder med andra 1 åringar och jag har haft fölade sto hemma med 1 åring och hon har fått nytt föl ..alla mina hästar går i stor hage 1 travare valack och hans syster som ör fölstoet 1 5 årig conemara valack och 1 chettis valack. ..kan inte se att de unghästar som fötts upp i gruppen hemma och tuktats av de äldre blivit sämre en de som gått på bete med jämnåriga ( snarare att dom i en blandad grupp hemma blivit tryggare ) ...Detta stöds oxså av Jessica Anderssons avhandling ..avvänjningmetodebs påverkan på fölet ..SLU 2015 där den naturliga metoden ger mindre städade individer ( varför krångla till det ...glr som naturen gör själv )
Skulle inte påstå att det skulle vara naturligt att bara ett sto får föl i en vild/narturlig flock.
 
Min häst var ensamt föl det året. Kan inte säga att hon blivit "skadad" eller "konstig" av det. Dock är det inte jag som fött upp henne, så jag har haft noll och åter noll inverkan på hennes första år. Fanns ett annat sto med föl från året innan som mamma plus föl gick med tills de hästarna flyttade. Då var min strax under året.

Hon har i omgångar gått med andra unghästar under unghästtiden (när detta gått att erbjuda). Däremot aldrig med någon som är exakt jämngammal. Går idag, sju år gammal, med en sexårig valack och det är utan tvekan det som funkat absolut allra bäst.
 
Vi har alltid släppt ihop våra ston+föl så att fölen har lekkamrater. Men förra året fick vi drastiskt separera ett sto+föl pga att fölet hade fel på benen och det var tvunget att korrigeras. Han har stått själv med mamman och ett litet ponnysto sen i somras pga skaderisken om han överansträngde sina leder. Men allt har gått bra och han är fantastisk i hanteringen. Han fungerar även suveränt med våran 2 åriga unghingst som vi släpper ihop han med ibland för att leka med :)
Det optimala hade varit för honom att gå med andra jämnåriga men i detta fallet fungerade det inte av självklara orsaker.
Vill bara poängtera att han fungerar väldigt bra ihop med andra :) Kan inte se några större skillnader på honom och de andra fölen i beteendet :) :)
Och vi ska nu ta och flytta ihop han med en killflock btw ;) Hans ben ser väldigt bra ut nu och det är dax :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp