Bukefalos 28 år!

Måste jag ha tillstånd?liten privat ridkurs.

P

ponny_

Jag hade tänkt att börja med en liten privat förening/verksamhet hos oss.

Jag kommer att ha 2 bponnyn som jag skall ha ridkurs och hästsötarkurs på.
Barn upp till 15 år.

Dem lär sig sadla tränsa och rida.

Ett billigare alt till ridskola men med samma utbildning.

Men måste jag ha tillstånd?
Jag har endast 2 privata hästar och jag kommer inte att kunna leva på detta. Uatn jag gör det för att de täcke upp stall och foderkostnaden.

Vad tror ni?

vad menas med denna text nedan?



Den 1 januari 2005 utökades kravet på tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning bedriver verksamhet med hästar. Detta innebär att:

All ridskoleverksamhet ska ha tillstånd.
All yrkesmässig verksamhet ska ha tillstånd, oavsett antal hästar.
Dessutom ska den ha tillstånd som:

Håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader, t.ex. en hästägare som har hand om och ansvarar för egna hästar och/eller hästar som hålls på foder.
Föder upp 4 eller fler hästar per år.
Upplåter 4 eller fler hästar per år, t.ex. turridningsverksamhet.
Säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
Säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning.
Förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar samtidigt och regelbundet. Denna punkt rör den som t.ex. hyr ut boxplatser eller tar emot andras hästar för träning.

Inom de markerade är krav..
klarar jag mig då?:crazy:
 
Sv: Måste jag ha tillstånd?liten privat ridkurs.

All ridskoleverksamhet ska ha tillstånd.

Du har svaret här ovanför - JA, du behöver tillstånd. Och det spelar ingen roll om du driver det som privat näringsverksamhet, hobbyverksamhet eller om det är en förening. Tillstånd krävs för all ridskoleverksamhet. Vill du dra in stålar till stallhyran är det förmodligen enklare att skaffa betalande medryttare.
 
Sv: Måste jag ha tillstånd?liten privat ridkurs.

JA! Du måste ha tillstånd av kommunen för att berdriva alla former av ridskoleverksamhet. Även om du så bara lär ut att borsta en häst så ska du ha det.

I min kommun kommer djurskyddsinspektören hem och besiktigar gård, hästar och dig :p .
Allt ska vara ok enligt djurskydsbestämmelserna, du ska skriftligen redovisa för hur du tänkt dig verksamheten, vilka rutiner du har i din hästhållning, föra loggbok över när var och hur ofta hästarna används i verksamhet, du måste själv uppvisa referenser på dina egna kunskaper samt att det kostar en slant att få tillståndet.

Tillståndet hänger ihop med gården du bedriver verksamheten på, så skulle du flytta får du göra om samma procedur igen.

/Zelma
 
Sv: Måste jag ha tillstånd?liten privat ridkurs.

Som en parantes kan tilläggas att det kan vara bra att ha en ansvarsförsäkring som täcker in verksamheten.
Du som lär ut bör ha dokumenterad utbildning på det område du lär ut.
Om du tar betalt så bör du kunna uppvisa F-skattsedel (ansök hos skatteverket).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 708
Hästmänniskan När behöver man tillstånd? Kopierat ur djuskyddslagen I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på tillstånd...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: TomasN
·
D
Hästmänniskan Kollade efter tips på jordbruksverkets hemsida idag, om man förvarar eller utfodrar fyra hästar eller fler räknas det som verksamhet av...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: prunella
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 311
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp