Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Jag väljer alltid min vet vid vetbes, hältkoll etc(just för att hon själv kan rida svårklass, är så välutbildad, vettig att prata med och har feeling för rörelsestörningar).

Hon har egen ambulerande praktik och har ultraljud och röntgen. Dock tar de flesta portabla röntgen-maskiner inte bra nog bilder på rygg.
Så måste ryggen röntgas remitterar hon vidare.
Men ben, käke etc går ju att kolla. Och man kan göra en första check av ryggen med ultraljudet.

Så brukar det vara med distriktarnas maskiner med.

Glimm:

Alltid vet före kiropraktor/equiterapeut etc om hästen inte är fräsch.
Det finns tyvärr en del Equiterapeuter och kiro som gladeligen behandlar även rent halta hästar innan vet kollat. Men enligt lag får de inte det.

Man ser inte alltid hältor om de är dubbelsidiga.
Är det så att din häst inte är halt, utan behöver kiropraktik kan en bra vet rekommendera en kunnig kiro/equiterapeut.

Hoppas ni har någon bra vet/klinik nära dig! Lycka till!
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Nu skrev jag de flesta, så visst kan det hända men upplever ändå att det är sällsynt. Fortfarande gäller kontakt med klinik i de fall man misstänker att något är fel på hästen, i alla fall om det handlar hältor eller andra typer av rörelse störningar. En DV har begränsade resurser för ändamålet.

Sällsynt eller inte, men det förekommer tyvärr. Och det är väl KLART att man ska kontakta klinik, men man kanske ska förvänta sig att få stå på sig? Ingen av det vet som jag använde mig av var förresten en DV. Första besöket var på ett stort välkänt hästdjursjukhus. Åk hem och rid var rådet. Nästa besök var hos en väldigt erfaren hästveterinär som tyvärr bara hittade hälften av problemen. Rådet även där var, åk hem och rid hästen bättre. Till slut var jag nästan knäckt. Det var ju inget fel på hästen, utan det var jag som inte visste vad jag gjorde. Men till slut så hamnade jag "rätt" och se där, hästen halt på TRE ben...:(
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Våra distriktsveterinärer har det inte, och därför skrev jag just att de kan konstatera faktum. Distriktarna är jättebra när man ska vaccinera många hästar eller får akut kolik eller liknande. Annars finns det ingen anledning för mig att inte åka till klinik. Vi har två kliniker inom 35 min, ytterligare tre inom 1-1½ h och så djursjukhuset på 2 h avstånd.
Hur andra har det på andra håll i landet tar de förhoppningsvis själva reda på innan de åker till veterinären.

Jag tycker således inte alls att det är konstigt att våra distriktare inte erbjuder röntgen t ex. Jag vet andra veterinärer här som erbjuder röntgen på fält, men vad jag vet har resultaten inte blivit så bra utan hästen har ändå hamnat på klinik, då det har varit gammal röntgenutrustning,
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Om det inte finns röntgen, ultraljud och en duktig veterinär någonstans i distriktet (det är många veterinärer i ett helt distrikt!) så får man ju åka till klinik, men det är inte så att bara för att en veterinär håller till på en klinik så är personen per automatik duktigare än en distriktsveterinär eller privat ambulerande veterinär.

Många som fått åka omkring till flera olika kliniker, varje gång med felaktig diagnos... Bor man granne med en superbra klinik är det självsagt bäst att åka dit, men det betyder ju inte att alla veterinärer som åker runt är värdelösa eller inte har nödvändig utrustning, vilket är vad du skriver.
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Det var inte det jag skrev. I mitt första inlägg skrev jag att JAG åker till klinik. Punkt. Sen åker jag till den klinik jag känner mug tryggast med inte den närmsta.
Jag utgår från att varje hästägare har eget ansvar.
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Vår nordsvensk, nu 20 år gammal, visade sig ha knäledsinflammation i båda bakknäna. Han var inte halt, men hade ett ganska kort baksteg och bet sig gärna fast i bettet. Ibland kändes det som det var vänster sida, ibland som om det var höger han bet sig fast i.
Veterinären var övertygad om att det satt i korset, så hon "knackade" till honom. Vid återbesöket några veckor senare var hästen fortfarande kort i steget, och inte hundraprocentigt ren på höger bak, varför hon föreslog en hältutredning.
Då visade det sig att det var höger bakknä som spökade. Behandling, och nytt återbesök en tid senare - då var höger bak bra, men istället var det vänster bakknä som nu visade sig vara inflammerat... Då sa veterinären att hon förstod vad jag pratat om när jag sa att jag inte visste på vilken sida problemet satt.
Ny behandling, och nytt återbesök och hästen var som ny :D Vi satte igång honom försiktigt och det är verkligen skillnad. Med facit i hand misstänker vi att han troligen hade knäproblem redan då vi fick honom (han var då 15), men vi trodde att han bara var flegmatiskt lagd och kort i steget... Jag är glad att vi red honom väldigt sparsamt och inte pressade honom.
Vår fine Pripps har säkert varit väldigt välutbildad en gång, och nu plockar vi fram kunskaperna bit för bit.
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Jag skulle börja med veterinär och helst en som jobbar ihop med kiropraktor eller ET.
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Klinikundersökning bokad till på måndag, vet faktiskt inte om de samarbetar med någon ET, tror inte det men veterinären har väldigt gott rykte häromkring.
Misstänker själv bakknä så det kommer jag att proppsa på att de kollar.
Kort bakbenssteg har han tycker jag Immer.
Kiropraktor till mej själv är bokad om två veckor.
Ska testa en bomlös sadel på fredag som jag kan ha att alternera med efter ev. behandling.
Sedan vet jag faktiskt inte vad jag kan göra mer för honom.
 
Sv: Måste hästen halta om den har problem från bakknäna?

Tyvärr inte så bra :(
Haft ute en equieterpeut som lossat massor av låsningar igen och haft honom på klinik för utredning.
För övrigt hos en helt underbar veterinär som verkligen lyssnade på mej och min magkänsla och röntgade hela ryggen trots att han var ren på böjprov och ridprov och det enda han hade att säga var att han tyckte hästen "smög" lite, att han inte verkade ta för sig.
Ryggen kändes även helt mjuk och rörlig om än en aning muskelfattig.
Tyvärr hittades då artros i två facettleder.
Han är sprutad i ryggen och ska nu gå på Butta i 28 dagar då vi ska försöka lura honom att börja använda ryggen igen så han kan muskla upp sig och förhoppningsvis kunna fungera som ridhäst, vi är inne i rehabiliteringen och jag cyklar, klättrar, longerar, traskar över stock och sten med honom just nu.
Nästa vecka ska vi börja träna uppsuttet var tredje dag så har ni några bra byggaryggmuskelövningar så är jag tacksam för tips.
Återbesök om 4 veckor då får vi se hur han svarat på behandlingen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 999
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp