Måste ha ny sadel..

Jen80

Trådstartare
*STOR suck*
Jippi, det är underbart! Skoja bara...för än en gång måste jag hitta en sadel som passar min älskade fyrbening. Lika kul varje gång, då Favina inte har världens roligaste rygg direkt! :crazy:

Just nu har hon en Euroriding, som jag avgudar! Passar min rygg perfekt, och hennes - ibland. Hon raserade för sisådär 2-3 månader sen och jag fick börja bygga om henne från början igen. Hon börjar äntligen få de muskler som Jag vill att hon ska ha, där jaag vill att de ska vara...så jag får väl skylla mig själv helt enkelt, för då får det bli ny sadel igen... :o

Sadeln ligger hyfsat på henne nu, MEN - den är för lång!! Tränade rejält med henne igår och idag fick jag fixa till muskler igen...det är inte så kul och behöva göra det varje gång jag ridit... :crazy: (rider mest barbacka, så ingen får ett spel för att hon får ont av sadeln.. ;) )

Vina har en Väldigt kort och rak rygg - dessutom är hon ungefär lika bred som en ladugårdsvägg .
Någon som har några bra förslag?? Som sagt, kort kort rygg...*suck* :angel:

Är det någon som har en New England?? Bra pris och den har det jag är ute efter för att den ska passa även min trasiga rygg och nervskador både här och där..

/Jenny ~ som inte har världens största plånbok, så ni vet..
 
Olympic Jessica har jag hört kan passa...

citat = "Tillverkas med de främsta tyska sadlarna som förebild. En sadel med "lagom" djup sits men ändå med gott stöd. Kraftiga, underliggande knävulster. Olympic Jessica är en sadel med mycket plats runt hästens manke och de ullstoppade kilbossorna ligger mycket väl an mot ryggen och fördelar trycket över stor yta. Detta är en sadel som brukar ligga väl även på "svåra" hästar, som man annars har problem med att finna en passande sadel till. Långa sadelgjordsstroppar. Den typ av häst den inte brukar fungera på är hästar som har mkt svank & /eller är överbyggda. Då trycker kilbossorna bak."
 
Typiskt att den inte passar. :(

Ryttare och häst har en annan modell av Euroridning, den är inte jättebillig men inte tokdyr heller (beror på vad man jämför med.)

"Min" Bina hade en stübben allround också, kommer inte ihåg vilken modell, de kan man ju hitta ibland begagnat till hyfsat pris, men hur skönt är det för ryggen. :crazy: De nya dressyrsadlarna verkar dock mjukare och jag provsatt modellen Avalon ett par gånger innan jag hittade Euroridningsadeln.
 
Jag hade en Euroriding en gång, och fick också problem med att den tryckte bak. Du kanske skulle försöka hitta nånting utan kilbossar? Själv bytte jag till Prestige, som passar min lilla tjockis perfekt. ;)

Har du någon bild på ryggen förresten?
 
Ja jag är ju inte lite irriterad ska du veta :mad: :(

Har varit inne och kollat på Ryttare och häst tidigare, det är dt enda ställe jag har sett att sadlarna säljs på dessutom. MEN, frågan är ju om de är kortare än vad min är...hm...får väl skicka iväg nån bukemänniska till Flyinge eller så får jag väl åka ner och titta själv.

Vad tyckte du om Avalon?? Urk, jag Hatar och leta sadel..:crazy:t

Glömde skriva i första inlägget att det är dressyrsadel som gäller; order av läkare! :crazy:
 
Ska ta en titt på Prestige också, tack tack!

Bild på ryggen finns, men inte ny - fixar det i eftermiddag.
 
Den har jag kollat på en del (på nätet än sålänge). Den skulle nog passa min pålle rätt bra, men Vina var väl rakare?
Den ser dock ut att ha stigläderfästena långt fram (=> stolsits). Fast det kanske bara är på bilderna det ser ut så?

Jen80: Bomlös blir för "fladdrigt" eller?
 
Japp, stigläderfästena sitter långt fram...så det r inte bara på bilderna det syns. Det är väl det enda negativa med sadeln, för det är Helt klart den bästa jag haft än så länge! (slår t o m min County ;))

Bomlöst skulle säkert passa Vina, men inte mig. Jag behöver Rejält stöd för att överhuvudtaget kunna rida ordentligt pga alla skador jag har :( (får ju inte ens rida överhuvudtaget egentligen...:angel:)
 
:crazy: Misstänkte att bomlöst skulle bli för sladdrigt.
Synd att Free´n Easy är så väldigt långa (de "ska" tydligne vara så, men ändå). http://www.sadlar.nu/ För dem går ju att ändra om så de passar hästen när den musklar sig.
 
Du har inte funderat på Hector el Montsegur? De ger ju stöd men går att få ganska korta. Har provat en Hector och den passade våran ponny som har noll manke, kort rygg och säkert är dubbelt så bred som din. :) Och den passade.

Har öht provat att sitta i en bomlös. Vi har en och jag tycker att jag får rätt bra stöd i den. Fast det skulle vara ännu bättre med fendrar istf stigläder. Ska beställa det nästa gång jag blir rik. :)
 
Jätteledsen, men det funkar inte :(.

Jag måste ha Riktigt bra stöd för att kunna rida - det ska dessutom vara i princip omöjligt för mig att ramla av då jag är sönder typ överallt känns det som :crazy: (men det är ju Rätt så svårt och bestämma över ;) ). Och nej, det är inte jag som har bestämt det. Har insett att jag nog borde lyssna lite mer på läkarna än vad jag gjort tidigare...:angel:.
Jag MÅSTE alltså ha; rejäla stöd för benen (helst både bakom och framför) och en Riktigt djup sits.

Har nervskador i mitt högra ben som gör att jag inte har den kontrollen över det som jag vill och behöver för att kunna rida, därför behöver jag så mycket stöd jag bara kan hitta. Detta är ett krav från Neurologen, som inte tycker att jag ska rida överhuvudtaget (men han fick ge sig, jag gick med på att enbart sitta i en dressyrsadel så inte benet böjs; nerverna kommer i kläm och jag får gå med skena *suck*)

Än så länge har jag inte hittat en bomlös som ´kan uppfylla mina kriterier :(.
 
Jag tyckte väldigt bra om Avalon, men jag prövade den inte på hästen eftersom jag inte riktigt ansåg mig ha råd med en ny stübben till en foderhäst. Fördelen med avalon liksom din sadel är att de har smal midja, jag har ju också problem med nerverna ut i benet, senast i tisdags försvann muskelkraften i högerbenet och hur lätt är det att rida en unghäst utan en fungerande ytterskänkel. :crazy:

Jag tycker om Albion (som unghästen hade), nackdelen är att de inte har den smala midjan utan blir väldigt bred i de större bomvidderna.

Har ett minne av att islandshästmänniskorna här på forumet pratat om en kort dressyrsadel att ha på islandshäst. Om du frågar dem antingen här eller på islandshästforumet så borde du få svar, det var en vanlig dressyrsadel det rörde sig om.
 
wintec är kort, men inte så jättebred, och är nog för "kurvig" för en rakryggad häst. Det är ju en rätt vanlig sadel på isisar. Vet inte vad de har för andra sadlar..
 
Passier är ju raka.... Men kostar en liten förmögenhet, och är inte sådär jättedjupa.

Kieffer då? Finns i många varianter och är raka i bommen. Om du vågar... ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
852
Utrustning Nån som har förslag på sadel som är kort, passar hög manke med rygg åt det lite rakare hållet. Främsta problemet är att hästen har kort...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: caballus
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 965
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp