Måste jag köpa ny rockard?

ElinPelin

Trådstartare
Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele. Måste jag även byta vagn? Hur blir det annars med skackelfästet och bakselen?

Bakgrund: jag har enbart kört min shettis några gånger per år. Bara en liten tur på mest asfalt och ofta bara några kilo i vagnen (ett barn). Rockarden är lättrullad, väl avvägd och med draglinor till svängeln. Nu gick min ridhäst bort och jag har två shettisar som jag vill satsa på köringen och då är väl lös brösta bäst ur alla synvinklar.
 
Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele. Måste jag även byta vagn? Hur blir det annars med skackelfästet och bakselen?

Bakgrund: jag har enbart kört min shettis några gånger per år. Bara en liten tur på mest asfalt och ofta bara några kilo i vagnen (ett barn). Rockarden är lättrullad, väl avvägd och med draglinor till svängeln. Nu gick min ridhäst bort och jag har två shettisar som jag vill satsa på köringen och då är väl lös brösta bäst ur alla synvinklar.

Om du har svängel på rockarden så behöver den antagligen inte bytas ut. Det kan ju gå ganska lätt att svetsa fast ett vettigt fäste för bakselen på skaklarna, under förutsättning att skaklarna är av metall.
 
Har du metall- eller träskaklar? Allt går ju att fixa oavsett vilket av dem du har så ny vagn ska du väl inte behöva köpa.
En händig person (du?) kan montera ett metallfäste på träskakeln (kolla gamla vagnar med träskakel och påsatt metallfäste) eller svetsa på ett på metallskakeln.

Samma på svängeln om den inte är anpassad till lös brösta. Lösningar finns det alltid.
 
Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele. Måste jag även byta vagn? Hur blir det annars med skackelfästet och bakselen?

Bakgrund: jag har enbart kört min shettis några gånger per år. Bara en liten tur på mest asfalt och ofta bara några kilo i vagnen (ett barn). Rockarden är lättrullad, väl avvägd och med draglinor till svängeln. Nu gick min ridhäst bort och jag har två shettisar som jag vill satsa på köringen och då är väl lös brösta bäst ur alla synvinklar.
som nämnts, har du en svängel så är nog resten lösbart.
Men, för säkerhets skull, har du en bild?
 
Kan gå att sätta även bakselen i samma fäste som skacklarna med - det beror på hur det ser ut.
 
Tack för svaren! 😁 tyvärr enda bilden jag har. Men såg på skacklarna att det finns ett fäste ca 15-20 cm bakom skackelfästet, är det till bakselen? Aldrig reflekterat över det förut... 😉
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20180616-083055.png
    Screenshot_20180616-083055.png
    293,3 KB · Visningar: 77
Ser lätt och fin ut. Visst fins tjusigare saker , men den där går att åka mycket i.
Det går oftast att lösa anspänningen på nåt vis som kan bli bra, även om man får klura en del och använda lite skackelremmar på olika kreativa sätt. Det brukar vara lösbart, och skulle det inte vara det så får man bygga om vagnen lite i skackelfästet, inte mer än det.
 
Tack för svaren! 😁 tyvärr enda bilden jag har. Men såg på skacklarna att det finns ett fäste ca 15-20 cm bakom skackelfästet, är det till bakselen? Aldrig reflekterat över det förut... 😉
Ja, de bakre öglorna är till bakselen. :)
Och den där rockarden ska du nog kunna använda även med en bättre sele.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Mezcal
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 142
Senast: Vogue
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 791
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp