Måste jag ha padd??

elin.hs

Trådstartare
Hej.
Jag har nyss shoppat nya matchande grjer till min häst, men jag undrar en sak, som ingen verkar veta.
Kan man linda hästns ben utan paddar, med fleecelindor??
Jag vill mest ha dom för att det ska vara snyggt, ska inte stödja så mkt.. Han har ju inga strumpor...

Jag brukar linda hans ben om natten, med back on track, och då är ju en som padd, men den kan jag ju inte använda när jag rider.

Tacksam för svar...
:confused:
 
Sv: Måste jag ha padd??

Du behöver inte ha padd under fleecelindor, men däremot under elastiska lindor.
 
Sv: Måste jag ha padd??

**Raderat**
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste jag ha padd??

Här går åsikterna isär rätt rejält. Finns många trådar om det här :smirk: Jag lindar ALLTID ALLTID med paddar även under fleecelindor. Jag använder inte ens elastiska. Vilken typ man vill ha är ju upp till var och en, men jag tycker det är rätt grymt att riskera något.
 
Sv: Måste jag ha padd??

fiaskurken skrev:
Här går åsikterna isär rätt rejält. Finns många trådar om det här :smirk: Jag lindar ALLTID ALLTID med paddar även under fleecelindor. Jag använder inte ens elastiska. Vilken typ man vill ha är ju upp till var och en, men jag tycker det är rätt grymt att riskera något.

Vad är det du riskerar utan padd?? :confused:
 
Sv: Måste jag ha padd??

majja22 skrev:
Du behöver inte ha padd under fleecelindor, men däremot under elastiska lindor.

Det beror på, i travet kan man ha elatstiska direkt på benen.. så det är inte så farligt. Allt ligger i "lindarens" hand, så man inte lindar för hårt!
 
Sv: Måste jag ha padd??

Jag håller med majja22. du behöver inte ha pad under fleecelindor men däremot under elastiska.
 
Sv: Måste jag ha padd??

Jag tycker man ska ha paddar även under fleecelindor. Dels så ger fleecelindor utan paddar inget som helst stöd eller skydd och varför ska du då rida hästen med lindade ben för? Sedan om man inte lindar rätt till 100% så kan det orsaka tryckskador på hästens senor. Samt att lindorna lättare åker ner utan paddar.


Enligt min mening är det helt meningslöst att linda hästens ben utan paddar så då kan du lika gärna låta bli att göra det i sådana fall.
 
Sv: Måste jag ha padd??

man kan linda utan paddar till fleecelindor
 
Sv: Måste jag ha padd??

Hej!
Som många redan skrivit så råder det delade meningar om pad eller inte under fleecelindor och det är nog upp till var och en att avgöra hur man själv vill ha det.
Men jag tycker väl som så att är man osäker på hur bra man är på att linda så har man paddar under för att inte riskera att blodet i benen stasar.
Om man inte har paddar under så blir det ett stöd för benet med lindorna, men de skyddar inte mot slag o dyl.
Själv rider jag oftast med elastiska lindor och paddar, speciellt om jag rider ut.
Likaså vid longering.
Men jag använder även bara fleecelindor om jag tränar lite enklare dressyr och vill att det mest ska se snyggt och prydligt ut, men ett visst stöde ger det hästen ändå, testa linda din egen arm och se. ;)

Gör som du själv tycker, men ha altid padd under om du är osäker.
 
Sv: Måste jag ha padd??

jag undrar om fleecelindor håller formen elr om dom typ töjs ut??
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
949
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
736
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Hej, jag har idag ett par equilinepaddar som stallbandage när min häst ska åka långt eller står stilla mycket (boxvila pga hovproblem...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Tips på snygga skydd för dressyr som inte blir så varma? Jag använder mest damasker med ludd men skulle vilja ha något svalare nu på...
2
Svar
39
· Visningar
3 670
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp